رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

معاون اجرایی رئیس جمهور: حمل‌ونقل عامل مؤثری برای نجات از اقتصاد تک محصولی است

16:22 - 30 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۳۵۰۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه حمل‌ونقل می‌تواند عامل بسیار مؤثری برای نجات از اقتصاد تک محصولی باشد گفت: در صنعت ترانزیت دریایی و هوایی و اخیراً نیز با اتصال پاره‌ای از خطوط ریلی به کشور‌های همسایه گام‌های مؤثری برداشته شده‌اند.
- «صولت مرتضوی» در اختتامیه پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و خدمات وابسته گفت: خادمان امر حمل‌ونقل در ۲۶ آذر ۶۱ خوش درخشیدند همچنین در طول دوران دفاع مقدس در حوزه لجستیک نقش آفرینی بسیار مفیدی داشتند.

وی بیان کرد: در دوران دفاع مقدس رزمندگانی که به عنوان نیروی رزمی وارد کارزار می‌شدند جهادشان جهاد با جان بود، اما خادمان حمل ونقل و رانندگان وسایل نقلیه سنگین در جهاد مقدسی شرکت کردند که علاوه بر جهاد با جان تمام سرمایه زندگی‌شان را نیز به همراه داشتند و تقدیم این مرز و بوم کردند.

معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: از خدمات حمل ونقل در هر کشوری به عنوان پیشران اقتصاد حائز اهمیت است و اساساً نقش آفرینی متعددی را می‌تواند همراه خود داشته باشد.

مرتضوی افزود: اولاً به عنوان یک فعالیت اقتصادی مؤثر و رشد اقتصاد وایجاد اشتغال می‌تواند به مؤلفه‌های توسعه کشور کمک کند و ثانیاً صنعت حمل ونقل به عنوان یک زیرساخت موجب رشد و تعالی سایر بخش‌های اقتصادی کشور خواهد شد.

وی در ادامه تأکید کرد: کشور‌هایی که به تولید ناخالص مناسب و رشد اقتصادی مطلوبی دست یافته‌اند یکی از عوامل موثر در رشد اقتصادی صنعت حمل ونقل بوده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: حمل ونقل به عنوان یک منبع تأمین کننده می‌تواند بخشی از نیاز‌های ارزی کشور را تأمین کند.

مرتضوی در ادامه گفت: ترانزیت حمل ونقل یکی از مؤلفه‌ها در توسعه درآمدزایی و ارزش افزوده در هر کشوری به شمار می‌رود.

وی در ادامه افزود: در کشور ما موقعیت مناسب جغرافیایی و حمل ونقل هوایی، دریایی و ریلی می‌تواند پیشتاز و اشتغال‌زا و ارزآور نیز باشد.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در صنعت ترانزیت دریایی و هوایی و اخیراً نیز با اتصال پاره‌ای از خطوط ریلی به کشور‌های همسایه گام‌های مؤثری برداشته شده‌اند.

مرتضوی گفت: حمل ونقل می‌تواند عامل بسیار مؤثری برای نجات از اقتصاد تک محصولی باشد.

وی افزود: اگر حمل ونقل روان، آسان، ارزان و سریع صورت گیرد هم در حوزه کشاورزی و هم صنعت و معدن می‌توانیم صادرات را به شدت افزایش دهیم و از صادرات نفتی که می‌تواند نقطه قوت ملت‌ها باشد می‌بینیم که این نقطه قوت کشور‌ها به لحاظ صنعت در فرآوری و ایجاد ارزش افزوده به نقطه ضعف تبدیل شده است و کشور را از بن‌بست تحریم‌های ظالمانه در صنعت نفت نجات دهد در این حوزه باید اقدامات شایسته و بایسته‌ای انجام شود.

مرتضوی در ادامه تأکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب با تمام مشکلات پیشروی حمل ونقل اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف حمل ونقل داشته‌ایم، اما به نظر می‌رسد استعداد کشور ما بالاتر از این است و ما نتوانستیم در حوزه حمل ونقل ریلی گام‌های مؤثری برداریم.

وی گفت: به مدد دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها نیز اقدامات مؤثری در حوزه حمل ونقل صورت گرفته است.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین کارخانجات تولید داخل توانستیم حدود ۱۲۰ واگن را در بازه زمانی کوتاه‌مدت بسازیم و به شرکت‌های حمل‌ونقلی تحویل دهیم.
 
مرتضوی گفت: بسیاری از شرکت‌های داخلی با استفاده از مهندسان خود و دولت با اعتماد به دانش آن‌ها توانست بخشی از مشکلات در حوزه حمل ونقلی را برطرف کند و ما با استفاده از این اقدام شاهد بروز استعداد‌های بسیاری در این بخش بوده‌ایم.
 
وی با بیان اینکه در این دولت سیاست تحولی در دستور کار قرار دارد گفت: این طرح جامع تحولی در صنعت حمل‌ونقل ایجاد می‌کند و با نگاه جدید ما سعی خواهیم کرد این صنعت را توسعه دهیم. این طرح در دولت سیزدهم در حال نهایی شدن است و به زودی جزئیات آن اعلام می‌شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور تاکید کرد: در این طرح با اعتماد و اتکا به دانش بومی و با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی توانسته‌ایم رابطه دولت و دانشگاه را بازطراحی کنیم.
 
مرتضوی گفت: رئیس جمهور دولت سیزدهم چندین بار در سخنان خود اعلام کرده که متأسفانه شاهد آن هستیم که برخی از دستگاه‌ها و شرکت‌ها به دلیل تحریم‌ها برای اجرای کار‌ها بهانه‌تراشی می‌کنند، اما باید اعلام کنیم که چگونه است که صنعت هوا فضا و همچنین صنعت هسته‌ای ایران که شدیدترین تحریم‌ها را دارد روز به روز در حال ارائه جدیدترین خدمات و پیشرفت است، اما در صنعت حمل ونقل یا سایر صنایع با مشکل مواجه هستیم.
 
وی بیان کرد: در حوزه اقتصاد صنعت حمل‌ونقل باید یک صنعت اقتصادی و ثروت‌زا باشد و باتوجه به نیرو‌های خلاق و ایجاد انگیزه  برای سرمایه‌گذاری در این بخش تلاش کنیم صنعت را توسعه دهیم. باید در این راه از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی نیز استفاده شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور اظهار کرد: افزایش بهره‌وری از دیگر اقداماتی است که باید در صنعت حمل‌ونقل در دستور کار قرار گیرد و با کمک مجلس در بخش تعیین قوانین اقداماتی را انجام می‌دهیم.
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *