رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: برخورد پلیسی با دانشجویان در آمریکا مردود است/ توصیه به اروپا درباره هرگونه اقدامی در رابطه با سپاه

11:02 - 10 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۵۲۰
کنعانی: برخورد پلیسی با دانشجویان در آمریکا مردود است/ توصیه به اروپا درباره هرگونه اقدامی در رابطه با سپاه
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور خبرنگاران رسانه‎های داخلی و خارجی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست خبری هفتگی ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، در محل ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران - اکسپو ۲۰۲۴ برگزار شد.

کنعانی در این نشست به پرسش خبرنگاران رسانه‌های خارجی و داخلی درباره مهم‌ترین موضوع‌های حوزه سیاست خارجی پاسخ داد.

بخشی از توافق ایران و عراق انجام شده است
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۲:۳۰

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه توافق میان ایران و عراق یک‌ مبنای مشترک همکاری برای تامین امنیت مشترک به‌ویژه در حوزه شمال غرب کشور و تامین دیدگاه‌های ایران درباره مصادر ناامنی به مرزها یا جغرافیای داخل کشور است، گفت: بخشی از این توافق انجام شده و بخشی دیگر در حال پیگیری است.

روابط ایران و فدراسیون روسیه در مسیر درست و در حال پیشرفت است
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۲:۲۶

کنعانی با تاکید بر اینکه روابط ایران و فدراسیون روسیه در مسیر درست و در حال پیشرفت است، گفت: همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف در جریان است؛ دو کشور مواضع مشترکی درباره یک‌جانبه‌گرایی آمریکا، صلح‌سازی در منطقه و مقابله با تروریسم و موضوع‌های مختلف دیگری مانند حمل‌ونقل دارند.

به گفته وی، مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و روسیه را بهم پیوند می‌دهد و مناسبات گسترده با یک کشور به معنای غفلت از روابط با دیگر کشورها نیست.

مراجع ذی‎ربط درباره صلاحیت حضور رژیم صهیونیستی در المپیک تصمیم‎گیری می‎کنند
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۲:۲۴

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه المپیک یک رویداد بزرگ بین‌المللی در چارچوب پیوند صلح و دوستی میان ملت‌های صلح‌طلب دنیاست، گفت: طبیعتا مراجع ذی‎ربط باید تصمیم‌گیری کنند که رژیمی که صلح و امنیت بین‌المللی را به مخاطره انداخته، صلاحیت حضور در رویداد یادشده را دارد یا خیر.

آمریکا دارای صلاحیت در موضوع صلح در فلسطین نیست
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۲:۲۰

کنعانی با بیان اینکه مسئله فلسطین در حال حاضر مهم‌ترین مسئله منطقه‌ای و بین‌المللی است و آتش‌بس فوری‌ترین نیاز این مسئله است، گفت: درباره اینکه دولت آمریکا اکنون از طرف‌های خواهان ارائه‌دهنده سازش است، باید گفت که این کشور طرف صالحی در برقراری آتش‌بس نیست.

وی با اشاره به اینکه آمریکا اگر به‌دنبال آتش‌بس بود، می‌توانست با قطع کمک‌های تظامی خود به رژیم صهیونیستی این کار را انجام دهد، اظهار کرد: ملت فلسطین دولت آمریکا را طرف دارای صلاحیت برای ایفای نقش در موضوع صلح در فلسطین نمی‌داند.

به گفته کنعانی، ما مواضع روشنی در موضوع فلسطین داریم و در سازمان‌ها و سازوکارهای مختلف تلاش‌های دیپلماتیک ارزنده‌ای انجام دادیم و به این روند ادامه می‌دهیم؛ فقط ملت فلسطین می‌تواند درباره سرنوشت فلسطین تصمیم بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مراجع ذی‌‎ربط اعلام کردند که برای تامین نیازهای انسان‌دوستانه غزه بازشدن مرزها و معابر ارسال کمک ضروری است تا کمک‌های انسان‌دوستانه در حجم گسترده به سمت غزه گسیل شوند، عنوان کرد: موضع ما نیز در این باره کاملا آشکار است؛ دولت‌های اسلامی هم در این زمینه در کنار سازمان‌های بین‌المللی مسئولیت دارند.

وی با بیان اینکه درباره مسئله فلسطین، رژیم صهیونیستی عامل ‌کانون بحران است، گفت: ثبات و امنیت در منطقه فقط با زدودن اشغالگری در فلسطین رخ می‌دهد.

کنعانی، تاکید کرد: ما رژیم صهیونیستی را طرف هیچ توافقی برای صلح در منطقه نمی‌دانیم؛ هفت ماه نسل‌کشی و کوچاندن مردم غزه نشان‌دهنده تلاش رژیم صهیونیستی برای سیطره بر غزه است.

درباره توافق‌های امنیتی و دفاعی با پاکستان و حقابه ایران از رودخانه هیرمند
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۲:۰۴

سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: اجرای خط لوله گاز صادراتی ایران به پاکستان در چارچوب توافق میان دو کشور از موضوع‌های اقتصادی مهم است که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به پاکستان هم‌مورد توجه قرار گرفت.

کنعانی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه بحث حقابه از هیرمند موضوع مهمی در شرق کشور است و از ابتدای سال جاری بحث رهاسازی آب از سد کمال‎خان آغاز شده است، اظهار کرد: از زمان رهاسازی آب تا روزهای اخیر ۱۱۲ میلیون مترمکعب آب وارد خاک ایران شد و جریان آب ادامه دارد؛ همچنین رهاسازی آب از سد کجکی هم شروع شده است.

موضوع فلسطین در کانون افکار عمومی جهان
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۱:۵۹

کنعانی با بیان اینکه کشورهای اروپایی و آمریکا تلاش می‌کنند افکار عمومی را از موضوع فلسطین منحرف کنند، اما این موضوع اکنون در کانون افکار عمومی جهان قرار گرفته و خواستار پایان یافتن نسل‌کشی در غزه است، گفت: نه به نسل‌کشی فریاد و شعار بلندی است که در سراسر کشورهای اروپایی و آمریکایی و دانشگاه‌های آن‌ها شنیده می‌شود؛ حمایت از رژیم صهیونیستی در افکار عمومی پذیرفته نیست و جنایت در غزه و فلسطین محکوم است؛ اشغالگری در فلسطین کانون ایجاد بحران در منطقه و فراتر از منطقه است.

وی همچنین با اشاره به اینکه اگر آمریکا و انگلیس از رژیم صهیونیستی حمایت نمی‌کردند، نسل‌کشی در غزه رخ نمی‌داد، افزود: ایجاد اسکله و مانورهای تبلیغی اقدام نمادین بوده و اصلاح‌کننده رویکرد نادرست آن‌ها نخواهد بود.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، آن‌ها باید صادرات سلاح را به رژیم صهیونیستی متوقف کنند و برای توقف جنگ اقدام جدی انجام داده و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه را تسهیل کنند.

رویکرد سرکنسولگری ایران در فرانکفورت درباره تحولات غزه بر مبنای مواضع اصولی ایران است
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۱:۵۵

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انتشار خبرهایی درباره محدودیت برای سرکنسول ایران در آلمان، گفت: بعضی از نشریات و روزنامه‌های دارای سابقه حمایت از رژیم صهیونیستی مایل به دامن زدن به اخبار برای ابراز ارادت به این رژیم هستند.

کنعانی با بیان اینکه رویکرد سرکنسولگری ایران در فرانکفورت درباره تحولات غزه بر مبنای مواضع اصولی ایران درباره فلسطین است، افزود: ما دیدگاه خود را درباره فلسطین دچار خودسانسوری نمی‌گنیم، زیرا مواضع ما اصولی و روشن است.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، انتشار نامه یادشده در رسانه‌ها اهداف خاصی داشته است.

هیئت کره شمالی در چارچوب شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به ایران سفر کرد
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۱:۵۲

کنعانی با بیان اینکه هیئت کره شمالی در چارچوب شرکت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به ایران سفر کرد، گفت: سابقه روابط دیپلماتیک ایران و کره شمالی بیش از پنج دهه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه روابط ایران با کره شمالی در چارچوب رویکرد دیپلماتیک در قبال به دیگر کشورها است، اظهار کرد: هیئت کره شمالی به دعوت وزیر صمت به ایران آمد و اکنون در تهران حضور دارد.

 

ایران در مبارزه با تروریسم در کنار روسیه قرار دارد
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۱:۴۸

کنعانی با بیان اینکه هرگونه اقدام و عملیات تروریستی چه علیه شهروندان و اماکن دولتی چه در روسیه و چه در دیگر کشورها محکوم است، گفت: ما در مبارزه با تروریسم به‌عنوان تهدید مشترک در کنار کشورهای دوست مانند روسیه قرار داریم.

به گفته وی، تروریسم محل طمع‌ورزی برخی از کشورها و ابزار آن‌ها برای دستیابی به منافع نامشروع شده و نتایج هولناکی درپی داشته است.

سپاه بزرگ‌ترین نیروی بین‌المللی در مقابله با تروریسم است
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۱:۳۹

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضع روشنی درباره نشست اخیر اتحادیه اروپا داریم و واکنش رسمی خودمان را اعلام کردیم، گفت: سپاه نیروی رسمی نظامی ایران است و مهم‌ترین نقش تعیین‌کننده‌ای را در تامین امنیت ملی کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه سپاه در توسعه و شکوفایی اقتصادی ایران برای ملت نقش مهمی ایفا کرده است، تاکید کرد: سپاه بزرگ‌ترین نیروی بین‌المللی در مقابله با تروریسم است.

کنعانی با اشاره به اینکه اعضای پارلمان اروپا باید توجه کنند که بدون مبارزه سپاه با تروریسم چندجانبه در منطقه، آن‌ها باید پشت درهای این سازمان در معرض خطر تروریسم تکفیری و چندملیتی قرار می‌گرفتند، اضافه کرد: به آن‌ها توصیه می‌کنیم درباره سپاه درست بیندیشند و برای هر تصمیمی درست و بارها فکر کنند.

اهداف سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۱:۳۴

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی سفر به روسیه در چارچوب دوازدهمین اجلاس مقام‌های عالی امنیتی کشورها صورت گرفت، گفت: ایران همواره از فرصت نشست‌های چندجانبه برای تبیین دیدگاه‌های خود به‌ویژه در زمینه‌های امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کرده است.

کنعانی با بیان اینکه موضوع‌های متنوعی از جمله امنیت سایبری در گفت‌وگوهای هیئت ایرانی مطرح شدند که مهم‌ترین آن‌ها مسئله فلسطین است، اظهار کرد: امنیت سایبری موضوع دارای اولویت هیئت ایرانی بود؛ احمدیان همچنین پنج پیشنهاد مشخص در زمینه شبکه بین‌المللی ارتباطات در نشست ارائه کرد.

مناسبات دوجانبه ایران و عربستان در مسیر درست و طبیعی پیش می‌رود
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۱:۲۹

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه روابط و مناسبات دوجانبه ایران و عربستان در مسیر درست و طبیعی پیش می‌رود، اظهار کرد: گفت‌وگوها در سطوح مختلف به‌ویژه در دو سطح اقتصادی و سیاسی ادامه دارد.

کنعانی با اشاره به اینکه حضور هیئت اقتصادی عربستان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی نشان‌دهنده نگاه ریاض به توسعه روابط اقتصادی با ایران است، بیان کرد: همزمان هیئت وزارتی ایران به سرپرستی خاندوزی و هیئت شامل رئیس کل بانک مرکزی و هیئت دیپلماسی اقتصادی به ریاست صفری برای شرکت در نشست توسعه بانک اسلامی در عربستان حضور دارند.

واکنش ایران به اعتراضات دانشجویی در آمریکا
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۱:۲۵

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آنچه ما در دانشگاه‌های آمریکا به‌صورت ویژه شاهدیم، نشان‌دهنده بیداری افکار عمومی جهان درباره فلسطین و جنایت‌های رژیم جنایت‌کار اسرائیل با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی است، گفت: افکار عمومی و عدالت‌اندیشان جهان تداوم جنایت علیه فلسطین و حمایت آمریکا از آن را بیش از این تحمل نمی‌کنند و با سرکوب خسونت‌بار نمی‌توان صدای اعتراض معترضان را خاموش کرد.

کنعانی، تاکید کرد: ایران برخورد خشن و پلیسی با دانشجویان را در دانشگاه‌های آمریکا نمی‌پذیرد و آن را مردود می‌داند.

وی با اشاره به اینکه برخوردهای خشونت‌آمیز با دانشجویان باید متوقف شود و این روند نشان‌دهنده بی‌توجهی آمریکا به موضوع حقوق بشر است، بیان کرد: دنیا به‌ویژه کشورهای حامی رژیم صهیونیستی باید به صدای اعتراض‌ها در دانشگاه‌های کشورهای مختلف توجه کنند.

نمایشگاه ایران اکسپو نشان‌دهنده هم‌افزایی و همکاری میان دستگاه‌های مختلف کشور است
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۱:۱۵

کنعانی ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری نمایشگاه و روند مقدمات یاد شده، اظهار کرد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با همکاری نزدیک وزارت امور خارجه و صمت برگزار شد.

وی با بیان اینکه مقام‌های عالی بیش از ۲۴ کشور در سطوح مختلف و ۲ هزار تاجر منتخب از کشورهای مختلف در این نمایشگاه حضور یافتند، اظهار کرد: نمایندگان تجاری بیش از ۱۰۰ کشور در این نمایشگاه که در هفت گروه کالایی برگزار می‌شود، حضور دارند.

به گفته کنعانی، این نمایشگاه فرصت خوبی را برای علاقه‌مندان خارجی به کالاهای ایران فراهم کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه انتظار داریم میزان قراردادهای بسته شده در این نمایشگاه میان تاجران ایران و خارجی بسیار بیشتر از میزان قراردادهای نمایشگاه گذشته باشد، اضافه کرد: دیدارهایی با مقام‌های ۲۲ کشور شرکت‌کننده در این نمایشگاه انجام شده است.

کنعانی با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه بزرگ، نشان‌دهنده هم‌افزایی و همکاری خوب میان دستگاه‌های مختلف کشور است، عنوان کرد: این هم‌افزایی و هماهنگی پیشتر در هماهنگی عرصه و میدان در موضوع واکنش به اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران در دمشق نیز مشاهده شده بود.

 

خلیج فارس بخشی از هویت انکارناپذیر تاریخی و فرهنگی مشترک منطقه است
۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۱:۰۹

کنعانی در ابتدای نشست خبری ضمن تبریک روز ملی خلیج فارس، گفت: خلیج فارس بخشی از هویت انکارناپذیر تاریخی و فرهنگی مشترک منطقه است.

وی با بیان اینکه منطقه خلیج فارس بخشی مهم از سیاست همسایگی ایران است، اظهار کرد: تقویت روابط با همه کشورهای حوزه خلیج فارس را مهم‌ترین عامل ثبات و امنیت و آرامش در این منطقه راهبردی می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه، بیان کرد: ایران همواره منادی تحکیم پیوندهای دوستی و برادری در منطقه خلیج فارس بوده و بر این باور بوده است که کشورهای منطقه توانایی لازم را برای توسعه پایدار و شکوفایی داشته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین روز معلم را تبریک گفت و یاد استاد شهید مطهری را گرامی داشت.

کنعانی همچنین از برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به‌عنوان نماد اراده جدی کشور برای توسعه سیاسی و ایفای نقش موثر و هم‌افزا در منطقه یاد کرد و گفت: این نمایشگاه بزرگ نشان‌دهنده رویکرد سیاسی سازنده ایران در کنار تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی است.

 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *