رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

طرح بایوجمی چیست؟/ پاسخ محیط زیست به انتقادات به طرح احیای تالاب انزلی

7:00 - 14 خرداد 1398
کد خبر: ۵۲۲۴۴۲
حمید ظهرابی گفت: طرح بایوجمی مخفیانه افتتاح نشده است. یک شرکت دانش بنیان در یکی از شهرک‌های علمی و تحقیقاتی پیشنهادی را به سازمان محیط زیست دادند که ما می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی‌های نوین فرآیند احیای تالاب را تسریع بدهیم و رسوبات کف تالاب را تجزیه بکنیم.

حمید ظهرابی، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار میزان درباره افتتاح طرح زیست پالایی بایوجمی در تالاب انزلی و انتقادات به این طرح گفت: طرح بایوجمی مخفیانه افتتاح نشده است. یک شرکت دانش بنیان در یکی از شهرک‌های علمی و تحقیقاتی پیشنهادی را به سازمان محیط زیست دادند که ما می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی‌های نوین فرآیند احیای تالاب را تسریع بدهیم و رسوبات کف تالاب را تجزیه بکنیم.

وی در ادامه بیان کرد: این پیشنهاد را سازمان محیط زیست دریافت کرد با هماهنگی مرکز تحقیقات شیلات در حاشیه تالاب انزلی پایلوتی را در استخر‌های پرورش ماهی برای ارزیابی اثرات احتمالی این نوع ماده بر موجودات زنده و بررسی اثر بخشی آن اجرا کردند.

ظهرابی در ادامه بیان کرد: در این استخر‌ها گونه‌ها مختلف ماهی و گیاهان وجود داشتند. خروجی پایلوت اجرا شد در سال ۱۳۹۷ این بود که کار موفق بوده است و آسیب‌های جدی را نتوانستیم بر گونه‌ها گیاهی و یا جانوری که در داخل استخر‌های پرورش ماهی بودند تشخیص بدهیم.

وی در ادامه بیان کرد: برای اجرای این طرح در سطح تالاب باز هم احتیاط را رعایت کردیم و مقرر شد یک فاز پایلوت در بخشی از تالاب اجرا شود یعنی مجددا این کار در داخل خود تالاب آزمایش شود.

وی در ادامه درباره علت این اقدام گفت:، چون پایلوت اول که آزمایش شد در واقع در یک محیط مصنوعی مثل استخر پرورش ماهی بود که چسبیده به تالاب بود بنابراین لازم بود در خود تالاب ارزیابی اثرات را داشته باشیم به خاطر همین بر اساس تفاهم نامه‌ای که با شهرک عملی و تحقیاتی اصفحان منعقد شد قرار شد ۲۰۰ هکتار از تالاب انزلی ایزوله شود و از بخش‌های دیگر تالاب جدا شود و این ماده برای کاهش لجن در آن استفاده شود.

وی در ادامه درباره ناظران طرح کاهش لجن تالاب انزلی گفت: دانشگاه تهران علاوه بر محیط زیست به عنوان یک دانشگاه مرجع ۲ کار را در این طرح انجام خواهد داد. دانشگاه تهران ارزیابی ریسک و نظارت بر این پرونده را انجام خواهد داد. دو بخش مختلف دانشگاه تهران بحث نظارت بر این پروژه را بر عهده گرفتند که هم اثر بخشی این فعالیت را ارزیابی کنند و ببرسی کنند که اجرای طرح زیست پالایی تالاب انزلی چقدر موثر است و دوم این که آیا این روش تاثیر کوتاه مدت یا میان مدت و بلند مدت می‌تواند بر موجودات زنده و اکوسیستم منطقه، گیاهان، جانوران و سایر موجودات زنده می‌تواند داشته باشد و بعد از آن اگر این پایلوت هم موفق بود و نتایج آن مثبت بود و اثر بخشی آن ثابت شد و اثر منفی هم بر محیط زیست نداشت آن موقع می‌توانیم در خود تالاب به صورت گسترده این طرح را اجرا کنیم.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: آنچه هم اکنون در حال اتفاق افتادن در تالاب انزلی است یک منطقه ۲۰۰ هکتاری محصور شده و جدا شده از تالاب است و هدف آن این است که فقط یک آزمایش دقیق تری در تالاب انجام شود که تحت نظر دانشگاه‌های معتبری که در کشور وجود دارد است.

وی در ادامه افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا فصل پائیر این مرحله کار باید انجام شود اگر نتایج موفقیت آمیز بود بر اساس تفاهم نامه با این شرکت کار ادامه پیدا می‌کند اگر موفقیت آمیز نبود متوقف می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *