رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ارز 4200 تومانی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی را حذف کرد و صرفه تولید داخل کالاهای اساسی را از بین برد

8:15 - 12 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۱۳۹۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: افراد سودجو با سوءاستفاده از وضع موجود و رانت و فساد، باعث شدند تولید کننده‌ داخلی که با ارز آزاد محصول تولید می کند، آسیب جدی ببیند و از دایره‌ رقابت حذف شده و کسب و کار خود را از دست بدهد.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با میزان درباره اثرات نامطلوب اعطای ارز۴۲۰۰تومانی و به صرفه نبودن تولید کالاهای اساسی گفت: زمانی که دولت قبل اقدام به اجرای سیاست ارز 4200 تومانی کرد، تورم موجود باعث شد قیمت واقعی دلار در کشور از نرخ ارز۴۲۰۰ تومانی فاصله‌ زیادی بگیرد و عملا قیمت کالاها بر اساس نرخ واقعی قیمتگذاری نشود.

وی افزود: با توجه به اعطای ارز دولتی، کالا براساس قیمت تخفیف خورده با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار نمی شد. این روند به معنای عدم تاثیرگذاری مثبت ارز دولتی بود. از سوی دیگر افراد سودجو با سوءاستفاده از وضع موجود و رانت و فساد، باعث شدند تولید کننده‌ داخلی که با ارز آزاد محصول تولید می کند، آسیب جدی ببیند و از دایره‌ رقابت حذف شده و کسب و کار خود را از دست بدهد به طوریکه عده ای از آنها مجبور به مهاجرت شدند.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: موارد مذکور گوشه‌ای از آثار تبعات ناگوار ارز ترجیحی بود. به همین علت هم باید بساط ارز چند نرخی جمع شده و ارز تک نرخی شود تا شاهد آسیب کمتر و رشد و رونق اقتصادی درجامعه باشیم.

وی حذف ارز چند نرخی را باعث بهبود زیر ساخت های اقتصاد دانست و افزود: با تک نرخی شدن ارز ما شاهد رقابت پذیرشدن اقتصادمان خواهیم بود زیرا با بالارفتن رقابت پذیری اقتصاد، کیفیت کالا هم بالا خواهد رفت. کیفی شدن کالاها باعث رونق در صادرات می شود و درآمد ارزی ایجاد می کند. همچنین تولید داخل مورد استقبال مردم قرار می گیرد. بطور کلی تک نرخی شدن ارز کمک به اشتغال، سازندگی و بهره‌‌وری بالاتر می کند و نتایج آن در بلندمدت نمایان می شود.

صالحی درباره انتقال کامل یارانه‌ کالاهای اساسی به آخر زنجیره و اعطای یارانه نقدی مستقیم به مصرف کننده و تحقق عدالت بیشتر با پرداخت یارانه مستقیم گفت: این موضوع در مقطعی اقدام مناسبی است زیرا پرداخت مستقیم یارانه به مصرف کننده باعث می شود افراد خودشان تصمیم گیرنده درهزینه کردن آن باشند.

وی ادامه داد: ارز 4200 تومانی باعث ایجاد ناعدالتی در پرداخت یارانه‌ها شد و باعث گردید یارانه‌ پنهان انرژی به طور مساوی به دست مردم نرسد، زیرا افرادی هستند که اصلا ماشین ندارند و از طرفی افرادی وجود دارند که چند ماشین دارند. در نتیجه این دو قشر به‌طور مساوی از یارانه بهره‌ نمی‌برند.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: ما نیازمند اصلاح‌پرداخت یارانه در کل زمینه ها هستیم که امیدواریم این اقدام دولت، آغازی برای اصلاح در تمام بخش های نظام پرداخت یارانه باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *