مسدود شدن حساب کاربری خبرگزاری میزان در ایکس؛ غرب چگونه صداهای رسانه‌ای و هویت‌ساز را حذف می‌کند؟

10:00 - 08 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۲۸۸۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مسدود شدن حساب کاربری خبرگزاری میزان در ایکس؛ غرب چگونه صداهای رسانه‌ای و هویت‌ساز را حذف می‌کند؟
ادعای آزادی بیان که کشورهای غربی مطرح می‌کنند شعاری بیش نیست و زمانی که پای منافع آنها به میان بیاید، پوچی این موضوع به‌خوبی نشان داده می‌شود.

خبرگزاری میزان – رسانه‌های اجتماعی غربی در سال‌های اخیر به عنوان بخشی از جنگ رسانه‌ای علیه ایران و مقاومت در منطقه تلاش‌های خود را به کار بسته‌اند.

شبکه‌هایی مانند متا و ایکس در سال‌های اخیر در چندین نوبت حساب‌های کاربری رسانه‌ها و افراد مرتبط با ایران را به بهانه‌های واهی مسدود کرده‌اند.

مسدود شدن حساب میزان در ایکس

حساب کاربری خبرگزاری میزان در بهمن گذشته و در اقدامی عجیب برای همیشه از سوی شرکت ایکس مسدود شد.

اقدام ایکس در حالی صورت گرفت که این رسانه اجتماعی هم در حذف تیک آبی خبرگزاری میزان و هم در مسدود کردن دائمی این حساب کاربری پیشتر هیچ توضیحی ارائه نکرده بود و در لینک ضمیمه‌شده در حساب مسدودشده خبرگزاری میزان تنها به قوانین این رسانه اجتماعی به‌طور کلی اشاره شد و توضیح درستی درباره مسدود شدن داده نشد.

مسدود کردن حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی به‌طور معمول پس از انتشار محتوایی در نقض قوانین این رسانه‌ها آن هم بعد از هشدار‌های قبلی و تکرار نقض قوانین صورت می‌گیرد، اما حساب خبرگزاری میزان در ایکس طبق روال همیشگی پوشش رویداد‌های مهم داخلی و بین‌المللی و تبیین اخبار مربوط به قوه قضاییه را دنبال کرد.

اقدام برای مسدود کردن حساب کاربری خبرگزاری میزان پس از آن انجام شد که پایگاه «پروژه شفافیت فناوری» تحقیقی ادعایی با عنوان «ایکس خدمات پرمیوم برای برای حزب‌الله و برخی گروه‌های تحت تحریم آمریکا» منتشر کرد.

این پروژه مدعی شد که رسانه اجتماعی ایکس خدمات ویژه به برخی حساب‌های کاربری «پرمیوم» (ممتاز) خود ارائه می‌دهد که تحت تحریم‌های آمریکا هستند.

پروژه شفافیت فناوری، می‌گوید که این اقدام ایکس نقض تحریم‌هایی است که از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) اعمال شده است.

اوفک دارای چند فهرست تحریم جداگانه است که هرکدام از این این فهرست‌ها با گروهی از اهداف سروکار دارند.

پروژه شفافیت فناوری در گزارش خود مدعی شد که آمریکا تحریم‌هایی را علیه افراد، گروه‌ها و کشور‌هایی که تهدیدی برای امنیت ملی تلقی می‌شوند، اعمال می‌کند و به نظر می‌رسد که ایکس به برخی از آن‌ها خدمات پرمیوم می‌فروشد.

این پایگاه در بخشی از گزارش خود به حساب کاربری خبرگزاری میزان در ایکس اشاره کرد و حتی نام کاربری آن را نیز به طور کامل ارائه کرده و توضیحاتی درباره آن می‌دهد.

ادامه روند مسدودسازی حساب‌های کاربری ایرانی و مقاومت

پس از مسدود شدن حساب کاربری میزان در ایکس، این رسانه اجتماعی حساب کاربری انصارالله یمن را نیز برای همیشه مسدود کرد.

همچنین در اسفند گذشته نیز شرکت‌های رسانه‌ای آمریکا در اقدامی غیر حرفه‌ای و مغایر آزادی بیان، حساب‌ها و صفحات اجتماعی شبکه خبری عربی العالم را مسدود کردند.

پس از حذف شبکه‌های خبری تلویزیونی بین‌المللی عرب زبان العالم و انگلیسی زبان پرس‌تی‌وی از ماهواره‌های خبری از جمله یوتل ست و...، جریان رسانه‌ای غرب به بستن کانال‌های خبری عربی شبکه العالم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مبادرت کرد.

ادعای آزادی بیان و رسانه غرب

اقدام برای مسدودسازی حساب‌های کاربری ایرانی و مقاومت در میانه ادعای غرب در زمینه آزادی بیان و آزادی رسانه صورت می‌گیرد.

کشور‌های غربی و آمریکا با همین مفاهیم و کلیدواژه‌ها، اتهامات بسیاری را علیه کشور‌های مستقلی که در برابر آن‌ها می‌ایستند، مطرح کرده‌اند.

اما از دیدگاه غرب، این آزادی بیان و آزادی رسانه تنها تا جایی باید پیش برود که به منافع آن‌ها لطمه‌ای وارد نشود و در راستای منفعت‌طلبی آنها صورت بگیرد.

اما اگر این آزادی بیان بخواهد به منافع غرب و متحدانش آسیبی برساند، در این صورت شعاری بیش نبوده و به راحتی زیر پا گذاشته می‌شود.

نمونه این دوگانگی را امروز در فلسطین شاهد هستیم؛ هر صدایی در حمایت از مردم غزه و فلسطین در جای جای این کشور‌های مدعی و در رسانه‌های آن‌ها بلند می‌شود به بهانه‌ای سعی در خاموش کردن آن دارند.

بهانه‌هایی مانند یهودی‌ستیزی این روز‌ها ابزاری برای غرب در زمینه سانسور و خاموش کردن صدای فلسطینیان شده در حالی که جریان رسانه‌ای غرب روایت جعلی رژیم صهیونیستی را تکرار کرده و به جای واقعیت ترویج می‌کند.

در همین رابطه محمد لسانی، کارشناس رسانه در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان با اشاره به مسدود شدن حساب‌های ایرانی از جمله حساب ایکس خبرگزاری میزان در سال ۱۴۰۲، گفت: ما بحث حذف رسانه‌ها را به چند دسته تقسیم می‌کنیم؛ مورد اول حذف شبکه‌های ماهواره‌ای است، مانند حذف کردن پرس‌تی‌وی از شبکه‌های ماهواره‌ای که مخاطب خود را در کشور‌های اروپایی از دست داد و کسانی که مخاطب این شبکه هستند از طریق رسانه‌های اجتماعی آن را دنبال می‌کنند.

وی مورد دوم حذف رسانه‌های ایرانی را حذف دامنه‌ها توصیف کرد و افزود: شاهد هستیم که دامنه دات‌کام (com.) برخی از رسانه‌های داخلی در سال‌های اخیر حذف شده است و گام دوم حذف دامنه جهانی رسانه‌های ایرانی به شمار می‌رود.

این کارشناس رسانه مورد سوم در زمینه حذف رسانه‌های ایرانی را حذف صفحات کاربری آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی مانند ایکس و متا توصیف کرد و گفت: در سال‌های اخیر موارد متعددی از این صفحات حذف شده است؛ برای مثال هزاران صفحه از سال ۱۳۹۸ صرفا به دلیل انتشار تصویر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی غیرفعال شدند.

لسانی با تاکید بر اینکه از سال ۱۳۹۸ به وضوح حذف صفحات انجام شده است، اضافه کرد: هرچه رو به جلو حرکت می‌کنیم، این امر تشدید می‌شود و حتی در مصاحبه‌های سخنگویان متا هم مطرح می‌شود؛ این‌ها دامنه حذف پست‌ها و صفحات را گسترش دادند؛ یکی از سخنگویان متا حتی درباره کلمه صهیونیسم هم هشدار می‌داد که هر کاربری این کلمه را به کار می‌برد به دنبال تخریب وجهه رژیم صهیونیستی است.

وی اظهار کرد: این رسانه‌های اجتماعی حتی گفته بودند که سیاست‌های خود را درباره استفاده حساب‌های کاربری از کلمه صهیونیسم موردبازبینی قرار می‌دهند.

لسانی مورد دیگر را در زمینه حذف رسانه‌های ایرانی، بحث محدودیت علیه محتوا‌ توصیف کرد و گفت: بحث به‌اصطلاح «شدو بن» است که نوعی مسدود کردن محتوا به شمار می‌رود، به صورتی که محتوا و حساب کاربری اصولا پیدا نمی‌شود؛ صفحات و پست‌هایی که «شدو بن» می‌شوند به صورت محدودتر دیده می‌شوند.

این کارشناس رسانه در پایان گفت: رسانه‌های غربی از طریق مواردی که ذکر شد، صدا‌های هویت‌ساز و صدای رسانه‌ای طرف مقابل را سرکوب می‌کند و از بین می‌برد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *