رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کتاب در کتابخانه‌های کلاسی نباید دکور باشد

15:35 - 22 تير 1394
کد خبر: ۵۹۸۰۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از ویترین مدرسه برای کتاب غفلت کردیم و همیشه معترضیم ویترین‌های کمی داریم اما از ویترین ده‌ها هزار مدرسه غافل هستیم و این فرصت مهمی برای دیده شدن کتاب است.

به گزارش ، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در مراسم رونمایی از طرح تجهیز کتابخانه کلاسی مدارس ابتدایی استان‌ها و مناطق مرزی کشور که در دبیرستان شهید مفتح منطقه 11 برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: این کار مقدمه‌ای برای نهادینه شدن بحث کتابخوانی در کشور است.

وی ادامه داد: ما نیاز به مطالعه و خواندن مفاهیم داریم و این کتاب است که دانش پایدار و عمیق را به وجود می‌آورد.

صالحی یادآور شد: دغدغه و بحث کتابخوانی دغدغه اولیا آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و احساس هر دو مجموعه این بود که اگر کتابخوانی بخواهد درونی شود باید دو نهاد خانواده و مدرسه اقدام کنند.

وی اضافه کرد: مدرسه به عنوان یک نهادی است که می‌تواند کتابخوانی را عمیق کند و با همین نگاه، به آموزش و پرورش نزدیک شدیم و اگر بخواهیم کتابخوانی را به عنوان یک اولویت، وظیفه و ضرورت جدی بگیریم باید مدرسه را فعال‌تر کنیم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تفاهم‌نامه سال گذشته با معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش شکل گرفت و علاوه بر بحث یاد یار مهربان، بحث 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه اتفاق افتاد و با این نگاه بود که کتاب در دسترس مصرف‌کننده کودک قرار گیرد.

وی گفت: ما از ویترین مدرسه برای کتاب غفلت کردیم و همیشه معترضیم ویترین‌های کمی داریم اما از ده‌ها هزار مدرسه غافل هستیم و این فرصت مهمی برای دیده شدن کتاب است.

صالحی ادامه داد: امروز شاهد بحث کتابخانه‌های کلاسی هستیم و شعار «هر کلاس یک کتابخانه باشد» ایده خوبی بوده و از چند جهت جذاب است؛ به عنوان مثال در دسترس بودن کتاب یک ویژگی است و اینکه دانش‌آموز هدفمان کتاب را ببیند و بر همین اساس و به تناسب پایه، سن و تحصیلات، کتابخانه کلاسی شکل می‌گیرد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: ویژگی سوم کتابخانه کلاسی، معلم است که بین آموزش، کتابخانه و کلاس نسبت خوبی برقرار می‌کند و به عنوان هدایت‌کننده کتاب، فرهنگ کتابخوانی ایجاد می‌کند.

وی افزود: انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان، کارشناسان فرهنگی وزارت ارشاد و کارشناسان فرهنگی آموزش و پرورش سه ضلعی هستند تا مطمئن باشیم کتابی که به کلاس می‌رود دکور نباشد و مصرف پیوسته داشته باشد و در بحث کارشناسی نیز تأکید شده است که با نگاه کارشناسانه همراه باشد.

صالحی گفت: ویژگی دیگر این طرح، مناطق عشایری و مرزی بود و ویژگی سوم مشارکت وزارت آموزش و پرورش، ناشران و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد است تا در یک بازده زمانی، ادعا کنیم همه کلاس‌ها یک کتابخانه دارند.

وی اضافه کرد: در این طرح که با مشارکت وزارت آموزش و پرورش، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و ناشران شروع شده باید اصحاب رسانه نیز کمک کنند تا این ایده گسترش یابد و شهرداری‌ها، خیران، اولیا و دانش‌آموزان نیز می‌توانند به این ایده اضافه شوند و اجزای مشارکت را افزایش دهند که در این صورت بازده زمانی کوتاه‌تر شده و تعداد کتاب‌ها بیشتر می‌شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر به کتابخوانی فکر می‌کنیم، مدرسه پایگاه ترویج کتابخوانی است و تجهیز کتابخانه‌های مدارس ایرانی خارج از کشور نیز جزو تفاهم‌نامه ما است و باید ایرانیان خارج از کشور از زبان و فرهنگ خود جدا نشوند و آمادگی داریم برای مدارس ایرانی خارج از کشور نیز همکاری خوبی با آموزش و پرورش داشته باشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *