سینمای ملی ایران سینمای دفاع مقدس است/با مستندات سراغ آثار دفاع مقدسی برویم نه تخیل

13:00 - 03 بهمن 1396
کد خبر: ۳۸۹۷۲۶
تهیه کننده سینما گفت: تردید ندارم که امروز سینمای ملی ما سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است اما برخی فیلم های سینمایی با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس براساس زمینه های تخیل تولید می شود در حالی که مستندات موجود از اصل و اساس واقعه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که هیچ خدشه ای در آن نیست فراتر از تخیل است.

محمدرضا شرف‌الدین تهیه کنننده سینما در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره جشنواره فیلم فجر گفت: این جشنواره دیگر شکوه گذشته را ندارد و در رودربایستی برگزار می شود. بیشترین دلیل برگزاری این رویداد همزمانی با دهه فجر و لزوم برگزاری برنامه ها برای گرامیداشت و جشن ملی است که به نظر می رسد بهترین آن در عرصه فرهنگ و هنر سینما باشد که متاسفانه رمق گذشته را ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که با این اوصاف آیا معتقد است که باید جشنواره فیلم فجر برگزار نشود اظهار کرد: نمی توانم چنین حرفی بزنم چون من از مدافعان وجود جشنواره ها هستم. جشنواره ها محل تجارب آرا، چالش ها، تشویق ها و انرژی های مثبت است که می تواند سینما را حمایت کرده و به پیش ببرد تا به رشد و تعالی برسد.

تهیه کننده "فرزند صبح" به بیان راهکارهایی برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره فیلم فجر پرداخت و اظهار کرد: در ابتدا باید فکر و برنامه ریزی اساسی برای اصل سینما، مواد اولیه و اصلی آن کرد. در واقع سینما مثل غذایی است که مواد اولیه و اصلی خوب نداشته باشد در نتیجه غذای خوب حاصل نمی شود. ممکن است یک آشپز فوق العاده با دو ادویه طعم شیرینی به ذائقه مخاطب بنشاند اما آن غذا محسوب نمی شود بلکه چاشنی است.

شرف الدین در ادامه تصریح کرد: فیلم ها به عنوان مواد اصلی و خام جشنواره فیلم فجر، کم رمق هستند و دیگر در خور کلمه فجر نیستند.

وی درباره وضعیت سینمای مستند بیان کرد: سینمای مستند فوق العاده ضعیف است. برنامه های مستند و فیلم های خوبی تولید می شود اما متاسفانه توفیق اکران ندارند یعنی نمی توانیم بر آن ها نام اثر سینمایی بگذاریم. برای رفع این ضعف از عرصه مستند یک برنامه ریزی فوق العاده دقیق نیاز است. معتقدم سینمای مستند می تواند شاخه بسیار موثری در کلیت سینمای ایران باشد یعنی به جای این که همه تلاشمان را در عرصه سینمای دراماتیک بگذاریم در کار مستند هزینه کرده، نیروی انسانی تربیت کنیم و بنیان های این عرصه را به شکل اساسی تدوین کنیم.

مدیر عامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: در حال حاضر دنیا با بودن سینمای دراماتیک جهش ها و قدم هایی برداشته است که ما نتوانستیم به آنها برسیم. در همه دنیا فیلم های مستند دست کمی از فیلم های سینمای دراماتیک ندارند و حتی فیلم های پرفروش و جهانی در عرصه دراماتیک زمینه های مستند داشتند که نمونه این آثار "تایتانیک" است که براساس یک واقعیت دراماتیک تولید شده و یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما است و هنوز هم رکورددار فروش در دنیاست.

وی در ادامه تصریح کرد: در چهل سال گذشته در ایران زمینه ها و عرصه های مستند کشف نشده فوق العاده ای برای زبان دراماتیک وجود دارد که بخشی از آن متعلق به دفاع مقدس و ادبیات آن است البته سینمای با شکوه انقلاب اسلامی به واسطه آن ها پی افکنی شده اما در تولیدات این موضوعات تداوم پیدا نمی کند به همین دلیل سینمای انقلابی ما دچار افت و خیز و خاموشی می شود و ناگهان با یک اثر دوباره این نوع سینما رشد می کند.

برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای جلوه های ویژه فیلم "کانی مانگا" درباره اعقتادش به سینمای ملی اظهار کرد: تردید ندارم که امروز سینمای ملی ما سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است اما برخی فیلم های سینمایی با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس براساس زمینه های تخیل تولید می شود در حالی که مستندات موجود از اصل و اساس واقعه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که هیچ خدشه ای در آن نیست فراتر از تخیل است بنابراین برای تولید فیلم های مستند درعرصه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید سرمایه گذاری و سینمای دفاع مقدس را به عنوان سینمای ملی مطرح شود.

شرف الدین خاطرنشان کرد: منشور انقلاب اسلامی از مرزها عبور کرده فراگیر شده است بنابراین استکبار نمی تواند خدشه ای به آن وارد کند.

انتهای پیام/  

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *