رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ورود پناهجویان به دروازه‎های مرگ در اسپانیا و ایتالیا؛ هزاران نفر کشته یا مفقود شدند

13:28 - 23 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۳۳۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ورود پناهجویان به دروازه‎های مرگ در اسپانیا و ایتالیا؛ هزاران نفر کشته یا مفقود شدند
سال گذشته میلادی هزاران پناهجو در مسیر رسیدن به اسپانیا و ایتالیا به‌عنوان دروازه‌های اصلی ورود به سراسر اروپا جان خود را از دست داده و یا ناپدید شده‎اند.

خبرگزاری میزان – گزارش یک نهاد غیردولتی اسپانیایی نشان می‌دهد که ۶ هزار و ۶۱۸ مهاجر در سال ۲۰۲۳ در تلاش برای رسیدن به این کشور جان خود را از دست داده و یا ناپدید شده‌اند.

براساس گزارش موسسه کامینادو فرانتیرز، به‌طور متوسط ​​روزانه ۱۸ نفر در مسیر رسیدن به اروپا در سال ۲۰۲۳ جان باخته و یا ناپدید شدند.

النا مالینو، هماهنگ‎کننده این سازمان، آمار بالای مرگ و مفقودی‌ها را محکوم کرده و می‌‎گوید که این بالاترین آمار سالانه است که کامینادو فرانتیرز از زمان آغاز ردیابی خود ثبت کرده و نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۳ برابر شده است.

در مقایسه، گزارشی که این سازمان در سال گذشته منتشر کرد، حاکی از آن بود که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰ مهاجر در هنگام تلاش برای رسیدن به اسپانیا جان خود را از دست داده یا مفقود شده‌اند که معادل ۶ نفر در روز است.

براساس آمار‌های دولت اسپانیا، افزایش فجایع مهاجرت با ۲ برابر شدن تعداد مهاجرانی که در سال ۲۰۲۳ به‌طور نامنظم وارد اسپانیا شده‌اند، به حدود ۵۷ هزار نفر رسیده که این امر به دلیل هجوم بی‌سابقه پناهجویان به مجمع‌الجزایر قناری است.

کامینادو فرانتیرز که برای تهیه گزارش‌های خود به تماس‌های مهاجران در دریا یا خانواده‌های آن‌ها متکی است، ۳۶۳ زن و ۳۸۴ کودک را در میان قربانیان ثبت شده در سال گذشته برشمرد.

بیشتر موارد مهاجران مفقودی که قصد داشتند خود را به اسپانیا برسانند (۶ هزار و ۷ نفر از کل) در خطرناک‌ترین مسیر مهاجرت بین سواحل شمال غرب آفریقا و مجمع‎الجزایر قناری در اسپانیا در اقیانوس اطلس ثبت شده است.

 

مرگ و ناپدید شدن بیش از ۶ هزار پناهجو در مسیر رسیدن به اسپانیا در سال ۲۰۲۳

مهاجران، این سفر را که صد‌ها کیلومتر و چندین روز یا حتی هفته طول می‌کشد، با قایق‌های شلوغ و پرازدحام انجام می‌دهند.

این سازمان غیردولتی اعلام کرد بیشترین تعداد مهاجرانی که هنگام تلاش برای رسیدن به اسپانیا مفقود شده‌اند از سواحل سنگال (تعداد ۳ هزار و ۱۷۶ نفر) حرکت کرده‌اند.

همچنین، این سازمان در سال گذشته ۶۱۱ مورد مرگ یا ناپدید شدن را در مسیر مهاجرتی که مراکش و الجزایر را به سواحل جنوبی اسپانیا متصل می‌کند، ثبت کرد.

سال گذشته، سازمان بین‌المللی مهاجرت که بر آمارهای غیرمستقیم و مقالات روزنامه‌ها تکیه می‌کند، ۹۱۴ مرگ را در مسیر مهاجرت به جزایر قناری و ۳۳۳ نفر را بین مراکش، الجزایر و اسپانیا شمارش کرد.

اما سازمان بین‌المللی مهاجرت تأیید می‌کند که با توجه به دشواری ثبت موارد غرق‌شدگی و ناتوانی در یافتن بیشتر اجساد، آمار واقعی بسیار بیشتر است.

مسیر مرگبار ایتالیا برای پناهجویان

ایتالیا یکی از اصلی‌ترین مقاصد برای مهاجرانی است که از کشور‌های مختلف و به‌ویژه کشور‌های آفریقایی برای ورود به اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند.

ایتالیا در اصل به‌عنوان دروازه مهاجرتی و ورود پناهجویان به کشور‌های اروپایی عمل می‌کند و سالانه پناهجویان بسیاری در مسیر رسیدن به این کشور و به‌ویژه رسیدن به سواحل لامپدوزا جان خود را از دست داده و یا ناپدید می‌شوند.

محدودیت‌های اعمال شده از سوی مقامات ایتالیا و محدود کردن فعالیت کشتی‌های امدادرسان در آب‌های ساحلی این کشور به افزایش موراد مرگ و ناپدید شدن پناهجویان در مسیر‌های مهاجرتی این کشور شده است.

اگرچه آمار‌های مختلفی از سوی نهاد‌های مختلف درباره تعداد موارد مرگ پناهجویان در مسیر رسیدن به این کشور منتشر می‌شود، اما کارشناسان بر این عقیده هستند که میزان واقعی تلفات بسیار بیشتر از آمار منتشر شده است.

آمار منتشر شده از سوی آژانس پناهندگان سازمان ملل نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در مسیر رسیدن به اروپا از طریق دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند.

بسیاری از این آمار مربوط به مرز‌های ایتالیا بوده است و علاوه بر این، آژانس پناهندگان سازمان ملل شاهد افزایش قابل توجهی در ورود به ایتالیا در سال ۲۰۲۳ با ۱۳۰ هزار نفر در مقایسه با حدود ۷۰ هزار در سال ۲۰۲۲ بوده است.

آمار‌های منتشر شده نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون بین ۳۰ تا ۴۰ هزار مهاجر در مسیر رسیدن به ایتالیا جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام/


برچسب ها: پناهجویان اروپا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *