رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کمک انگلیس به ماشین جنگی ائتلاف سعودی در یمن

3:15 - 25 تير 1400
کد خبر: ۷۴۱۰۹۴
انگلیس همچنان از ارائه هرگونه جزئیات درباره پشتیبانی خود از ماشین جنگ عربستان در یمن خودداری می‌کند.

دولت انگلیس از ارائه هرگونه پاسخ اساسی به سوالات مطرح شده درباره دیدار‌های مخفیانه با تامین کنندگان عمده سلاح این کشور برای مشاوره دادن به آن‌ها در زمینه راهبردشان در قبال عربستان و کشور‌های عربی خلیج فارس خودداری کرده است.

به نوشته ایندیندنت، یک کمیته پارلمانی در انگلیس، دولت این کشور را متهم به استفاده از بودجه عمومی برای پرداخت به نهاد‌هایی کرده که نقض حقوق بشر را در خلیج فارس تطهیر و ادعای تلاش انگلیس برای ارتقای حقوق را ترویج می‌کنند.

بر اساس گزارش وبسایت «دیکلسیفاید یو کی»، سال ۲۰۱۶ «فیلیپ دان»، وزیر تدارکات دفاعی و «توبیاس الوود» از مقامات ارشد انگلیس، نشستی محرمانه را با میر شرکت تسلیحاتی «ریتون» آمریکا برگزار کرده اند و بدون اعلام جلسه بر اساس قوانین وزارتی، همزمان عربستان بمباران یمن را ادامه داده است.

این نشست تنها در پی انتشار خاطرات «آلان دونکان»، وزیر خارجه پیشین انگلیس در ماه آوریل، افشا شده است.

دونکان می‌گوید که کمیته مشاوره خلیج فارس وزارت دفاع انگلیس این نشست را سازماندهی کرده بود تا درباره قیمت نفت و دیدار «دیوید کامرون» و دیگر مقامات انگلیسی از عربستان سعودی رایزنی شود.

وزرای انگلیسی پس از انکار وجود چنین کمیته‌ای در نهایت اذعان کردند که یک گروه مشاوره خلیج فارس وجود داشته است.

دولت انگلیس مدعی است که هیچگونه گزارشی از این نشست ندارد و تنها اذعان کرده که گروه مشاوره خلیج فارس به مدت بیش از ۲ سال و تا سال ۲۰۱۸ وجود داشته است.

این نشست و هویت شرکت کنندگان در آن مخفی مانده چرا که در آن زمان انتقادات شدیدی از فروش سلاح انگلیس به عربستان سعودی در جنگ یمن وجود داشته است؛ علاوه بر این نشست مذکور بر خلاف تعهد دولت انگلیس بوده که در سال ۲۰۱۴ متعهد به خودداری از فروش سلاح به کشور‌های نقض کننده حقوق بشر شده بود.

از سال ۲۰۱۵ دولت انگلیس مجوز فروش بیش از ۶.۸ میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده است، اما این رقم اعلام شده بسیار پایین‌تر از رقم واقعی قرارداد‌های تسلیحاتی انگلیس و عربستان سعودی است.

تنها یکی از شرکت‌های تسلیحاتی انگلیس ۱۷.۵ میلیارد پوند از فروش سلاح و خدمات به عربستان سعودی کسب کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *