دیپلماسی آب تهران و باکو؛ روابط ایران و جمهوری آذربایجان بر مدار توسعه

15:34 - 30 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۱۰۴
دیپلماسی آب تهران و باکو؛ روابط ایران و جمهوری آذربایجان بر مدار توسعه
روابط دوجانبه میان ایران و جمهوری آذربایجان طی ماه‌های اخیر در مسیر رو به رشدی قرار گرفته و پروژه‌های مشترک میان تهران و باکو به‌ویژه در زمینه حمل‎ونقل در حال توسعه هستند.

خبرگزاری میزان - طرح سد قیز قلعه‌سی و تکمیل و توسعه سد خداآفرین که به شکل مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان اجرا شده روز یکشنبه با حضور روسای جمهور دو کشور به شکل رسمی افتتاح و بهره‌برداری از آن‌ها آغاز شد.

آیت‌الله رئیسی و الهام علی‌اف با حضور در نقطه صفر مرزی و محل اجرای سد مشترک قیز قلعه‌سی، این سد را که به منظور تکمیل بهره‌برداری از سد خداآفرین در بالادست رودخانه مرزی ارس احداث شده است، به شکل رسمی افتتاح کردند.

سدهای خداآفرین و قیز قلعه‌سی؛ بزرگ‌ترین پروژه مرزی کشور

سیدعباس موسوی، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، با انتشار پیامی در ایکس نوشت: سد‌های مشترک خداآفرین و قیز قلعه‌سی به عنوان بزرگ‌ترین پروژه مرزی کشور و الگویی موفق در دیپلماسی آب با حضور روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان رسما به بهره‌برداری رسید.

موسوی تاکید کرد: با دیدار سران، فصلی تازه در روابط دو کشور همسایه و موفقیتی دیگر در سیاست همسایگی رقم خورد.

دیپلماسی آب تهران و باکو؛ روابط ایران و جمهوری آذربایجان بر مدار توسعه

روند بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران

در همین حال ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه به‎تازگی در مورد آخرین وضعیت بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفت: اقدامات خوبی برای آغاز مجدد فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان در تهران فراهم شده است، گفت‎وگو‌های بسیار خوبی هم در سطوح مختلف از جمله در سطح وزرای خارجه دو کشور صورت گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی، بیان کرد: هیئت دیپلماتیک جمهوری آذربایجان در اواخر سال گذشته برای بررسی و فراهم‎سازی مقدمات آغاز مجدد فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان به تهران آمد.

رسیدگی به پرونده حمله به سفارت جمهوری آذربایجان

در همین حال بهمن گذشته جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات عامل حمله به سفارت جمهوری آذربایجان با حضور متهم پرونده، وکلای وی و تعدادی از مقام‎های سفارت جمهوری آذربایجان برگزار شد. در جلسه دادگاه تعدادی از مقام‎های سفارت جمهوری آذربایجان نیز حضور داشتند.

با اعلام قاضی، ختم رسیدگی به این پرونده اعلام شد و رئیس دادگاه تاکید کرد که حکم در مهلت قانونی صادر خواهد شد.

دیدار وزیران خارجه ایران و جمهوری آذربایجان

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و جیحون بایراموف، همتای وی از جمهوری آذربایجان، در حاشیه اجلاس فوق‌العاده وزیران خارجه کشور‌های سازمان همکاری اسلامی در جده، دیدار و گفت‌وگو کردند.

امیرعبداللهیان با تاکید بر سیاست کشورمان برای توسعه روابط با جمهوری آذربایجان در تمام زمینه‌ها، آمادگی ایران برای میزبانی اجلاس آتی کمیسیون مشترک دو کشور در تهران را در تاریخ مورد توافق اعلام کرد.

بایراموف نیز با اشاره به اهمیت همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی دو کشور، بر آمادگی جمهوری آذربایجان برای تقویت همکاری‌ها در کریدور ترانزیتی شمال جنوب تاکید کرد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با اظهار خرسندی از روند کار کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و تاکید بر نقش آن در توسعه روابط دوجانبه، اظهار امیدواری کرد که اجلاس آتی با موفقیت در تهران برگزار شود.

روند رو به رشد مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان

افتتاح سد قیز قلعه‌سی جدیدترین مورد از همکاری‌های میان تهران و باکو است؛ این همکاری‌ها پس از یک دوره کاهش، در ماه‌های اخیر در ریل توسعه قرار گرفته و افزایش چشمگیری را شاهد بوده است.

در دیدار‌هایی که میان مقام‎های ایران و جمهوری آذربایجان در ماه‌های اخیر برگزار شده نیز بر ضرورت توسعه روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف تاکید شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *