عوامل افرایش تولید و "قاچاق مواد مخدر" در افغانستان از منظر وزیر مبارز

21:18 - 02 بهمن 1396
کد خبر: ۳۸۹۲۹۵
وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان در نشست گفتمان ملی مبارزه علیه مواد مخدر ضعف دولت، مرزهای باز، اراده ضعیف کشورهای منطقه ای و جهان برای مشارکت در مقابله با این معضل را مهمترین عوامل گسترش تولید و افزایش قاچاق مواد مخدر در افغانستان عنوان کرد.

به گزارش سرویس بین الملل ، سلامت عظیمی روز یکشنبه در نشستی که با حضور شماری از کارشناسان و استادان دانشگاه افغانستان جریان داشت ، گفت که هدف از این نشست تبیین چالش ها و ارایه راهکارهای مناسب برای کاهش کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در این کشور است.

وی افزود: از سوی دیگر حضور مخالفان مسلح در مناطقی که مواد مخدر به صورت گسترده کشت و تولید می شود و استفاده آنها از درآمد آن برای تامین هزینه جنگ در این کشور خود بر افزایش کشت آن اثر دارد.

عظیمی گفت که نبود بودجه مناسب برای مبارزه با تولید مواد مخدر، نبود تجهیزات لازم برای فعالیت ادارات طبق قانون در بخش مبارزه با مواد مخدر از دیگر عوامل گسترش کشت این مواد شده است.

وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان در ادامه تاکید کرد که از طرف دیگر قاچاقچیان مواد مخدر در تلاش هستند با گسترش کشت و تولید مواد مخدر بازار تقاضای روز افزون معتادان را که به نوعی خودشان گسترش داده اند، تامین کنند.

وی همچنین از جامعه جهانی انتقاد کرد که برای کاهش کشت و تولید مواد مخدر عملکرد ضعیفی داشته اند و از کشورهای منطقه از جمله همسایه ها افغانستان نیز به علت نداشتن هماهنگی لازم با کشورش انتقاد کرد.

عظیمی به عنوان تنها زن حاضر در کابینه دولت افغانستان گفت که با وجود مشکلاتی که برشمرده است، وزارت مبارزه با مواد مخدر عزم و اراده قوی دارد تا بتواند کشت جایگزین را افزایش دهد و برابر قاچاقچیان بطور جدی مبارزه کند تا سطح قاچاق کاهش پیدا کند.

این نشست تحت تاثیر حمله به هتل «اینترکانتیننتال» کابل در زمان از پیش تعیین شده برگزار نشد و برخی از مدعوین که از اساتید دانشگاه و کارشناسان این حوزه بودند به دلیل مسدود بودن مسیرها نتوانستند در نشست حضور پیدا کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *