چه اتفاقاتی برای دوومیدانی ایران در سال ۹۸ رخ داد؟

6:32 - 02 فروردين 1399
کد خبر: ۶۰۶۷۹۷
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
فدراسیون دوومیدانی در سال ۹۸ نتوانست چندان انتظارات را برآورده کند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ، رشته دوومیدانی یکی از رشته‌های پایه و مادر ورزش‌ها، سال ۹۸ را موفقیت‌آمیز سپری نکرد و نتایج ضعیف در رقابت‌های قهرمانی آسیا و جهانی دوحه و به دست آوردن تنها ۲ سهمیه المپیک توسط حدادی و تفتیان نشان دهنده عملکرد ضعیف دوومیدانی در سال ۹۸ بود.

۲ مدال طلا و نقره رهاورد تیم ملی دوومیدانی در قهرمانی آسیا
تیم ملی دوومیدانی کشورمان در بیست و سومین دوره مسابقات قهرمانی آسیا (دوحه قطر) در اردیبهشت ۹۸ تنها توانست ۲ مدال طلا و نقره در ماده پرتاب دیسک توسط احسان حدادی و بهنام شیری کسب کند. به هر حال دوومیدانی کشورمان نسبت به دوره قبلی مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۷ که ۴ طلا و یک برنز به دست آورده بود، در این دوره نتوانست درخشش خود را در آسیا تکرار کند تا عملکرد ضعیفی از خود به جای بگذارد.


برگزاری لیگ دوومیدانی همراه با حواشی
لیگ دوومیدانی کشورمان هم همانند سال‌های قبلی با حاشیه‌هایی همراه بود و خیلی از دوومیدانی‌کاران هم از پایین بودن قرارداد‌ها گلایه‌مند بودند و هم دوومیدانی‌کاران تیم استقلال با وجود قول و قرار‌های کیهانی رئیس سابق فدراسیون دوومیدانی طلب‌های خود را دریافت نکردند. به هر حال در نهایت تیم آسان پرداخت در بخش آقایان و تیم دانشگاه آزاد لرستان در بخش بانوان به مقام قهرمانی مسابقات باشگاه‌های کشور دست یافتند.

نمایندگان کشورمان در مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان که در مهر ۹۸ در دوحه برگزار شد عملکرد خوبی نداشتند و با کسب مقام هفتمی حدادی در پرتاب دیسک، حذف پیرجهان و تفتیان در مرحله مقدماتی به کار خود در این مسابقات پایان دادند.

پایان دوران ریاست کیهانی
دوومیدانی در زمان مدیریت مجید کیهانی با حاشیه‌های زیادی همراه بود به نحوی که ورزشکاران و مربیان از وعده‌های تحقق نیافته در دوران کیهانی گلایه‌مند بودند و در نهایت مهرماه سال جاری کیهانی از فدراسیون دوومیدانی رفت تا ایرج عرب به عنوان سرپرست جدید این فدراسیون انتخاب شود. عرب در مدت حضور خود در فدراسیون دوومیدانی سعی کرد طبق اهداف از پیش تعیین شده اردوها و برنامه‌های این فدراسیون را در سال المپیک پیگیری کند.

به صدا در آمدن آژیر خطر برای رشته دوومیدانی

به هر حال دوومیدانی پر مدال‌ترین رشته ورزشی المپیک محسوب می‌شود و دارای ۱۴۴ مدال است، اما با این حال تاکنون حدادی و تفتیان موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌اند. احسان حدادی در مسابقات دایموند لیگ دوحه قطر با پرتابی به میزان ۶۶.۷۸ متر علاوه بر کسب مقام سومی، نخستین سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو را برای دوومیدانی به کسب کرد. همچنین حسن تفتیان دونده سرعتی کشورمان در مسابقات لیگ الماس پاریس توانست علاوه برکسب مقام اول، جواز حضور در المپیک توکیو را نیز کسب کند.

این در حالی است که دوومیدانی کشورمان در المپیک ۲۰۱۶ ریو با ۱۰ ورزشکار حضور داشت، اما تاکنون برای المپیک توکیو ۲ سهمیه به دست آورده است که نشان از این دارد که در این مدت با سراشیبی زیادی مواجه بوده است.

برگزاری مسابقات جام فجر با حضور سه تیم خارجی
مسابقات بین‌المللی دوومیدانی در حالی بهمن سال ۱۳۹۸ برگزار شد که تنها ۳ تیم ارمنستان، قرقیزستان و افغانستان برای حضور در این رقابت‌ها اعلام آمادگی کردند و عجیب‌تر اینکه در شب آغاز پیش از مسابقات چند تیم با فرستادن ایمیل به فدراسیون دوومیدانی انصراف خود را از حضور در این مسابقات اعلام کردند. به هر جهت کیفیت مسابقات پایین بود و بیشتر ورزشکاران ملی‌پوش نتوانستند رکوردهای خوبی را از خود بر جای بگذارند.
 
انتخابات پر حاشیه فدراسیون دوومیدانی و ابطال آن
 
در روز ۱۹ اسفند پس از حرف و حدیث‌های فراوان انتخابات فدراسیون دوومیدانی در شرایطی برگزار شد که تا پیش از آن برخی از کاندیدا‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا علاقه چندانی به برگزاری این انتخابات نداشتند و خواستار این بودند تا انتخابات به سال جدید موکول شود، اما مسئولان وزارت ورزش خواستار برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده بودند و همین امر باعث شد تا برخی از روسای هیئت‌ها به دلیل ویروس کرونا نتوانند در انتخابات حضور پیدا کنند. در نهایت امر افشین داوری با کسب بیست رأی برای چهار سال به عنوان رئیس جدید این فدراسیون انتخاب شد اما پس از چند روز مسئولان وزارت ورزش این انتخابات را ابطال و خواستار برگزاری دوباره آن شدند.
 
اکنون باید دید با توجه به ابطال انتخابات فدراسیون دوومیدانی و انتخاب مهدی مبینی به عنوان سرپرست جدید فدراسیون چه سرنوشتی در انتظار این رشته خواهد بود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *