انتظار "دختران هلمند" برای دیپلم ۱۸ ساله شد

7:54 - 03 تير 1398
کد خبر: ۵۲۷۱۷۹
پس از آنکه سرپرست وزارت آموزش و پرورش افغانستان از موافقت طالبان با ادامه تحصیل دختران تا مقطع دیپلم در مناطق تحت تسلط آنان در قندوز خبر داده بود، حالا امیدها برای دختران هلمند زنده شده است.

 

به گزارش گروه بین الملل ، بررسی ها در افغانستان نشان داده است از ۱۸ سال گذشته تا به امروز، حتی یک دختر در استان هلمند موفق به کسب دیپلم نشده است.

بر اساس گزارش های دریافتی، در بسیاری از شهرستانهای این استان، مدارس دخترانه وجود ندارد و بسیاری این نقیصه را به دیدگاه طالبان در خصوص تحصل دختران مرتبط می دانند.

یکی از فرهنگیان باسابقه کابل در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: وقتی طالبان با تحصیل دختران تا مقطع دیپلم در قندوز موافقت می کند، چرا این موضوع باید در هلمند با محدودیت مواجه باشد؟

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه های فرهنگی و اجتماعی، محدودیت در ادامه تحصیل دختران در افغانستان، بیش از اینکه به مسایلی چون ناامنی ربط داشته باشد، ریشه در فرهنگ خانواده ها در استانهای مختلف این کشور دارد.

رییس آموزش و پرورش هلمند اما دیدگاهی میانه دارد. او همه این عوامل را سد راه تحصیل دختران این استان می داند.

«داودشاه صفاری» می‌گوید: مشکلات امنیتی، نبود آموزگاران زن، مخالفت طالبان با آموزش دختران و نبود آگاهی عمومی در میان اهالی این استان، از عوامل حضور کمرنگ دانش‌آموزان دختر در مدارس است.

او نظر اعضای شورای استانی هلمند مبنی بر کمبود مدارس دخترانه در این استان را رد نکرد.

بر اساس آمارهای رسمی، ۳۳ هزار دانش آموز در مدارس هلمند مشغول سواد آموزی هستند.

پیش از این، سرپرست وزارت آموزش و پرورش افغانستان که در مجلس سنای این کشور سخن می گفت، از اجازه طالبان به دختران برای تحصیل تا مقطع دیپلم خبر داده بود.

«میرویس بلخی» گفت: به تازگی پیامی از طالبان در استان قندوز دریافت کرده که دختران در مناطق تحت تسلط شان می توانند تا دیپلم درس بخوانند.

پیش از این طالبان در سایر مناطق تحت اداره خود در افغانستان به دختران اجازه می دادند فقط تا مقطع ششم به مدرسه بروند.

بلخی همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۳۳ مدرسه در مناطق تحت اداره طالبان بازگشایی شد، خاطرنشان کرد که در سال جاری نیز تلاش‌ها برای بازگشایی دیگر مدارس در مناطق ناامن ادامه می یابد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *