فعالیت ۱۵ هزار نفر به عنوان همیار صبر/ معاون اول قوه قضاییه:رواج صلح و سازش از حجم کار دستگاه قضا می‌کاهد/ حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی: هدف اصلی "ستاد صبر" گسترش فرهنگ صلح و سازش است

9:36 - 20 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۴۸۹۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
تاکنون ۱۵ هزار نفر با مراجعه به سامانه صبر به عنوان همیار صبر ثبت نام کرده‌اند که این افراد با راه انداختن پویش‌های اجتماعی در فضای مجازی به گسترش فرهنگ صبر و گذشت کمک می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، امروزه با گسترش امکانات، شهرنشینی، افزایش رفاه اجتماعی و رسانه‌های جمعی و توسعه مراکز آموزشی، سطح تحمل اجتماعی در همه اقشار تا حدی کاهش پیدا کرده است.

در این بین تشکیل نهادهای مختلف با هدف فرهنگسازی و افزایش آستانه تحمل افراد می‌تواند نقش بسزایی برای برون رفت از این معضل ایفا کند که می‌توان به ستاد ملی صبر در این زمینه اشاره کرد که با یک پشتوانه و یک سال کار پژوهشی و مطالعاتی در معاونت فرهنگی قوه قضائیه شروع به کار کرده و در واقع به دنبال یک همگرایی و عزم ملی برای ایجاد تعامل و وحدت بین قوا و بین مردم و مسئولان است.

ستاد صبر که مخفف صلح، بخشایش و رضایت است به دنبال اقدامات رسانه‌ای و فرهنگی است و کمیته حقوقی و قضایی دارد که حقوقدانان برجسته‌ای عضو آن هستند. 

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در همایش ملی صبر با اشاره به اهمیت موضوع صبر در جامعه، می‌گوید: امیدواریم ستاد ملی صبر که با هدف ترویج فرهنگ صبر در جامعه ایجاد شده است، دائمی باشد، مسئله صلح و سازش و صبر امری نیست که مختص قشر خاصی باشد.

فعالیت ۱۵ هزار نفر به عنوان همیار صبر/ راه اندازی پویش‌های اجتماعی در فضای مجازی به منظور گسترش فرهنگ صبر و گذشت

به گفته معاون اول قوه قضاییه صلح در همه زمان ها و دولت ها اهمیت داشته است و در اسلام هم به این موضوع اهمیت فراوانی داده شده است و با قهر بودن، جلوی بسیاری از فعالیت های انسانی گرفته می شود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه: هدف اصلی "ستاد صبر" گسترش فرهنگ صلح و سازش است

هرچند که ستاد صبر دارای کمیته حقوقی فعالی است، اما اکثر فعالیت ستاد ملی صبر بر فعالیت‌های فرهنگی، رسانه‌ای و آموزشی متمرکز شده است که این موضوعات ۷ کمیته و کار گروه تخصصی دارند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه نیز در رابطه با ضرورت راه اندازی ستاد ملی صبر می‌گوید:  تقریبا می توان گفت که اکثر جرائم که رخ می دهند یکی از علل اصلی آن صبوری نداشتن است مثلا در بسیاری از جاها به خاطر یک جلو افتادن ساده در خیابان ها تصادف و درگیری ونهایتا ضرب و جرح اتفاق می افتد که این یک نمونه ساده از بی صبری است.

این مقام قضایی تصریح کرد: کاهش یافتن آستانه تحمل مردم دلایل مختلفی دارد. یکی  از این دلایل عجول بودن مردم است بخصوص برای جوانان که قصد دارند راه صد ساله را یک شبه طی کنند از طرف دیگر آموزش در خانواده  و مدارس و نظام تربیتی ما باید نسبت به صبوری فرزندان بیشتر همت کنند.
 
این مقام مسئول اظهار کرد: هدف اصلی این ستاد این است که فرهنگ صلح و سازش ، بخشش ، عفو و گذشت و نیز فرهنگ رضایتمندی و رضایت دهی را ترویج کند.
 
فعالیت ۱۵ هزار نفر به عنوان همیار صبر/ راه اندازی پویش‌های اجتماعی در فضای مجازی به منظور گسترش فرهنگ صبر و گذشت
 

امید محبی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر ستاد ملی صبر است  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی می‌گوید: در این ستاد یک کمیته اختصاصی صرفاً برای موضوع فضای مجازی داریم. با توجه به نقاط ضعفی که اغلب دستگاه‌های دولتی در حوزه فضای مجازی دارند ما سعی کردیم در این حوزه اهتمام ویژه داشته باشیم. بخصوص که تاکیدات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی بسیار است. لذا سعی کردیم با حضور فعالانه و برنامه‌ریزی شده، این حوزه را در ستاد ملی صبر کمی مهربان‌تر و فعال‌تر کنیم.

پایبندی مسئولین به صبر و بخشش بر رفتار مردم تأثیرگذار است

به گفته محبی، احترام، عدم پرخاش، رعایت حقوق و حرمت یکدیگر، رعایت آداب در مباحث و این دست مسائل از اموری است که باید در بین مسئولان بیش از پیش به گفتمان تبدیل شود. اگر مردم احساس کنند که مسئولین کشور و مدیران نظام هم به مسئله گذشت، بخشش و صبر توجه دارند مسلماً بر روی مردم هم تأثیر خواهد گذاشت و آن زمان ما می‌توانیم مطالبه‌گر باشیم. پس انتظار من به‌عنوان یک شهروند از مجموعه مدیران کشور این است که قدری در حوزه ترویج گذشت، بخشش و صبوری پیشگام و پیش‌قدم و به فرموده مولا علی (ع) الگو باشند چراکه مردم به دین حاکمانشان هستند. 

از دلایل وجود پرونده‌ها در دستگاه قضایی پایین آمدن آستانه صبر مردم است

دبیر ستاد ملی صبر تصریح کرد: از سویی هرچند گسترش فرهنگ صبر و گذشت یکی از ماموریت‌های ستاد صبر است؛ اما ما به آن اکتفا نکرده و بر روی علت حوادث هم کار شده است به عنوان مثال یکی از دلایل وجود پرونده‌ها در دستگاه قضایی پایین آمدن آستانه صبر مردم است؛ یعنی آستانه صبر مردم در موضوعات اجتماعی و فرهنگی پایین آمده است و بسیاری از این پرونده‌ها دارای موضوعات ساده هستند که با یک روحیه کریمانه و با حفظ حقوق و احترام متقابل می‌توانستند ختم و به مصالحه منجر شوند.

فعالیت ۱۵ هزار نفر به عنوان همیار صبر/ راه اندازی پویش‌های اجتماعی در فضای مجازی به منظور گسترش فرهنگ صبر و گذشت

به گفته این کارشناس حوزه ارتباطات یکی از کار‌هایی که ستاد ملی صبر در برنامه کوتاه مدت و میان مدت دنبال می‌کند کاهش دادن ورودی پرونده‌ها است. همچنین ایجاد مصالحه در پرونده‌هایی که اکنون در جریان است از دیگر ماموریت‌های ستاد ملی صبر است. یعنی به جای پیگری محض قضایی و بدون درنظر گرفتن شرایط افراد صرفا به دنبال مصالحه و ختم پرونده باشیم.

وی ادامه می‌دهد: شاید بتوان گفت ستاد صبر در این زمینه به شورای حل اختلاف هم کمک می‌کند که در این باره تعامل خوبی با شورای حل اختلاف وجود دارد چرا که وظیفه ذاتی شورای حل اختلاف اصلاح ذات البین است که این وظیفه به نوعی با ماموریت ستاد صبر در حوزه فرهنگی همخوانی دارد، در واقع وجوه فرهنگی این موضوعات را ستاد صبر و وجوه قضایی و حقوقی را شورای حل اختلاف دنبال می‌کند.

دبیر ستاد ملی صبر در این باره می‌گوید: برای رسیدن به اهداف خود در ستاد ملی صبر از قوای دیگر هم کمک گرفته و می‌گیریم. یعنی نیامده‌ایم یک طرحی را صرفا در خود قوه قضائیه طراحی و پیاده کنیم. به همین دلیل است که عنوان ملی برای این ستاد انتخاب شد. چون ستادی فرا قوه‌ای است که معاون اول قوه قضاییه و معاون اول رییس جمهور هم در همایش اخیر ستاد بر این مهم تاکید کردند.

در همین زمینه:

ستاد ملی صبر اکنون در حال راه اندازی ستادهای استانی است و نخستین ستاد آن هفته گذشته در استان گلستان افتتاح شد. تاکنون ۱۵ هزار نفر با مراجعه به سامانه سامانه صبر به عنوان همیار صبر ثبت نام کرده‌اند که همیاران صبر، با راه انداختن پویش‌های اجتماعی در فضای مجازی تلاش می‌کنند نکات ظریف و کلیدی اخلاقی، رفتاری که می‌تواند از بروز خشونت‌های کلامی بکاهد و آن‌ها را اصلاح کند در جامعه نهادینه کنند.

همچنین افراد با مراجعه به این سامانه به نشانی www.sabr.ir می‌توانند برای آزادی و کمک معنوی و مالی به کسانی که در زندان به سر می‌برند و خانواده‌های آنان کمک کنند. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *