«کربلاء طریق الأقصی»، شعار اربعین ۱۴۰۳ شد

15:20 - 25 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۳۴۴
«کربلاء طریق الأقصی»، شعار اربعین ۱۴۰۳ شد
ستاد مرکزی اربعین حسینی، «کربلاء طریق الأقصی» را شعار مراسم اربعین حسینی در سال جاری اعلام کرد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی حج، هشتاد و یکمین جلسه کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد مرکزی اربعین، امروز، سه‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت، با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده، ولی فقیه در امور حج زیارت، مجتبی کریمی، دبیرجدید ستاد مرکزی اربعین، حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی، رئیس این کمیته و نمایندگان سازمان‌ها و ارگان‌های فعال فرهنگی حوزه اربعین در محل ساختمان حج و زیارت برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد مرکزی اربعین در این جلسه با قرائت بیانیه‌ای در هشتاد و یکمین جلسه این کمیته گفت: با هدف زنده نگه داشتن مکان قدسی مسجدالاقصی و تکریم و تجلیل از عظمت آن و علمیات شکوهمند طوفان الاقصی، با پیشنهاد و مشورت برادران در عراق و موافقت مسئولان ستاد‌های اربعین در جمهوری اسلامی ایران و عراق، حرکت بزرگ فرهنگی اربعین در سال جاری شمسی «کربلاء طریق الأقصی» نام‌گذاری شده است.

وی افزود: این نام گذاری بار دیگر پیوند ناگسستنی مقاومت سرفراز و عزتمندانه و به حق مقاومت فلسطین و غزه پایدار و مظلوم با نهضت الهی سیدالشهداء (ع) را نشان می‌دهد و فریاد «کل یوم عاشوراء وکل أرض کربلاء» را بر تارک جهان طنین انداز می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی در پایان با اشاره به این که اربعین زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی است، گفت: تمدنی و جهانی شدن مسئله اربعین از موضوعات مورد تأکید مقام معظم رهبری است و ضروری است که راهبرد‌ها و سیاست‌هایی برای عملیاتی کردن این شعار اتخاذ کنیم.

اربعین؛ مقدمه‌ای برای همگرایی جهان بشریت

مجتبی کریمی، دبیر جدید ستاد مرکزی اربعین نیز ضمن سخنانی در این جلسه گفت: مراسم اربعین حسینی باید مقدمه‌ای برای همگرایی جهان اسلام و حتی جهان بشریت باشد.

وی با اشاره به این که کربلای معلی محل گردهم آمدن احرار (آزادگان) جهان است، گفت: در مراسم اربعین حسینی، علاوه بر شیعیان، اهل سنت و پیروان ادیان و مذاهب و اقوام دیگر نیز حضور دارند.

کریمی همچنین بر ضرورت اطلاع رسانی و تبلیغ درباره مراسم اربعین تأکید کرد و گفت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه‌ها باید با ایجاد همگرایی در این زمینه، در حوزه آموزش و تبلیغ اربعین حسینی همکاری کنند و باعث رونق بیشتر این مراسم شوند.

وی در پایان با اشاره به این که ۲۶ میلیون نفر سال گذشته از عراق، ایران و حدود ۹۰ کشور جهان در مراسم اربعین حضور داشتند، تبیین معارف اربعینی و ترویج معارف نهضت حسینی را از مأموریت‌های مهم صدا و سیما عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین منصور میراحمدی، معاون امور بین الملل بعثه مقام معظم رهبری نیز در این جلسه گفت: مسئله برائت باید در مراسم اربعین حسینی در سال ۱۴۰۳ مورد توجه قرار گیرد و این موضوع باید در فعالیت‌های فرهنگی پیاده سازی شود.

حجت الاسلام سیدجعفر موسوی‌زاده، مدیر اداره تبلیغ بین‌الملل مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه نیز با بیان اینکه در مراسم اربعین سال گذشته ۲۱۰۰ طلبه مسلط به برخی زبان‌های خارجی همکاری داشتند، این افراد در ۱۱ استان عراق و در مسیر‌های منتهی به کربلا با هدف تبلیغ مستقر شدند.
وی با اشاره به این که مرکز ارتباطات بین الملل حوزه‌های علمیه آماده عملیاتی کردن شعار اربعین امسال است، گفت: این مرکز امسال نیز برخی طلبه‌های مسلط به زبان‌های خارجی را ساماندهی کرده که قرار است در دو بخش مخاطب عام و نخبگانی به زائران اربعین حسینی آگاهی بخشی کنند.

جواد شیخ اکبری، رئیس امور حج و زیارت و ستاد اربعین سازمان صدا و سیما نیز با تأکید بر این که امسال باید به دنبال برنامه‌های متفاوتی نسبت به سال گذشته باشیم، گفت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ۸ قرارگاه مرزی رسانه‌ای راه اندازی کرده است.

وی افزود: چندین استودیو در نجف اشرف و کربلای معلی برای پوشش مراسم میلیونی اربعین حسینی تدارک دیده شده و قرار است علاوه بر پوشش مراسم، مستند‌های کوتاه و جذاب نیز تولید شود.

شیخ اکبری با اشاره به این که معاونت فضای مجازی صدا و سیما برای اطلاع رسانی درباره مراسم اربعین امسال پای کار خواهد بود، بر ضرورت راه اندازی پویش و اتخاذ راهبرد‌ها و سیاست‌های متناسب با شعار اربعین امسال تأکید کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *