رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

انتخابات پاکستان؛ احزاب اصلی برنامه تشکیل دولت ائتلافی را اعلام کردند

10:44 - 25 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۸۱۱
انتخابات پاکستان؛ احزاب اصلی برنامه تشکیل دولت ائتلافی را اعلام کردند
احزاب اصلی و دارای بیشترین کرسی‌ها در انتخابات سراسری در پاکستان برنامه‌های خود را برای تشکیل دولت ائتلافی اعلام کردند.

خبرگزاری میزان - پنج روز پس از انتخابات سراسری پاکستان دو حزب مخالف، یعنی تحریک انصاف پاکستان (PTI) و حزب مردم پاکستان (PPP)، اعلام کرده‌اند که قصد دارند دولت تشکیل دهند.

در همین حال، حزب مردم پاکستان و مسلم لیگ-نواز (PMLN) گفته‌اند که برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیده‌اند.

رئیس حزب تحریک انصاف اعلام کرد که نامزد‌های مستقل آن با پیوستن به ائتلافی با حزب اقلیت وحدت مسلمین (MWM) برای تشکیل یک دولت فدرال و یک دولت در استان پنجاب تلاش خواهند کرد.

این حزب همچنین، گفت که نامزد‌های آن در استان خیبر پختونخوا برای تشکیل دولت با یک حزب مذهبی دیگر، یعنی حزب جماعت اسلامی (JI) متحد خواهند شد. 

انتخابات روز پنجشنبه یک حکم تقسیمی را ارائه کرد و هیچ حزبی اکثریت را در پارلمان ملی به دست نیاورد. 

نامزد‌های مستقل وابسته به حزب تحریک انصاف عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان که در زندان به‌سر می‌برد بیشترین کرسی‌ها را به‌دست آوردند. اما برای تشکیل دولت، آن‌ها همچنان باید بخشی از یک حزب سیاسی یا یک ائتلاف باشند.

رئوف حسن، سخنگوی حزب تحریک انصاف در اعلام طرح ائتلاف، گفت که وی از سوی عمران خان موظف شده که به همه احزاب سیاسی غیر از حزب مردم پاکستان، مسلم لیگ-نواز و جنبش متحد قومی نزدیک شود. 

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام آباد، گفت: عمران خان پیام روشنی دارد که تشکیل دولت حق کسانی است که در انتخابات پیروز شده‌اند.

عمران خان گفته است که با حزب نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین یا حزب مردم پاکستان، حزب بلاول بوتو زرداری تعامل نخواهد کرد و آن‌ها را فاسد خواند. 

گمانه‌زنی‌ها درباره دستکاری در آرا

براساس نتایج انتخابات روز پنجشنبه، نامزد‌های مورد حمایت حزب تحریک انصاف ۹۳ کرسی و حزب نواز شریف ۷۵ کرسی را به‌دست آوردند. در همین حال، حزب مردم پاکستان با ۵۴ کرسی در رتبه سوم قرار گرفت.

یک حزب یا ائتلاف برای تشکیل دولت نیاز به اکثریت ساده ۱۳۴ کرسی از ۲۶۶ کرسی در پارلمان ملی دارد.

علاوه بر ۲۶۶ کرسی منتخب مستقیم، ۶۰ کرسی دیگر برای زنان و ۱۰ کرسی برای اقلیت‌ها در نظر گرفته شده است. 

این کرسی‌ها براساس نسبتی که به‌دست آورده‌اند بین احزاب تقسیم می‌شود، اما مستقل‌ها این کرسی‌های سهمیه را دریافت نخواهند کرد.

در حالی که دو حزب می‌توانند یک ائتلاف تشکیل دهند و هنوز هویت و سیاست‌های فردی خود را حفظ کنند، نامزد‌های مستقل پس از پیوستن به یک حزب باید به نظم و انضباط و تصمیمات آن حزب پایبند باشند. 

حزب تحریک انصاف اصرار دارد که اکثریت منفرد آن در انتخابات به دلیل ادعای دستکاری آرا به سرقت رفته است. 

گوهرعلی خان، رئیس موقت حزب تحریک انصاف گفت که حزب تحریک انصاف بر این باور است که به جای ۹۳ کرسی، ۱۸۰ کرسی به دست آورده است.

نه حسن و نه گوهرعلی خان نگفتند که نامزد‌های حزب برای نخست‌وزیری، رئیس پارلمان و معاون رئیس پارلمان چه کسانی خواهند بود. 

ائتلاف بین حزب بوتو زرداری و حزب نواز شریف

ساعاتی پس از اعلامیه حزب تحریک انصاف، حزب بوتو زرداری و حزب نواز شریف در یک کنفرانس مطبوعاتی، اعلام کردند که ائتلافی جدید تشکیل خواهند داد و برای مدیریت کشور به احزاب کوچک‌تر خواهند پیوست. 

اگرچه آن‌ها مشخص نکردند که چه کسی دولت را ریاست خواهد کرد، اما مریوم اورنگ زیب، سخنگوی حزب شریف گفت که نواز شریف و شهباز شریف، برادر کوچک‌تر خود و نخست‌وزیر سابق را برای این پست نامزد کرده است.

بوتو زرداری، رئیس حزب مردم پاکستان، گفت که حزب او از نامزد حزب نواز شریف برای پست نخست‌وزیری حمایت کرده و با آن همسو خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *