باید مدیریت جهادی برای کنترل نرخ آسیب‌های اجتماعی وجود داشته باشد

14:42 - 21 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۶۲۸۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: باید مدیریت جهادی برای کنترل نرخ آسیب‌های اجتماعی و جرایم و کاهش آن وجود داشته باشد و نیازمند به کارگیری همه ظرفیت‌ها هستیم.

ارتقای ۵۳ درصدی شاخص‌های امنیتی در استان کرمان/مقابله با رشد نرخ جرم و آسیب‌های اجتماعی نیازمند مدیریت جهادی استبه گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان، شورای قضایی استان کرمان صبح امروز با نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان دیدار کرد.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: طی چند سال گذشته با تلاش‌های دستگاه قضائی و نهاد‌های امنیتی و انتظامی، ۵۳ درصد شاخص‌های امنیتی استان ارتقاء یافته است.

موحد تاکید کرد: باید مدیریت جهادی برای کنترل نرخ آسیب‌های اجتماعی و جرایم و کاهش آن وجود داشته باشد و نیازمند به کارگیری همه ظرفیت‌ها هستیم.

رییس شورای قضائی استان کرمان با بیان اینکه به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک قاضی را در استان وجود دارد. اعلام کرد: در مجموع ۳۱۲ قاضی در دستگاه قضایی استان کرمان در حال خدمت‌رسانی هستند و ۵۳ کارآموز قضائی نیز با اتمام دوره کارآموزی جذب دستگاه قضائی استان می‌شوند و بخشی از مشکل کمبود کادر قضائی برطرف خواهد شد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان عنوان کرد: استان پهناور کرمان ۳۰ واحد قضایی شامل ۱۸ دادگستری شهرستان، پنج دادگاه عمومی شهرستان و ۸ دادگاه عمومی بخش در حال ارائه خدمات قضائی به شهروندان می‌باشند.

این مقام ارشد قضائی استان کرمان اضافه کرد: در سال گذشته به طور متوسط هر قاضی در کرمان به ۲ هزار و ۲۰۰ پرونده رسیدگی نموده است و درمجموع در سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار پرونده در استان کرمان مختومه شده است.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۶۰۰ نفر عضو و دبیر در ۳۳۲ شعبه شورای حل اختلاف استان کرمان در حال فعالیت هستند، افزود: در سال گذشته ۱۷۱ هزار پرونده در شورا‌ها رسیدگی شده است.

موحد ادامه داد: شورا‌های حل اختلاف استان از بدو تاسیس تاکنون به یک میلیون و ۸۰۶ هزار و ۹۲ فقره پرونده رسیدگی کرده‌اند که از این تعداد بیش از ۵۶۶ هزار پرونده منتهی به صلح وسازش شده است و کرمان رتبه سوم کشوری در زمینه صلح و سازش پرونده‌ها را در سطح کشور دارد.

رئیس شورای قضایی استان کرمان تصریح کرد: ۶۰ هزار پرونده در نهاد‌های شبه قضایی استان کرمان رسیدگی می‌شود که از جمله این نهاد‌ها می‌توان به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و کمیسیون‌های حل اختلاف مالیاتی اشاره کرد.

موحد به حجم بالای مراجعات به سیستم قضائی اشاره کرد و یادآور شد: سالانه در سطح کشور ۱۰ میلیون نفر برای گواهی عدم سوء‌پیشینه به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند و روزانه حدود ۲۸ هزار نفر مراجعه‌کننده به واحد‌های قضایی استان کرمان داریم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: صیانت از حقوق عامه و حفظ حقوق بیت‌المال از دیگر فعالیت‌های دستگاه قضایی استان کرمان به‌شمار می‌رود و شاهد توقف حاشیه‌نشینی در مرکز استان هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی‌ سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با بیان اینکه جایگاه دستگاه قضایی یک جایگاه ارزشی، دینی و الهی است، گفت: قضاوت یک امر مهم در امامت جامعه می‌باشد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان اظهار داشت: هر چه فاصله زمانی رسیدگی به پرونده‌ها در دستگاه قضایی کمتر شود، مردم طعم عدالت را بهتر خواهند چشید.

وی خطاب به قضات گفت: شما به افرادی کمک می‌کنید که مظلوم هستند و دفاع از مظلوم ریشه دینی، مذهبی و ارزشی دارد و جایگاه قضاوت مانند محراب عبادت است.

امام جمعه کرمان خاطرنشان ساخت: نقش فهم قاضی در تشخیص جرم برجسته است و هنگامی که قاضی باطرفین دعوا صحبت می‌کند بسیاری مسائل را می‌تواند متوجه شود.

نماینده، ولی فقیه در استان کرمان بیان داشت: باید مکانیزمی درست شود که از تجربه، دانش وظرفیت قضات توسط دستگاه‌های مختلف در امر پیشگیری از وقوع جرائم و کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده گردد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *