رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عملکرد زنوزی در تراکتور زیر ذره‌بین؛ چرا پرشورها ناکام ماندند؟

12:10 - 14 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۴۹۷۲
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
تیم فوتبال تراکتور در آستانه بازی النصرعربستان در لیگ قهرمانان آسیا با حواشی زیادی همراه است.

-  روز گذشته باشگاه تراکتور در سایت رسمی خود، رسماً خبر تعطیلی‌اش را اعلام کرد: «بنا به دستور مدیریت باشگاه تراکتور، پیرو تصمیم قبلی هیئت مدیره باشگاه، تمرینات تیم فوتبال و واحد‌های اداری باشگاه تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.» زنوزی در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ مالکیت تراکتور را به عهده گرفت و در این مدت با چالش‌های زیادی روبه‌رو شد تا اینکه شب گذشته با فشار هواداران از سمت خود کناره‌گیری کرد.

 این موارد در حالی شکل می‌گیرد که تیم فوتبال تراکتور در چارچوب مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا از ساعت ۲۰:۳۰ روز ۲۳ شهریور سال جاری در کشور قطر باید به مصاف النصر عربستان برود. با اینکه بعضی خبرنگاران عربستانی از استعفای تراکتور از لیگ قهرمانان آسیا خبر داده بودند، این موضوع تکذیب و حتی لیست تراکتوری‌ها جهت در حضور در لیگ قهرمانان آسیا ارسال شده است. تراکتور حتی بازی دوستانه خود مقابل پرسپولیس را به خاطر شرایط اخیرش لغو کرده بود.

تا پیش از تعطیلی تراکتور، نظمی مدیرعامل این باشگاه اعلام کرد که به زودی با استوکس تسویه حساب می‌کند تا نسبت به باز شدن پنجره نقل و انتقالات باشگاه اقدام شود. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد بدهی‌های ارزی تراکتور، انگیزه مالک این باشگاه را برای ادامه تیمداری کاهش داده بود. در سال اخیر مشکلات مالی تراکتور به شکل جدی بروز کرد. بعد از پایان لیگ بیستم صداقت سرپرست اسبق تراکتور در این مورد اعلام کرد: «تراکتور حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد.»

بدهی‌های ریز و درشتی که بزرگترین آن مربوط به «کوین کونستانت» ستاره سابق آ. ث میلان می‌شود. زنوزی با تشخیص شخصی خود ستاره سابق فوتبال دنیا را به تبریز آورد و قبل از تست پزشکی با او قرارداد بست. قراردادی که ضرری نزدیک به دو میلیون یورو به تراکتور رساند. «کونستانت» حتی یک دقیقه هم برای پرشورها بازی نکرد اما اندازه بودجه چند باشگاه تراکتور را بدهکار کرد.

بررسی آخرین وضعیت تراکتور؛ از استعفای سرپرست تا خروج زنوزی

بررسی‌ها نشان می‌دهد بدهی تراکتور به بازیکنان و مربیان خارجی در حدود ۳ میلیون یورو است.  تراکتور در سال‌های اخیر مشکل مالیاتی هم پیدا کرده است.  تراکتور بیش از ۸۰ میلیارد تومان نیز به اداره مالیات بدهکار است. پیش از این مصطفی کاراندیش معاون حقوقی سابق تراکتور در گفت‌وگو با میزان، در خصوص بُعد حقوقی فسخ قرارداد مسعود شجاعی و اشکان دژاگه با تراکتور اظهار داشت: زمانی که در باشگاه تراکتور مسئولیت داشتم بعضی از قرارداد‌ها توسط اشخاص غیرحقوقی منعقد و بعد از آن به واحد حقوقی اطلاع داده می‌شد. قرارداد دژاگه و شجاعی جزو همین موارد بود. (مشروح مصاحبه را از اینجا بخوانید)

با این اوصاف مالک تراکتور برای به خدمت گرفتن بعضی ستاره‌ها از چارچوب حقوقی خارج می‌شد و صرفاً به بُعد تبلیغی آن می‌اندیشد. نتیجه این کارهای غیراصولی وداع با مالکیت تراکتور، بدهی به افراد و نهادهای مختلف همچنین سرنوشت نام معلوم نماینده ایران مقابل عربستان است. با این اوصاف هواداران تراکتور بسیار ناراحت هستند.

پرشور‌ها در این سه سال با تغییرات زیادی روبه‌رو بوده‌اند. برای نمونه در حوزه انتخاب سرمربی با احتساب فراز کمالوند این تیم ۱۱ مربی استخدام کرده است. در حالی که نماینده تبریز از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۶ تنها ۵ مربی استخدام کرده بود!

بررسی آخرین وضعیت تراکتور؛ از استعفای سرپرست تا خروج زنوزی

با توجه به شرایطی که ذکر شد بعید نبود که ستاره‌های بزرگ تراکتور یک به یک مسیر خروج را پیش بگیرند. خیلی از کارشناسان بعد از خروج حاج‌صفی از میان پرشور‌ها در نیم فصل دوم در خصوص شرایط مالی تراکتور و لزوم رسیدگی به آن تذکر دادند. به هر حال دومینوی خروج ستاره‌ها بعد از پایان لیگ بیستم هم ادامه داشت. اشکان دژاگه، مسعود شجاعی، محمدرضا خانزاده، میثم تیموری و شاید اکبر ایمانی. در این شرایط تراکتور کار سختی را برای تقابل با النصر عربستان و حتی حضور در لیگ بیست و یکم به دنبال دارد. 

روز گذشته خبر استعفای فرهاد صداقت از سرپرستی تیم فوتبال تراکتور منتشر شد. صداقت در ۱۶ مرداد سال جاری جایگزین حسن آذرنیا شده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد سرپرست جدید تراکتور بعد از ۲۷ روز احساس کرده با جایگاه سرپرستی در تیم فوتبال همخوانی ندارد و به همین خاطر از سمتش استعفا داده است.


برچسب ها: تراکتور زنوزی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *