۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به واحد‌های تولیدی تزریق می شود/اجرای طرح تشدید نظارت برای تنظیم بازار

9:01 - 17 بهمن 1397
کد خبر: ۴۹۱۹۵۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: تا پایان امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به واحد‌های تولیدی تزریق می‌شود که این امر الان شروع شده و هفته قبل برخی بانک‌ها ارائه تسهیلات را آغاز کردند.

تزریق ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به واحد‌های تولیدی تزریق می شود/اجرای طرح تشدید نظارت برای تنظیم بازاربه گزارش گروه اقتصاد ، رضا رحمانی در خصوص عملکرد این وزارتخانه پس از انقلاب اسلامی اظهار کرد: حوزه صنعت، معدن و تجارت طی ۴۰ سال اخیر رشد چشم گیری داشته و دستاورد‌های این بخش قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

وی ادامه داد: ۴۰ سال پیش در زمان پیروزی انقلاب ۱۵۰۳ واحد صنعتی در کشور داشتیم که امروز با پیشرفت ۵۷ برابری به ۸۵ هزار و ۷۶ واحد بهره برداری در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده است.

رحمانی گفت: واحد‌های معدنی از ۱۹۵ واحد با پیشرفت ۳۲ برابری به ۶ هزار و ۳۸۶ واحد فعال رسیده همچنین در واحد‌های صنفی از ۳۵۰ هزار واحد با پیشرفت ۷ برابری به ۲ میلیون و ۵۸۱ هزار واحد با پروانه رسیده ایم.

وزیر صمت در ادامه تصریح کرد: تعداد شهرک‌های صنعتی نیز از ۳ شهرک در اول انقلاب به ۹۷۸ شهرک رسیده، در ۸۵۸ شهرک واگذاری زمین شروع شده و فعالیت ادامه دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت استخراج مواد معدنی بعد از انقلاب ۳۷ برابر شده است، کشور ما در حوزه معدنی بسیار پرظرفیت است و باید هرچه بیشتر از این ظرفیت بهره گرفت.

رحمانی اظهار کرد: تولید محصولات پتروشیمی قبل از انقلاب ۳ میلیون تن بوده که الان به ۶۸ میلیون تن رسیده و ۲۲ برابر رشد داشته است.

وی افزود: صنعت لوازم خانگی در مسیر خوبی قرار گرفته و طی ۳ سال آینده شاهد جهش خوبی در این بخش خواهیم بود.

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: طی این ۴۰ سال تولید سیمان و شیشه ۱۲ برابر شده است، تولید آلومینیوم از ۴۵ هزار تن به ۴۵۷ هزار تن رسیده و تولید مس از صفر به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده است.

وی افزود: فقط در سال ۹۷ و به برکت چهلمین سال انقلاب ۲۵۰ هزار تن مس کاتد در کشور تولید شده که رکورد خوبی است.

عضو کابینه دولت تصریح کرد: تولید زنجیره فولاد از ۲.۴ میلیون تن به ۲۲۰ میلیون تن رسیده و طبق اکتشافات اخیر ذخیره موجود در سنگ آهن حداقل دو برابر شده است.

وی تاکید کرد: در دوره تحریم کمترین آسیب در حوزه معدن و صنایع معدنی رخ داده است.

وزیر صمت با اشاره به عملکرد حوزه تجارت گفت: قبل از انقلاب میزان واردات ۲۰ برابر صادرات بوده امسال برای نخستین بار صادارت از واردات پیشی گرفته است.

تزریق ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به واحد‌های تولیدی
رحمانی در خصوص سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی تصریح کرد: سرمایه در گردش برای تولید مثل خون در رگ است، امسال نگرانی در این خصوص داشتیم چراکه نیاز به نقدینگی امسال بیشتر شده است.

وی افزود: مقرر شده تا پایان امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به واحد‌های تولیدی تزریق شود که این امر الان شروع شده و هفته قبل برخی بانک‌ها ارائه تسهیلات را آغاز کردند، این تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد است، اما در جا‌هایی ۱۲ و ۱۴ درصد هم داریم در اشتغال روستایی ۶ درصد است. بازپرداخت آن بسته به نوع رشته هاحداقل شش ماهه تا یک ساله است.

افزایش تولید خودرو
وزیر صنعت معدن و تجارت در خصوص خودرو گفت: ما موظفیم به تعهد و قرارداد‌ها پایبند باشیم نه تنها در بخش خودرو در همه جا‌هایی که پیش فروش انجام می‌شود، خودروسازان هر قیمتی که قطعی فروخته بودند باید به آن عمل کنند.

وی افزود: اکنون تحویل در حال انجام است و هر کدام از محصولات متناسب با شرایط تولید به مشتریان عرضه می‌شود.

رحمانی بیان کرد: تولید خودروسازان افزایش یافته است، اوضاع بهتر هم می‌شود مردم مطمئن باشند از حقوق آن‌ها دفاع می‌شود.

وی ادامه داد: برای محصولات تحریمی هم چند گزینه ارائه دادیم یا قطعات را تامین کنند یا به انتخاب مشتری محصول دیگری ارائه شود.

اجرای طرح تشدید نظارت برای تنظیم بازار
وزیر صنعت معدن و تجارت در خصوص تنظیم بازار شب عید گفت: از ابتدای امسال ستاد تنظیم بازار منظم جلسه داشته است، در این جلسات کنترل بازار و تامین مایحتاج مردم در اولویت قرار داشت، اکنون بازار تحت کنترل است و طرح تشدید نظارت برای رصد هرچه بیشتر بازار اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: سیب و پرتقال به میزان کافی ذخیره شده است و صادرات مرغ را تا آخر ماه رمضان ممنوع کردیم حتی مجوز واردات هم به وزارت جهاد کشاورزی داده شده است، در تامین ارز اقلام اساسی هیچ مشکلی نداشتیم.

فرصت رشد صنعت پوشاک و لوازم خانگی فراهم است
وزیر صمت تصریح کرد: در حوزه پوشاک با تولیدکنندگان جلسه داشتیم. تولید به خوبی انجام می‌شود و مشکل مواد اولیه حل شده است.

وی افزود: از این فرصت تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز باید حوزه پوشاک و لوازم خانگی در جهت رشد و توسعه تولید داخل استفاده کند. باید سرمایه در گردش این واحد‌های تولید تامین شود و همه باید در این خصوص احساس وظیفه کنند.

رحمانی گفت: از نظر کیفیت چیزی از کشور‌های پیشرفته کم نداریم، ترکیه به میزان یک چهارم صادرات نفت از صادرات پوشاک درآمد دارد ما هم توان این کار را داریم.

وی تاکید کرد: راه حل مشکلات اساسی کشور توجه به تولید است و برای حفظ تولید و اشتغال باید هر کس هر کاری می‌تواند انجام دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *