رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حسین دهلوی چهره ماندگار و پیشکسوت موسیقی ایران درگذشت

9:30 - 23 مهر 1398
کد خبر: ۵۵۸۸۶۰
حسین دهلوی هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی امروز صبح مورخ سه‌شنبه ۲۳ مهر ماه بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری چشم از جهان فرو بست، وی سالها با بیماری آلزایمر روبرو بود.

حسین دهلوی چهره ماندگار و پیشکسوت موسیقی ایران درگذشتبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، حسین دهلوی هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی امروز صبح مورخ سه‌شنبه ۲۳ مهر ماه بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری چشم از جهان فرو بست، وی سالها با بیماری آلزایمر روبرو بود. 

این هنرمند پیشکسوت موسیقی سنتی ایران به دلیل ابتلا به آلزایمر در آسایشگاه بستری بود، دهلوی بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری صبح امروز در سن ۹۲ سالگی؛ در بیمارستان شریعتی تهران درگذشت.

دهلوی در سال ۳۹  با مدرک آهنگسازی از هنرستان عالی موسیقی فارغ‌التحصیل شد و در دوره هنرستان با همکاری ابوالحسن صبا ارکستر شماره یک هنرهای زیبا را راه اندازی و در همین دوره چند اثر از آثار صبا را برای ارکستر تنظیم کرد.

پس از درگذشت صبا رهبری این ارکستر که بعداً ارکستر صبا نامیده شد به دهلوی واگذار و در همین دوره شاخه‌های ۲، ۳ و ۴ نیز به آن افزوده شد. این ارکسترها از زمان افتتاح تلویزیون ایران به صورت هفتگی به اجرای برنامه پرداختند.

دهلوی در سال ۷۱ ارکستر مضرابی را تشکیل داد که صرفاً شامل سازهای مضرابی سنتور، تار، قانون، عود و بم تار (تارباس) بود. 

یکی از مهمترین آثار حسین دهلوی کتاب «پیوند شعر و موسیقی آوازی» است که جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش هنر را به خود اختصاص داد. این کتاب حاصل بیش از ۴۰ سال تجربه دهلوی در تلفیق موسیقی با شعر ایرانی است که به شیوه ای علمی و متدیک فرایند کار را توضیح می‌دهد. حسین دهلوی در سال ۸۲  به‌عنوان چهره‌ ماندگار مورد تجلیل قرار گرفت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *