تحولات اوکراین|

حمله به کشتی روسیه در دریای سیاه؛ انگلیس خواستار ارسال تاروس به کی‌یف شد

13:53 - 15 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۸۸۲
حمله به کشتی روسیه در دریای سیاه؛ انگلیس خواستار ارسال تاروس به کی‌یف شد
منابع اوکراینی اعلام کردند که ارتش این کشور کشتی ارتش روسیه را در دریای سیاه هدف قرار داده است.

خبرگزاری میزان - ارتش اوکراین اعلام کرد که از پهپاد‌های نیروی دریایی این کشور برای حمله به یک کشتی روسیه در سواحل کریمه استفاده کرده است.

وزارت دفاع اوکراین، می‎گوید که یگان ویژه گروه ۱۳ به کشتی گشتی ناوگان روسیه در دریای سیاه به نام سرگئی کوتوف در نزدیکی کریمه آسیب رسانده است. 

این سازمان مدعی شد: کوتوف بر اثر آتش‌سوزی در آب‌های سرزمینی اوکراین، نزدیک تنگه کرچ آسیب دیده است.

انگلیس از آلمان می‌خواهد تاروس را به کی‌یف منتقل کند

سخنگوی دولت انگلیس، می‎گوید که درپی افشای مکالمه بین افسران بوندسوهر، انگلیس از آلمان می‌خواهد موشک‌های دوربرد تاروس را به کی‌یف منتقل کند.

لندن گفته که انگلیس اولین کشوری بود که موشک‌های دقیق دوربرد را به اوکراین منتقل کرد و ما از متحدان خود می‌خواهیم همین کار را انجام دهند.

به گفته رسانه‌های انگلیسی، مقام‎های وزارت دفاع این کشور افشای گفت‌وگوی افسران آلمانی را آزاردهنده نامیده، اما جدی تلقی نکرده‎اند.

مقام‎های این کشور هفته گذشته حضور تعدادی نیروی انگلیسی در اوکراین را تایید کردند، اما نگفتند که در آنجا در چه فعالیتی حضور دارند.

دخالت سفرای غربی در امور مسکو

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت که سفیران غربی در مسکو به‌عنوان بخشی از دستور کار خود برای مداخله در امور داخلی روسیه، نمایش‌هایی برگزار می‌کنند.

پیش از این سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته بود که سفرای اتحادیه اروپا را به نشستی دعوت کرده تا اوضاع را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آینده روسیه روشن کند، اما آن‌ها تنها دو روز قبل از این رویداد از حضور در آن خودداری کردند. 

این دیپلمات ارشد همچنین گفت که روسیه اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد سفارت‌های اتحادیه اروپا در مسکو در حال آماده سازی مکانیسم‌هایی برای حمایت از مخالفان دولت مسکو هستند. 

اوکراین: پیشروی روسیه در خارج از شهر آودیوکا مهار شده است

ارتش اوکراین اعلام کرد که پیشروی روسیه در خارج از شهر آودیوکا در شرق اوکراین مهار شده، اما نیرو‌های مسکو در حال تجدید قوا در منطقه‌ای در جنوب این شهر هستند.

تصرف آودیوکا در ماه گذشته باعث پیشروی روسیه در شرق شد و ولادیمیر پوتین را بر آن داشت تا متعهد شود که نیرو‌های مسکو پیشروی بیشتری خواهند داشت. 

وزارت دفاع روسیه چند روز بعد نیز اعلام کرد که نیرو‌های این کشور روستا‌هایی را در خارج از آودیوکا تحت کنترل خود درآورده‌اند.

مذاکرات اوکراین و اسپانیا درباره توافق امنیتی

به گفته دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، کی‌یف و مادرید مذاکراتی را درباره توافق دوجانبه در مورد تضمین‌های امنیتی آغاز کرده‌اند.

مقام‎ها در مورد ساختار قرارداد آتی بحث و درباره برنامه‌ای برای مذاکرات بیشتر توافق کردند. 

بیش از ۳۰ کشور از جمله انگلیس، آلمان، فرانسه، دانمارک و هلند تاکنون به اعلامیه مشترک گروه ۷ برای حمایت از اوکراین پیوسته‌اند.

اعضای گروه ۷ در اجلاس ناتو در جولای سال ۲۰۲۳ طرحی را برای تعهدات امنیتی بلندمدت اوکراین ارائه کردند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *