رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سفیر افغانستان در ایران: "چابهار" یک انقلاب در تعاملات اقتصادی منطقه‌ ایجاد می‌کند

14:11 - 29 دی 1396
کد خبر: ۳۸۶۹۳۹
سفیر افغانستان در ایران با اشاره به اهمیت فوق العاده بندر چابهاردر منطقه می گوید که این بندر یک کریدور بسیار مهم و فعال، نه تنها برای سه کشور، بلکه برای کشورهای آسیای میانه، حوزه قفقاز و حتی روسیه و اروپا است و اهمیت فوق العاده دارد.

به گزارش سرویس بین الملل ، نصیراحمد نور، سفیر افغانستان در ایران با اشاره به اهمیت فوق العاده بندر چابهاردر منطقه می گوید که این بندر یک کریدور بسیار مهم و فعال، نه تنها برای سه کشور، بلکه برای کشورهای آسیای میانه، حوزه قفقاز و حتی روسیه و اروپا است و اهمیت فوق العاده دارد.

نور تصریح کرد زمانی که کارها تکمیل شود و پروژه های زیربنایی از جمله خط آهن از چابهار به شبکه خط آهن داخلی ایران و همچنین شبکه خط آهن افغانستان و در امتداد آن به شبکه خط آهن آسیای میانه وصل شود، بدون شک یک تحول و انقلاب در تعاملات اقتصادی منطقه ای ایجاد خواهد شد.

بر این اساس، وی یادآور شد که کشورهای متعددی به خصوص در آسیای میانه به بندر چابهار و کریدور متصل به آن علاقمند هستند و در این محور، در حال حاضر بحث خط آهن مزارشریف ـ هرات مطرح بوده که محور آن اتصال به چابهار است.

سفیر افغانستان در ایران در مورد آمادگی های زیربنایی و زیرساختی در بندر چابهار گفت: تا جایی که دیده می شود، کار خیلی بزرگ و جهادی در بندر چابهار صورت گرفته است، این پروژه یک پروژه بزرگ است و به سرمایه گذاری های هنگفت بین المللی نیاز دارد، ولی جمهوری اسلامی ایران تا کنون به تنهایی توانسته کار بزرگی را در این بندر انجام دهد.

به نوشته آوا؛ این دیپلمات بلندپایه افغانستان در عین حال خاطرنشان کرد که در وقتی بحث چابهار مطرح می شود، این بندر یگانه گزینه افغانستان نبوده و قرار هم نیست حکومت یک گزینه را در رقابت با گزینه دیگر مطرح کند.

وی افزود: جناب آقای رییس جمهور و سایر مقامات افغانستان بارها بر اهمیت حیاتی چابهار تأکید کرده اند، گذشته از این افغانستان به دنبال راه های متعدد دیگر نیز است. حتی ما بنادر پاکستان را منتفی نمی دانیم، ولی این مربوط به پاکستان است که منفعت خود را در همکاری و همگرایی منطقه ای ببیند. اگر ما در یک فضای اعتماد و تبادل منافع با پاکستان قرار بگیریم، همه گزینه هایی که وجود دارد، جایگاه خود را خواهد داشت و هیچ کدام، بدیل دیگری نخواهد بود؛ بلکه هر کدام از این گزینه ها در اتصال منطقه ای و کاهش هزینه ها، مؤثریت خاص خود را دارد.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *