رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کل بانک مرکزی: سند راهبردی بانکداری اسلامی به زودی ابلاغ می شود

12:29 - 08 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۲۵۰۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
سی و دومین همایش بانکداری اسلامی با عنوان «نظارت و تطبیق شرعی در بانکداری اسلامی: مبانی نظری، تجارب جهانی و توصیه های سیاستی» برگزار شد. 

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی؛ علی صالح آبادی در سی و دومین همایش بانکداری اسلامی با اشاره به ماده 16 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ایجاد شورای فقهی در بانک مرکزی اظهار کرد: شورای فقهی از سال 1397  کار خود را در بانک مرکزی آغاز کرده است و در این سال ها تلاش فراوانی در راستای کمک به شبکه بانکی برای حرکت به سمت بانکداری اسلامی کرده است. 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به فعالیت ها و تاثیرگذاری کمیته فقهی در بازار سرمایه افزود: کمیته فقهی در بازار سرمایه دارای سابقه 15 ساله است و با ایجاد ابزارهای جدید مالی در بازار سرمایه کمک شایانی به توسعه و تعمیق این بازار مطابق با قوانین شریعت اسلام کرده است و شورای فقهی نیز می تواند نقش موثری در حرکت نظام بانکی به سمت فعالیت در چارچوب بانکداری اسلامی و رفع شبهات مراجع و متدینین و مردم در خصوص فعالیت های نظام بانکی بردارد. 

وی اجرای قوانین بانکداری اسلامی را یکی از مطالبات دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور از سیاستگذار پولی برشمرد و گفت: بانک مرکزی و شورای فقهی با نظرخواهی و مشورت از تمامی متخصصان و صاحب نظران به گونه ای عمل خواهد کرد که با رفع شبهات در جهت بانکداری اسلامی حرکت کنیم.


صالح آبادی همچنین بر لزوم توجه به اموزش بانکداری اسلامی تاکید کرد و افزود: قانون بانکداری بدون ربا قانون جامعی است که انتظار داریم موسسه آموزش عالی بانکداری با برگزاری دروه مختلف نسبت به اموزش بانکداری اسلامی به کارکنان خدوم شبکه بانکی کشور در راستای تسهیل و پیاده سازی عملیات بانکداری بدون ربا گام بردارد. همچنین با تفاهم نامه ای که با حوزه علمیه قم منعقد شده است می توانیم از ظرفیت های آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی  این مرکز نیز در راستای گسترش بانکداری اسلامی استفاده کنیم. 

سی و دومین همایش بانکداری اسلامی با عنوان «نظارت و تطبیق شرعی در بانکداری اسلامی، مبانی نظری، تجارب جهانی و توصیه های سیاستی» برگزار می شود. 

 همایش سالیانه بانکداری اسلامی، به عنوان بزرگترین رویداد علمی در این حوزه و به طور خاص در زمینه بانکداری اسلامی، در هفته بانکداری، مقارن با تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا، طی سی و یک سال گذشته برگزار و تداوم یافته است. این همایش برای بسط دانش بانکداری، تضارب افکار بین صاحب‌نظران داخلی و خارجی و هم‌افزایی میان آنان، فرصت شایسته‌ای را فراهم کرده است. مخاطبان اصلی این همایش، مدیران، کارشناسان ارشد نظام بانکی کشور و اساتید هستند. آخرین دستاوردهای مطالعات و پژوهش‌ها در حوزه علوم بانکداری و مالی اسلامی در قالب سخنرانی، مقاله و میزگرد تخصصی در این رویداد ارائه می‌شود. همچنین دستاوردهای علمی همایش همه ساله به صورت کتاب مجموعه مقالات و سخنرانی‌ها در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و مرجع ارزشمندی برای مطالعات و پژوهش‌های آتی می‌باشد.

سی و دومین همایش بانکداری اسلامی روزهای سه شنبه و چهارشنبه 8 و 9 شهریورماه در بانک مرکزی برگزار می شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *