نگاهی به عملکرد گزینه اصلی هدایت تیم تراکتورسازی/ دنیزلی فوتبال ترکیه را متحول کرد

15:33 - 25 دی 1396
کد خبر: ۳۸۷۲۵۰
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
سرمربی ترکیه‌ای که اصلی‌ترین گزینه هدایت تیم فوتبال تراکتورسازی است، کارنامه خوبی در اکثر تیم‌هایی که هدایت آنها را برعهده داشته، دارد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ، پس از مشکلاتی که برای یحیی گل محمدی و مسئولان باشگاه تراکتورسازی تبریز بوجود آمد ،جدایی این سرمربی از تبریزها تقریبا قطعی است.

در جلسه هیئت مدیره باشگاه تراکتورسازی مطرح شد که مدیرعامل باشگاه برای جانشینی گل محمدی، توافق نهایی با مصطفی دنیزلی سرمربی ترکیه‌ای را انجام دهد. حال دنیزلی اصلی‌ترین گزینه هدایت برای تراکتورسازی تبریز است.

دنیزلی متولد سال ۱۹۴۹ در شهر ازمیر ترکیه است، وی در دوران بازیگری در پست مهاجم بازی کرده و به مدت ۱۷ سال، پیراهن تیم التای ترکیه را برتن کرده است. در این مدت وی توانست ۱۲۱ گل برای تیمش به ثمر برساند.

وی در آخرین سال‌های فوتبالی خود، به تیم گالاتاسرای ترکیه پیوست و با ۱۵ بازی و زدن ۳ گل به فوتبال خود پایان داد و به مربی‌گری در این ورزش، روی آورد. البته دنیزلی در سال‌هایی که فوتبال ترکیه در پایین‌ترین سطح قرار داشت، ۱۰ بازی ملی با ۲ گل زده هم در کارنامه‌اش دارد.

عملکرد دنیزلی به عنوان مربی به مراتب بهتر از دوران بازیگری‌اش است. وی سال ۱۹۹۶ سرمربی تیم ملی ترکیه شده و این تیم را متحول کرد. حضور ترکیه در مرحله نهایی جام ملت‌های اروپا برای دومین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی صورت گرفت و تیم ملی ترکیه با هدایت مصطفی دنیزلی یکی از پدیده‌های مسابقات شناخته شد.

صعود از مرحله گروهی که بلژیک میزبان، ایتالیا مدعی و سوئد پر ستاره حضور داشتند یکی از شگفتی‌های بزرگ مسابقات بود. ترکیه در سال ۲۰۰۲ به مقام سومی جام جهانی دست یافت، پایه‌های تیمی که دنیزلی در سال ۲۰۰۰ ریخته شد.

موفقیت‌های این مربی به تیم ملی ترکیه ختم نمی‌شود. وی هدایت تیم‌های گالاتاسرای، بشیکتاش و فنرباغچه را در کارنامه خود دارد. دنیزلی در هر ۳ تیم توانست موفقیت‌های بیشتری کسب کند، اما بهترین عملکرد او در تیم گالاتاسرای بود که در سال ۱۹۹۱ توانست به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا برسد که برای فوتبال ترکیه بی نام و نشان، افتخار بزرگی محسوب می‌شود.

وی در ایران برای تیم‌های پاس تهران و پرسپولیس مربی‌گری کرده است. او در ایران با تیم پاس به عنوان نائب قهرمانی لیگ برتر رسید و در آسیا هم مقابل تیم اماراتی در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد.

دنیزلی در سال ۲۰۰۰ از از طرف فدارسیون جهانی فوتبال، به عنوان یازدهمین مربی برتر فوتبال دنیا معرفی شد. در کارنامه این مربی ترکیه‌ای هم هدایت تیم‌های آلمانیا آخن آلمان و خزر لنکران جمهوری آذربایجان به چشم می‌خورد.

اولین حضور ترکیه در جام ملت‌های اروپا به سال ۱۹۹۶ و سرمربی‌گری فاتح تریم در این تیم برمی‌گردد اما بدون شک مصطفی دنیزلی با افتخاراتی که با تیم گالاتاسرای و تیم ملی کشورش کسب کرد، فوتبال این کشور را متحول کرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *