رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نقش امام سجاد (ع) در جریان گسترش شیعه پس از واقعه کربلا

11:27 - 11 شهريور 1398
کد خبر: ۵۴۶۵۱۲
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
برنامه گفتگو محور «ایران» که دهه اول و دوم محرم از چهارشنبه تا جمعه ساعت ۱۹:۱۵ روانه آنتن می‌شود؛ با حضور علی‌اکبر ولایتی به جریان گسترش شیعه پس از واقعه کربلا و نقش امام سجاد (ع) در ترویج و تبلیغ نهضت حسینی خواهد پرداخت.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ در این برنامه به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و عزای حسینی چند محور مورد توجه قرار می‌گیرند که از منظر شیعی، تاریخی و تمدنی قابل توجه است.

اولین محور به بررسی «مقاتل» اختصاص دارد که نگارش آن‌ها بعد از واقعه عاشورا شروع شده و حتی در دوره قاجار هم مقتل‌نویسی وجود دارد. نگارش مقاتل و اینکه چگونه به دست ما رسیده؛ چطور جمع‌آوری شده و در سیر تاریخی به مقاتل چه گذشته در این برنامه مورد توجه قرار می‌گیرد.

دومین موضوع راجع به قیام‌ها و نهضت‌های اسلامیست که بر اثر واقعه عاشورا و بعد از حادثه کربلا شکل گرفته‌اند. این نهضت‌ها از قیام مختار ثقفی شروع می‌شود و تا قیام‌های شیعیان در زمان حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) را در بر می‌گیرد.

نکته ویژه‌ای که در این ایام در برنامه ایران و با حضور علی‌اکبر ولایتی به آن پرداخته می‌شود نقش حضرت سجاد (ع) در مدیریت خاندان پیامبر و جریان تشیع پس از کربلاست. زیرا پس از این واقعه شاهدیم که فرزندان امام حسن مجتبی (ع) و سیدالشهدا (ع) چگونه با مدیریت امام سجاد (ع) در نقاط مختلف عالم اسلام توزیع و پراکنده شدند به طوری‌که پس از کمتر از یک قرن بعد از واقعه کربلا شاهد شکل‌گیری حکومت‌های شیعی در شمال آفریقا در کشور‌های تونیس، مراکش و مصر هستیم و جریان شیعی در ایران نیز توسعه پیدا می‌کند.

گفتنی است برنامه «ایران» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی به تهیه‌کنندگی مجید احسانی‌نیک است که روز‌های پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۹:۱۵ در جدول برنامه‌های شبکه دو قرار دارد و در دهه اول و دوم محرم از چهارشنبه تا جمعه ساعت ۱۹:۱۵ روانه آنتن می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *