رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‌وگو|

جابری انصاری: غرب از ابزار قدرت رسانه واهمه دارد/ آزادی رسانه غرب شعاری بیش نیست

8:00 - 13 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۶۹۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جابری انصاری: غرب از ابزار قدرت رسانه واهمه دارد/ آزادی رسانه غرب شعاری بیش نیست
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه، معتقد است رسانه عنصری اصلی برای قدرت سیاسی و بین‌المللی است و آزادی رسانه که از سوی غرب سر داده می‌شود، شعاری بیش نیست.

حسین جابری انصاری، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان ضمن اشاره به بسته شدن حساب کاربری خبرگزاری میزان در رسانه اجتماعی ایکس، گفت: یک جزء اساسی از قدرت سیاسی و بین‌المللی جزء رسانه‌ای آن است؛ عنصر اساسی طراحی قدرت همان‌هایی که یک ساختار را در جهان ایجاد کرده و بازیگر و بازیگردان هستند، عنصر رسانه‌ای است.

جابری انصاری، اظهار کرد: اینکه دیده می‌شود که صهیونیست‌ها در رسانه‌های جهان نفوذ دارند برای این است که این جزئی از اضلاع اساسی شکل دادن به قدرت جهانی است؛ زمانی که قصد دنبال کردن سیاستی را در جهان داریم یک ضلع اساسی آن رسانه است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در قالب شبکه قدرت جهانی یک جریان رسانه‌ای غالب جهانی وجود دارد، اضافه کرد: جریان اصلی رسانه‌ای از همه انواع رسانه‌های قدیم و جدید استفاده می‌کند تا امواج اساسی خبری جهان را مدیریت و کنترل کرده و اهداف خود را محقق کند.

دیپلمات کشورمان با بیان اینکه شعاری در غرب وجود دارد و آن شعار آزادی رسانه است، افزود: این شعار در ذیل مفهومی که بیان شد اجرا می‌شود؛ آنچه که در واقعیت اجرا می‌شود این است که آنهایی که می‌خواهند دنیا را بگردانند و سیاست هژمون بر جهان دارند و یا حداقل سطوحی از سیطره بر جهان در حدی که می‌توانند دارند، یک ضلع اساسی کار آن‌ها رسانه‌ای است و لذا بر روی رسانه‌ها خیمه زده و می‌خواهند جریان اصلی رسانه‌ای را در جهان در اختیار داشته باشند.

جابری انصاری، عنوان کرد: رسانه‌های جدید مانند رسانه‌های مجازی یا شبکه‌های اجتماعی در دو سه دهه اخیر قدرت گرفته و تاثیرگذاری رسانه‌ای آن‌ها بیشتر شده و ابزاری برای تاثیرگذاری و نفوذ شده‌اند.

وی ادامه داد: این‌ها به محض اینکه می‌بینند یک تاثیرگذاری در خارج از مدار اصلی که آن‌ها ایجاد می‌کنند در حال پاگرفتن و افزایش تاثیرگذاری است، تمام آن آزادی بیان که سر می‌دهند رنگ می‌بازد و تمام می‌شود و احساس می‌کنند که این یک صدای مزاحم است؛ صدایی که خارج از موج اصلی خبری است که آن‌ها قصد ایجاد آن را دارند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با بیان اینکه به دو شکل می‌توان از این موضوع درس گرفت، افزود: نخست اینکه معنا تنها سلبی است و دیگر اینکه یک معنای ایجابی هم وجود دارد و باید بیشتر از بعد ایجابی از این تحولات درس گرفت، به این معنا که رسانه موثر است و هرچه بتوانید پیامی را که دارید از بستر‌های متنوع‌تر و گسترده‌تر رسانه‌ای قدیم و جدید در معنای ایجابی ارائه کنید، می‌توانید پیام خود را بهتر برسانید.

به گفته جابری انصاری، باید دو مسئله را در کنار یکدیگر ببینیم؛ نخست این اتفاقات که می‌افتد نشان می‌دهد شعار‌هایی که می‌دهند دروغ است و آنچه وجود دارد مفهوم مرکزی جریان اصلی قدرت و ثروت و رسانه است که می‌خواهد منافع خود و شبکه قدرت خود را پیش ببرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه جریان اصلی قدرت، ثروت و رسانه شعار آزادی بیان سر می‌دهد، اما خود به آن پایبند نیست، بیان کرد: این درس اول است و درس دوم این است که رسانه هم در نسخه‌های قدیمی و هم در نسخه‌های مدرن آن موثر است.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه غرب از ابزار قدرت رسانه واهمه دارد در حالی که عمده رسانه‌های بزرگ جهان در اختیار آنهاست، گفت: هرچه ما بتوانیم رسانه‌های خود را چندلایه‌تر کرده و کار ایجابی کنیم، بیشتر موفق خواهیم بود.

  انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *