رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بومیان جزایر هایدا گوای و تسلط دیرینه از سوی کانادا

14:37 - 29 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۶۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بومیان جزایر هایدا گوای و تسلط دیرینه از سوی کانادا
بومیان کانادا در مناطق مختلف این کشور طی قرن‌ها هدف چپاول و ظلم قرار داشتند.

خبرگزاری میزان - هیئت‌هایی از گروه‌های بومی، چه از خارج و چه از داخل کانادا که به‌تازگی طرح حفاظتی را برای خود در سواحل بریتیش کلمبیا ایجاد کرده‌اند، از این منطقه بازدید کرده‌اند تا پیروزی بومیان جزایر هایدا گوای را مطالعه کنند.

در همین حال، میراث محاصره‌های قطع درختان که منجر به ایجاد توافق شد، در رویداد‌های جاری مانند تظاهرات علیه قطع درختان قدیمی در جزیره ونکوور در مجاورت آن باقی می‌ماند.

در میان از دست دادن گسترده تنوع زیستی جهانی و آخرین نشست‌های بین‌المللی برای محافظت از آنچه باقی مانده است، بسیاری اکنون به این فکر می‌کنند که آیا پیروزی‌ها در هایدا گوای می‌تواند الگویی باشد برای اینکه چگونه نظارت بومی زمین‌ها و آب‌ها می‌تواند به عنوان ریل ایمنی در یک سیاره عمل کند.

بومیان جزایر هایدا گوای و تسلط دیرینه از سوی کانادا

بیش از دو دهه پس از آن که کانادا یک اقدام قانونی را برای به رسمیت شناختن رسمی بومیان هایدا آغاز کرد، دولت و شورای ملت هایدا گوای توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که به‌طور رسمی عنوان بومی هایدا گوای را به رسمیت می‌شناسد.

بریتیش کلمبیا ماه گذشته اعلام کرد که به توافقی پیشنهادی با هایدا گوای رسیده که موری رانکین، وزیر روابط بومی و آشتی، آن را گامی اساسی در مسیر آشتی ملت هایدا و بریتیش کلمبیا خواند.

به‌تازگی بریتیش کلمبیا اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ شهروند هایدا گوای با ۹۵ درصد آرا توافق‌نامه جدید را به تصویب رساندند که مالکیت زمین‌های آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد.

بومیان جزایر هایدا گوای و تسلط دیرینه از سوی کانادا

تامارا دیویدسون، نماینده منطقه‌ای ونکوور برای شورای هایدا گوای، گفت: این توافق به این معنی نیست که دولت به ما چیزی اعطا می‌کند. ما همیشه حقوق ذاتی و مالکیت خود را در زمین‌های خود حفظ کرده‌ایم.

این توافق، عنوان ملل اول (فرست نیشن) را در سراسر هایدا گوای، مجمع‌الجزایری متشکل از بیش از ۱۵۰ جزیره در ۹۰ کیلومتری ساحل شمالی بریتیش کلمبیا، به رسمیت می‌شناسد.

با این حال، این توافق بر مالکیت خصوصی یا حوزه قضایی دولتی تأثیری نمی‌گذارد و رانکین گفته که دعوا قضایی باعث ایجاد ابهام برای ساکنان و مشاغل می‌شود.

گاگوئیس (جیسون آلسوپ)، رئیس شورای هایدا گوای، گفت که این توافق نشان دهنده یک قدم در زمینه دور شدن از تأثیرات مضر استعمار بر سرزمین و مردم هایدا گوای از سوی کاناداست.

وی افزود: در تاریخ طولانی و باستانی اینجا در هایدا گوای، این فصل با بریتیش کلمبیا برای ما از بسیاری جهات یک فصل تاریک بوده است.

با این حال، او گفت: این بخش بسیار کوتاهی از تاریخ باستانی ما در اینجا است و امروز ما در حال ایجاد یک داستان جدید در تاریخ خود در اینجا هستیم. این سرزمین واگذار نشده هایدا گوای است.

در بیانیه‌ای که به‌تازگی از سوی رانکین منتشر شد، آمده است که هنوز مشخص نشده که چگونه این عنوان به صورت «برنامه‌ریزی‌شده و منظم» اجرا شود.

بومیان جزایر هایدا گوای و تسلط دیرینه از سوی کانادا

با این حال، موفقیت اخیر، منطقه حفاظت شده‌ای که حدود نیمی از هایدا گوای را در بر می‌گیرد، به هیچ وجه یک نتیجه قطعی نیست.

هایدا گوای یک اکوسیستم متمایز است؛ رشته جزایری با بیش از ۶۰ مایل فاصله از سرزمین اصلی، در ستون سنگی با جناح شرقی تپه‌ای و جنگلی انبوه فوران می‌کنند.

در سرتاسر اوایل قرن بیستم، دولت‌های استانی و فدرال با این سرزمین‌ها به‌عنوان مستعمره‌ای برای غارت رفتار می‌کردند؛ کوه‌ها برای استخراج مس استفاده می‌شدند و ترال‌ها از اقیانوس‌ها برای بزرگترین ماهیگیری استفاده می‌کردند.

در همان زمان، هایدا گوای از غارت گسترده مکان‌های روستای باستانی تحت پوشش حفاظت باستان‌شناسی رنج می‌برد.

با خشک شدن معادن و کاهش ذخایر ماهی به دلیل برداشت بیش از حد، صنعت کانادا در اواسط قرن بیستم تمرکز خود را به قطع درختان معطوف کرد؛ با برنامه‌ریزی برای پاک‌سازی کامل این مجمع‌الجزایر از درختان کهنسال تا سال ۱۹۹۶.

ساکنان هایدا گوای در نهایت واکنش نشان دادند؛ در سال ۱۹۸۵، ده‌ها نفر جمع شدند تا ماشین‌آلات سنگین چوب‌بری را مسدود و از فعالیت آنها جلوگیری کنند.

نتیجه استثنایی این اقدامات منجر به سال‌ها مذاکرات پرتنش بین ملت هایدا گوای و دولت کانادا شد که با توافقی در سال ۱۹۹۳ به اوج خود رسید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *