ضرورت ارائه شناسه قضائی توسط مراجعان به قوه قضائیه

11:20 - 25 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۲۷۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
با تصویب شورای قضایی استان سمنان ارائه تمامی خدمات سازمان‌های تابعه قوه قضاییه این استان، پس از اخذ شناسه قضایی و ارائه گواهی آن صورت می‌گیرد.

لزوم اخذ شناسه قضایی برای دریافت خدمات از سازمان‌های تابعه قوه قضاییهبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی سید محسن مظهری رئیس کل دادگستری و رئیس شورای قضایی استان سمنان در نشست شورای قضایی که به میزبانی پزشکی قانونی برگزار شد گفت: برای رفع محرومیت‌هایی که در سازمان‌های تابعه قوه قضائیه چه در بحث مالی اعم از تجهیزات، ساختمان‌ها و چه کمبود نیروی انسانی دیده می‌شود باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به جایگاه مهم پزشکی قانونی و نقش این سازمان در اجرای عدالت در حوزه کیفری و مدنی گفت: نشاط کاری ایجاد شده در پزشکی قانونی و همت و تلاشی که برای رفع موانع و مشکلات شاهد آن هستیم می‌تواند ارتقاء جایگاه این دستگاه و افزایش خدمات متنوع و گسترده آن به مردم شریف استان را در پی داشته باشد.

همچنین حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز از پیگیری‌های صورت گرفته جهت تامین بودجه‌های مورد نیاز پزشکی قانونی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی خبر داد و افزود: در صورت عملی شدن وعده‌ مسئولان اجرایی استان این بودجه‌ها از منابع استانی در سال جاری تامین می‌شود.

حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان نیز در جلسه شورای قضایی از حمایت دادستانی جهت اجرای طرح مراقبت الکترونیکی از زندانیان با استفاده از دستبند و پابند‌های الکترونیکی در استان خبر داد و گفت: درصورت فراهم سازی امکانات لازم جهت اجرای این طرح آمادگی داریم.

وی گفت: مراقبت الکترونیکی می‌تواند مجازات جایگزین حبس در برخی از جرائم باشد تا حفظ کیان خانواده و پیشگیری از وقوع جرائم دیگر را ایجاد کند.

ولی الله عبدی مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان سمنان در نشست شورای قضایی ارائه‌ شناسه قضایی مراجعین به ادارات ثبت و دفاتر مرتبط با این اداره کل را بر اساس آئین نامه قوه قضائیه و مصوبات شورای قضایی الزامی دانست.

وی گفت: ارائه‌ گواهی شناسه قضایی برای مراجعین به ادارات ثبت اسناد و املاک، ثبت شرکتها، دفاتر ازدواج و طلاق و نیز دفاتر اسناد رسمی اجباری می‌شود.

محبوبه صابر معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان سمنان با ارائه گزارشی از اجرای طرح ثبت نام الکترونیک و ارائه شناسه قضایی به مردم گفت: این طرح با شعار هر شهروند یک شناسه قضائی در سطح استان سمنان در حال اجرا می‌باشد.

وی گفت: در اجرای ماده ۹ آئین نامه نحوه استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای که توسط ریاست قوه قضائیه ابلاغ شده است و تاکید بر ضرورت اخذ شناسه قضایی توسط تمامی مراجعین به قوه قضاییه، در حال حاضر امکان ایجاد شناسه قضایی و گواهی مربوطه جهت دریافت خدمات از دستگاه قضایی استان در تمامی حوزه‌ها وجود دارد.

شورای قضایی استان سمنان نیز طی مصوبه‌ای در راستای اجرای آئین نامه‌ ابلاغی قوه قضائیه، دریافت شناسه قضایی توسط تمامی مراجعین به دادگستری و سازمان‌های تابعه این قوه در سطح استان را ضروری اعلام کرد.

 مدیرکل زندان‌های استان سمنان نیز با استقبال از اجرای طرح مراقبت الکترونیک در استان گفت: کاهش مددجویان و زندانیان می‌تواند کیفیت برنامه‌های زندان و اثر گزاری آن را افزایش داده و مدد جویان را جهت بازگشت به جامعه به عنوان یک نیروی مفید آماده سازد.

علی دارینی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان نیز با تشریح طرح سامانه جامع اطلاعات مردمی با عنوان «سجام» از مردم خواست تا با مراجعه به سایت سجام و نام نویسی در آن به عنوان یک دیده بان پیشگیری در جامعه باشند.

وی گفت: در سال جاری ۴۲ عنوان برنامه توسط این معاونت در حال اجرا می‌باشد که برخی از آن‌ها از جمله سجام، امید، مهر، نماد و مهاجر به صورت کشوری و بلند مدت در حال اجرا می‌باشند.

دارینی افزود: سجام روش نوینی در امر به معروف و نهی ازمنکر و اعلام آسیب‌های اجتماعی پیش از وقوع جرم می‌باشد که به صورت برخط و ازطریق اینترنت انجام می‌شود.

مهدی نوروزی مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان که میزبان این نشست بود ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته گفت: در ماه‌های گذشته تلاش زیادی جهت استقلال کمیسیون‌های پزشکی استان از استان‌های همجوار صورت گرفته است.

وی گفت: بخشی از آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی استان نیز در همین راستا تجهیز شده اند و در صورت تامین اعتبار جهت خرید تجهیزات ضروری آزمایشگاه‌های استان، می‌توانیم خدمات بهتر و سریعتری را در خود استان به مردم ارائه کنیم.

نوروزی گفت: با استقلال ایجاد شده در بخش آزمایشگاهی پاسخگویی به برخی استعلام‌ها از ۲ ماه به دو روز کاهش یافته است.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *