رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس‌کل محاکم تهران از مجتمع قضایی ویژه امور حسبی بازدید کرد

13:17 - 14 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۹۳۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس‌کل محاکم تهران از مجتمع قضایی ویژه امور حسبی بازدید کرد
رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران به‌منظور رصد میدانی عملکرد کمی و کیفی شعب، دیدار چهره به چهره با همکاران، نشست تخصصی در جمع قضات و کارمندان و پاسخگویی به مطالبات مراجعان در مجتمع قضایی ویژه امور حسبی حضور یافت.

خبرگزاری میزان - ربیع اله قربانی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در راستای سرکشی از مجتمع‌های قضایی ۲۴ گانه تهران بزرگ، از همه شعب و قسمت‌های مختلف مجتمع قضایی ویژه امور حسبی بازدید کرد و ضمن دیدار با همکاران و پاسخگویی به مطالبات مراجعان به این واحد قضایی در نشستی تخصصی در جمع قضات و کارمندان این مجتمع حضور یافت.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در این بازدید در جمع همکاران قضایی و اداری مجتمع ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها، از زحمات و تلاش‌های سرپرست، قضات، مدیران و همکاران اداری قدردانی کرد.

رئیس کل محاکم تهران به حساسیت و اهمیت نوع مراجعین به این مجتمع اشاره کرد و گفت: در واقع قشری که به این مجتمع مراجعه می‌کنند وضعیت خاصی دارند که باید از خدمات خاص اجتماعی، حقوقی و پزشکی بهره‌مند شوند، که لازمه‌ی این مهم تعامل با دستگاه‌های اجرایی خصوصاً بهزیستی، پزشکی قانونی و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط است.

قربانی اظهار کرد: اگر بنا باشد که حمایت حقوقی از یک محجور یا افرادی که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند بعمل آید، باید متحد و منسجم حقوق این افراد را در تمام مراحل دادرسی دنبال کرد.

وی در ادامه افزود: این افراد بیشتر از هر نوع ارباب رجوع دیگر نیاز به تکریم، مهر و عطوفت دارند که این برخورد ضمن جنبه اصلاحی می‌تواند به آن‌ها در رفع آسیب‌های روحی و روانی کمک فراوانی کند.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران ادامه داد: برای موفقیت رو به رشد در این مجتمع علاوه بر تعامل با نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط به مشارکت بیشتر مردم نیاز داریم.

وی گفت از جمله موضوعاتی که مشارکت بیشتر مردم را می‌طلبد تعامل با سازمان‌های مردم نهاد در راستای حمایت از اطفال و محجورین است.

رئیس کل محاکم تهران گفت: شفافیت و عدالت جزء قواعد حاکم بر مدیریت همه‌ی مجتمع‌های قضایی از جمله مجتمع قضایی ویژه امور حسبی است که باید عملکرد به کیفیتی باشد که انصاف در تصمیمات قضایی تضمین شود و افراد از عدم تبعیض در برخورد رفتاری و قضایی اطمینان داشته باشند.

قربانی در ادامه خاطرنشان کرد: لازمه انصاف در تصمیمات قضایی و عدم تبعیض در برخوردها، اطلاع‌رسانی به شکل واضح و شفاف است که مردم از فرایند دادرسی اطلاع لازم را داشته باشند.

وی بیان کرد: در بعضی از پرونده‌هایی که در این مجتمع در جریان است به لحاظ الزامات قانونی، روند دادرسی شاید به کندی پیش رود، اما کارآمدی، سلامت و سرعت بایستی در این مجتمع همواره نمود عینی داشته باشد که بخشی از آن به استفاده از روش‌های نوین و استفاده از فناوری و سامانه‌هایی است که تعریف شده، تامین می‌شود.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران گفت: کار قضایی علم محور است، یعنی کار در دستگاه قضایی عالمانه و مجاهدانه است و نمی‌توانیم دانش را از کار و مسائل قضایی تفکیک کنیم.

وی افزود: برجستگی علم محور بودن کار قضایی در مجتمع قضایی ویژه امور حسبی بیشتر خود را نشان می‌دهد، چرا که باید برای پاسخ به مطالبه حقوقی اصحاب پرونده و صدور رأی به جز علم حقوق از متخصصین دانش پزشکی، روانپزشکی و روانشناسی کمک گرفت.

وی گفت: انتظار می‌رود همکاران قضایی و اداری متناسب با نیاز خود نسبت به ارتقاء مهارت‌ها و تخصص‌های لازم و شرکت در دوره‌های آموزشی اقدام کنند.

رئیس کل محاکم تهران در این نشست از سرپرست مجتمع خواست، در کوتاه‌ترین زمان ممکن با توجه به اهمیت و ضرورت امر، یک دوره آموزشی ویژه همکاران در راستای اجرای بهتر قانون حمایت از اطفال و نوجوانان برگزار شود.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران تاکید کرد: با توجه به اهمیت این مجتمع و تخصصی بودن موضوعات انتظار می‌رود شعبه‌ی ویژه امور حسبی در دادگاه تجدیدنظر پیش بینی شود که حتما این مهم می‌تواند در اتخاذ رویه‌های واحد راهگشا باشد.

وی یادآور شد: ماده ۳۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان تمام حمایت‌های قضایی که در ارتباط با طفل است تجمیع کرده که بخشی از آن مربوط به امور حسبی و بخش دیگری هم مربوط به دعوا است، آن بخش که مرتبط با امور دعوا بوده مقدمات آن مربوط به امور حسبی است. ضرورت دارد همکاران بر این قانون نیز اشراف داشته باشند.

وی بیان داشت: برخی موضوعاتی که در این مجتمع رسیدگی می‌شود، مانند مسائل مرتبط با حجر، همه‌ی اهتمام ما نباید تا صدور تصمیم باشد بلکه مخاطبان ما ویژگی‌هایی دارند که باید بعد از تصمیم هم وضعیتشان مورد رصد و پایش قرار گیرد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در این نشست به این نکته پرداخت که با توجه به اینکه بیشتر پرونده‌هایی که در این مجتمع تشکیل می‌شود یا مطرح رسیدگی است، جنبه‌ی ترافعی ندارد. فصل خصومت در اولویت نیست، جنبه‌ی حمایتی لازم است؛ لذا وجه حمایتی و دلسوزی بایستی غلبه داشته باشد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در پایان این نشست به اهمیت آیه‌ی ۱۵۲ سوره‌ی انعام اشاره کرد و گفت: «وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْیَتِیمِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» به مال یتیم جز به روشی که نیکوتر است، نزدیک نشوید. نزدیک مال یتیم نشوید مگر به شیوه احسن و نیکوتر. به حکم این آیه حتی وجه حسن هم مورد تایید نیست. این آیه در اتاق هر قاضی مجتمع قضایی ویژه امور حسبی نصب شود.

در بیست و یکمین بازدید رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران از مجتمع‌های قضایی تهران، قادری سرپرست مجتمع قضایی ویژه امور حسبی ضمن تشریح مشکلات قضایی و اداری به ارائه گزارشی از عملکرد و روند کار در این مجتمع پرداخت.

رئیس کل محاکم تهران از مجتمع قضایی ویژه امور حسبی بازدید کرد

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *