روانشناسی رفتاری دونالد ترامپ در برخورد با برجام

7:30 - 03 بهمن 1396
کد خبر: ۳۸۹۴۱۵
وبگاه «بوستون گلوب» در مطلبی با نگاهی به رفتار رئیس‌ جمهور آمریکا نسبت به برجام می‌گوید که دونالد ترامپ نمی‌خواهد خود مسئولیت خروج از برجام را به عهده بگیرد و تلاش دارد کسی دیگری آن را انجام دهد.

روانشناسی رفتاری دونالد ترامپ در برخورد با برجامبه گزارش گروه بین‌الملل ، وبگاه «بوستون گلوب» در گزارشی نوشته رفتارهای رئیس‌جمهور آمریکا در قبال برجام نشان از یک سردرگمی دارد.

نگارنده با بیان اینکه ترامپ نه از کارزار تهاجمی مخرب خود علیه توافق هسته‌ای با ایران دست می‌کشد و نه تلاش می‌‎کند بنا به وعده انتخاباتی خود این توافق را به‌ هم بزند می‌نویسد که رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌خواهد مسئولیت خروج از توافق هسته‌ای با ایران را خود به عهده بگیرد و بیشتر تلاش می‌کند کس دیگری این کار را انجام دهد.

وی در ادامه تصریح می‌کند: در ماه اکتبر، دونالد ترامپ پایبندی ایران به اجرای مفاد برجام تأیید نکرد، اما در عین حال از اعمال برگشت تحریم‎های هسته‌ای علیه ایران به خاطر نقض برجام نیز خودداری کرد و در عوص تصمیم‌گیری در این‌باره را به نمایندگان کنگره واگذار کرد.

اما نمایندگان کنگره هوشمندانه هیچ تصمیمی اتخاذ نکردند چرا که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر (پس از اعلام عدم پایبندی ایران به اجرای برجام از سوی دونالد ترامپ) بار دیگر پایبندی ایران به اجرای توافق هسته‌ای اعلام کرد.

بنا به قانون داخلی آمریکا، پس از توافق هسته‌ای رئیس‌جمهور آمریکا می‌بایست هر سه ماه یک بار طی گزارشی میزان پایبندی ایران به اجرای برجام را به نماینگان کنگره اطلاع کرد، بنابراین دونالد ترامپ در 12 ژانویه 2018 بار دیگر از اعلام پایبندی ایران به اجرای برجام خودداری کرد، اما باز هم تعلیق تحریم‎های هسته‌ای ایران را تمدید کرد.

دونالد ترامپ در عوض تهدید کرده اگر دیگر طرف‎های برجام یعنی انگلیس، روسیه، فرانسه، آلمان و چین و همچنین نمایندگان کنگره ظرف 120 روز آینده «نواقص» این توافق را رفع و آن را تقویت نکنند، آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران به‌صورت یک‌جانبه خارج خواهد شد.

چهار شرطی که ترامپ در پی گنجاندن آنها در برجام جدید است بدین قرار است: باید از ایران خواسته شود اجازه بازرسی فوری از همه سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد، تضمین شود ایران هرگز حتی به تسلیحات هسته‌ای نزدیک نخواهد شد، مفاد برجام تاریخ انقضا نداشته باشد و در صورت عدم پایبندی ایران به هر یک از مفاد برجام، تحریم های هسته‌ای آمریکا به صورت خودکار بازگردند و باید به‌ روشنی موشک‌های بالستیک دوربرد را غیرقابل تفکیک از تسلیحات هسته‌ای دانسته شود و توسعه و آزمایش موشکی ایران را تحت تحریم های شدید قرار گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *