رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات استان مرکزی معرفی شدند

9:55 - 21 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۹۴۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات استان مرکزی معرفی شدند
رئیس کل دادگستری استان مرکزی در آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات استان مرکزی بر حساسیت و دقت خاص در روند انتخاب اعضا تاکید کرد.

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالمهدی موسوی در آیین تحلیف اعضای هیئت منصفه مطبوعات استان مرکزی با اشاره به روند انتخاب این هیئت، اظهار کرد: حساسیت و دقت خاصی در روند انتخاب اعضای هیئت منصفه استان وجود داشت و سعی بر این بود از مراجع قانونی استعلامات لازم صورت گیرد و مذاکرات خوبی در این‌ باره انجام گرفت که در نهایت خروجی مناسبی حاصل شد.

 وی افزود: ضرورت حضور هیئت منصفه در محاکم، یک تکلیف قانونی است و هیئت منصفه یک قدمت دیرینه دارد و در نظام حاکمیتی ایران سابقه هیئت منصفه به دوران مشروطیت برمی‌گردد که مقرر بوده هیئت منصفین در مورد تقصیرات سیاسی و مطبوعات در محاکم حاضر شوند.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: طی ۶۰ سال قانون گذاری‌های متعددی وضع شد که مترقی‌ترین آن‌ها قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که در اصل ۱۶۸ این قانون بر ضرورت حضور هیئت منصفه در باره جرایم سیاسی و مطبوعاتی در محاکم دادگستری تصریح دارد و موجبات دادرسی روشن‌تر، عادلانه‌تر، شفاف‌تر با استفاده از خرد جمعی و افکار نمایندگان اقشار مردم تحت عنوان اعضای هیئت منصفه را فراهم می‌کند و در صورت اقدام به محکومیت و مجازات افراد، از این خرد جمعی استفاده می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی بیان کرد: در استان‌ها تعداد اعضای هیئت منصفه ۱۴ نفر هستند که به مدت دوسال با معرفی استان و صدور ابلاغ از سوی معاون سیاسی ریاست قوه قضاییه، از منتخبین نمایندگان افکار عمومی در جهت صدور حکم محکومیت و برائت استفاده می‌شود، امیدواریم اقدامات ایجابی و پیشگیرانه هیئت منصفه بیشتر از اقدامات سلبی، برخوردی و قضایی باشد تا نقش خود و نگاه راهبردی که می‌شود در حوزه رسانه و مسائل سیاسی استان داشت را هر چه بهتر و بیشتر ایفا کند.

وی با اشاره به پیش رو بودن انتخابات گفت: نقش رسانه و مطبوعات در دنیا امروز بسیار تاثیرگذار است، به راحتی نمی‌شد اقدامات اخیر حکومت جعلی و ضد بشری اسرائیل را به جهان فهماند که چقدر این حکومت پست و رذل است، اما چه شد که جمعیت‌های عظیم و مراکز و پایگاه‌های استکباری برای حمایت از مردم غزه جمع شدند؟ بخشی از آن مربوط به انعکاس مظلومیت غزه و فلسطین توسط رسانه‌ها بود، هرچند امپراطوی رسانه‌ها با صهیونیست‌ها و یهودی‌هاست، اما جنایت این رژیم منحوس توسط رسانه‌ها منعکس و حقایق آشکار شد.

 رئیس کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: انتظار داریم اعضاء هیئت منصفه که از مدیران و پیشکسوتان می‌باشند نقش راهبردی در خط و مشی حرکت سیاسی استان داشته باشند و خط مشی مطبوعاتی استان، روشن، راهبردی و انقلابی باشد و با نگاه پیشگیرانه اقدامات مطبوعاتی‌ای که موجبات القای یاس و ناامیدی می‌شوند را رصد کنند و وارد عمل شوند، همچنین اعضای هیئت منصفه نباید منتظر دعوت شخص خاص برای محکمه باشند، بلکه رصد و پیگیری داشته باشند، حتی به واسطه جهاد تبیین یک راهبرد فکری و سیاسی مطبوعاتی برای احزاب و سیاسیون فعال وجود داشته باشد تا منتج به نتایج مناسبی شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *