۳۶۰ میلیون برگ از پرونده‌های ثبتی آرشیو شده است / کاهش جرم جعل در سال‌های گذشته

23:54 - 17 دی 1396
کد خبر: ۳۸۴۶۵۰
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: 360 میلیون برگ از پرونده های ثبتی آرشیو شده است.

360 میلیون برگ از پرونده های ثبتی آرشیو شده است / کاهش جرم جعل در سال های گذشتهبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ؛ احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در برنامه تیتر امشب با اشاره به ساز و کار دریافت شکایات و مطالبات مردم گفت: سازمان ثبت اسناد یک سازمان فراگیر است که همه مردم با خدمات این سازمان مرتبط هستند که دو رویکرد تحول گرایی منطبق بر نیازمندی های مردم و نظارت و کنترل و پاسخگویی به تقاضای مردم را دنبال مي كند.

تویسرکانی بیان کرد: سازمان ثبت با فعالیت 100 ساله با انبوه اسناد سنتی مواجه بوده است که این اسناد باعث شده بود در پاسخگویی مردم زمان بیشتری صرف شود که بر این اساس نارضایتی های زیادی برای مردم ایجاد شده است اما با سیاست گذاری های انجام شده در 7 الی 8 سال اخیر ما در حوزه ثبت پیشگام بوده ایم .سازمان ثبت تلاش کرده است بخش های سنتی را به بانک های الکترونیک تبدیل کند و بسیاری از فعالیت ها اصلاح شده است این در حالی است که ما بخش عمده ای از کار را انجام داده ایم اما هنوز در مرحله تحول هستیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به این که در حال حاضر تمامی اوراق حذف شده است گفت: حذف اوراق باعث کاهش اطاله می شود و شکایاتی که در حوزه های مختلف بر اساس آسیب های مردم یا تسریع ارائه خدمات بوده است به این شکل کاهش می یابد .

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه با بیان این که سالیانه حدود 30 میلیون از مراجعات مردم را کم کرده ایم گفت: بر این اساس برای جلوگیری از سوء استفاده و مراجعات مکرر افراد پروسه ای را تنظیم کرده ایم تا مشکلات این حوزه برطرف شود .

تویسرکانی در ادامه اظهار کرد: طی سال های قبل 360 میلیون برگ از پرونده های ثبتی آرشیو شده است و بسیاری از دفاتر از فایل الکترونیک استفاده می کنند اما به لحاظ کمبود منابع دچار مشکل شده ایم که اگر حمایت شویم بسیاری از خدمات ثبتی را به شکل بدون کاغذ تبدیل خواهیم کرد.

وی افزود: امروز بخش زیادی از جرائم جعل مثل جعل اسناد و غیره به شدت کاهش یافته است و ما باید زمینه ارتکاب این جرائم را از بین ببریم که لازم است مجلس و دولت کمک کنند و کار عظیم به روز رسانی از شکل سنتی به مدرن را به انجام برسانیم .

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به این پرسش که چند درصد از دفترخانه ها درآمد بالای 50 میلیون تومان دارند گفت: به میزان درآمد هر دفترخانه در تمام نقاط کشور اشراف داریم و اگر مبلغ بیشتری دریافت کنند و کسی شکایت کند با آن به شدت برخورد می شود.

وی  گفت: مردم می توانند با مراجعه به پورتال سازمان ثبت و اسناد کشور با ما در ارتباط باشند و با شماره های اعلام شده تماس بگیرند .

تویسرکانی در پاسخ به این که آیا سردفتر دو شغله هم داریم گفت: دفاتر اسناد رسمی طبق قانون نمی توانند شغل دیگری داشته باشند و اگر موردی دیده شد ابلاغ آن ها باطل خواهد شد و افراد شاغل در دفاتر اسناد رسمی در هیچ جای دیگر نمی توانند مشغول به کار باشند .


رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه ضمن بیان این که هر هفته روزهای سه شنبه به شکایات مردم رسیدگی می شود گفت: امسال بیش از 15 جلسه جمعی با سردفتران داشتیم .

وی در پاسخ به این که ثبت الکترونیک برای دفاتر ازدواج و طلاق هم انجام می شود یا خیر گفت: دفاتر ازدواج و طلاق به اعتبار این که با نیت خاص اداره می شود با حرکت آهسته ای پیش می رود در حال حاضر همه مراحل ازدواج و طلاق در سیستم ثبت می شود اما با رعایت فاصله زمانی و ساز و کارهای فراهم شده و تمام اسناد ازدواج به شکل الکترونیک در سیستم ذخیره می شود که بر اساس آن آمار ازدواج، طلاق، علل واکاوی وقوع طلاق و ... مشخص می شود معتقدیم که باید ثبت الکترونیک دفاتر ازدواج و طلاق باید اجرا شود اما هنوز با مسئولان به جمع بندی نرسیده ایم .


برچسب ها: چهار یک دو سه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *