رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پیدا و پنهان طرح بایدن برای ایجاد اسکله موقت در غزه

7:30 - 20 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۳۵۸۲
پیدا و پنهان طرح بایدن برای ایجاد اسکله موقت در غزه
منتقدان پیشنهاد جو بایدن را برای ایجاد یک اسکله موقت در غزه با هدف ارسال کمک‌های بشردوستانه زیر سوال برده و آن را ناکارآمد توصیف کردند.

خبرگزاری میزان - جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به‌تازگی و پس از ماه‌ها انتقاد از سوی آمریکایی‌های عرب‌تبار و فعالان حامی فلسطین، سرانجام به درخواست‌ها برای رسیدگی به بحران انسانی غزه با پیشنهادی جدید در جریان سخنرانی وضعیت اتحادیه پاسخ داد.

بایدن طی سخنرانی خود اذعان کرد که بیش از ۳۰ هزار فلسطینی به شهادت رسیدند که بیشتر آن‌ها غیرنظامی بودند. وی گفت: این جنگ بیش از مجموع جنگ‌های قبلی در غزه بر غیرنظامیان بی‌گناه تلفات وارد کرده است.

اکنون بایدن راه‌حلی را برای ارائه کمک به نوار غزه پیشنهاد کرده است؛ یک اسکله موقت ساخته شده از سوی آمریکا در سواحل غزه که به فلسطینیان در این منطقه اجازه می‌دهد محموله‌های کمک‌های دریایی را از قبرس و سایر کشور‌ها دریافت کنند.

این پیشنهاد با تردید از سوی طیف‌های مختلف مواجه شده است.

بادر السیف، کارشناس تاریخ در دانشگاه کویت، می‌گوید: ما باید مانند سایر مردم در سراسر جهان عادی زندگی کنیم. ایجاد اسکله در غزه واقعیت را تغییر نخواهد داد.

وی اضافه کرد: یک اسکله موقت که ممکن است ساخت آن هفته‌ها طول بکشد یا پرتاب هوایی کمک‌ها راه‌حل نیست. آمریکا باید از نفوذ خود استفاده کند تا اطمینان حاصل شود که اسرائیل محاصره غزه را پایان داده و اجازه حرکت امن و بدون مانع کارکنان و کمک‌های بشردوستانه را می‌دهد.

 

 

رسانه‌های محلی در نوار غزه گزارش کردند که بر اثر سقوط نادرست کمک‌های پرتاب هوایی بر روی سر شهروندان فلسطینی، پنج نفر جان خود را از دست دادند و تعدادی مجروح شدند.

منابع محلی می‌گویند که پرتاب هوایی کمک‌ها بی‌اثر بوده و بهترین راه برای رساندن کمک‌ها نیست.

 

 

رژیم صهیونیستی همچنین این احتمال را مطرح کرده که می‌تواند همچنان به تاخیر و جلوگیری از کمک‌های ارسالی به اسکله موقت ادامه دهد. سخنگوی وزارت خارجه این رژیم تاکید کرد که محموله‌ها مشمول بررسی‌های امنیتی خواهند بود. 

رژیم صهیونیستی تاکنون از تظاهر بازرسی‌های امنیتی استفاده کرده تا انتقال کمک‌های زمینی به غزه را کاهش دهد.

اسکات بنت، تحلیلگر سابق مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا در واکنش به طرح بایدن، می‌گوید: این پیشنهاد یک مانور بقای سیاسی از سوی بایدن بود. 

به گفته وی، با ساخت این اسکله موقت راه برای جاسوسی، کنترل فلسطینی‌ها و همچنین بهره‌برداری از سوی رژیم صهیونیستی باز می‌شود.

وی استدلال کرد که این اسکله می‌تواند به‌عنوان نقطه ورود جاسوسان یا نظامیان آمریکایی مورد استفاده قرار گیرد.

بنت این ایده را با شیرین کاری «کاروان بشردوستانه» مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در سال ۲۰۱۹ در ونزوئلا مقایسه کرد و گفت که این کار معمولا از سوی آمریکا در انقلاب‌های رنگی انجام می‌شود. 

این افسر تحلیلگر جنگ روانی، همچنین تاکید کرد که طرح مذکور پاسخی به واکنش عمومی علیه کارزار مرگبار غزه تحت حمایت غرب از سوی رژیم صهیونیستی است. 

بنت، گفت که اساسا این ایده اقدامی برای ژست سیاسی از سوی دولت بایدن در جهت انحراف افکار از خشونت شیطانی، خون‌خواهی و نفرت ژنتیکی است که از سوی حمله رژیم صهیونیستی به غزه نشان داده شد.

در حالی که السیف کارآمدی اسکله موقت پیشنهادی بایدن را زیر سوال برد، گفت که این ایده یک سیگنال بسیار بد درباره مدیریت آمریکاست.

وی اظهار کرد: این چیزی را تقویت می‌کند که بسیاری از عرب‌ها فکر می‌کنند؛ اینکه اسرائیل نمایش را اجرا و آمریکا از آن پیروی می‌کند.

یک فلسطینی در مصاحبه با واشنگتن‌پست در واکنش به این پیشنهاد، می‌گوید: مشکل ما دریافت کمک نیست؛ ما به آتش‌بس نیاز داریم و این رنج باید به‌طور کامل پایان یابد.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *