روسیه به دنبال تصمیمات ضد فلسطینی ترامپ، خواستار توضیح از آمریکا شد

0:52 - 17 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۴۷۸۰
لاوروف: از آمریکا خواستار توضیح در باره علت گرفتن تصمیم برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس شدیم.

روسیه به دنبال تصمیمات ضد فلسطینی ترامپ، خواستار توضیح از آمریکا شدبه گزارش گروه بین‌الملل ، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که از طرف آمریکایی خواسته است درباره تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس توضیح دهد.

لاوروف شامگاه پنجشنبه پس از دیدار با رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود در گفت وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد: از آمریکا خواستار توضیح در باره علت گرفتن تصمیم برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس شدیم.
خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنان وزیر خارجه روسیه نوشت: انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، بر طرح دو دولت برای حل مناقشه فلسطین-اسراییل خط بطلان می کشد.


لاوروف گفت: از طرف آمریکایی خواستیم در باره ماهیت و علت تصمیم انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس توضیح دهد و بگوید که چه پیامدهایی را از این اقدام برای تلاش هایی که تحت نظارت سازمان ملل و گروه چهار میانجی گران بین المللی خاورمیانه صورت می گیرد، متصور است.


رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه سئوال های زیادی از طرف آمریکایی داریم، اظهار کرد: توجه طرف مقابل را به نگرانی های مقام های کشورهای عربی و اسلامی، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی در مورد تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت خود به بیت المقدس جلب کردیم.


وی ادامه داد: به طرف آمریکایی متذکر شدیم که این اقدام (تصمیم ترامپ) بر مذاکرات برای اجرای طرح دو دولت (فلسطین و اسراییل) که دو کشور در صلح و امنیت در کنار یکدیگر بسر برند، خط بطلان می کشد.


لاوروف گفت: این طرح صلح در تصمیم های مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت منعکس شده و این قطعنامه ها ممکن است زیر سئوال روند.


وی افزود: دو طرف توافق کردند که تماس های بین دو کشور در سطح کارشناسان ادامه یابد تا بتوانیم رویکرد طرف آمریکایی را بهتر درک کنیم. در این وضعیت همچنین باید مشخص شود که در چارچوب گروه چهار میانجی گران بین المللی (شامل روسیه، آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا) چگونه باید به همکاری ادامه دهیم.


ترامپ روز چهارشنبه در سخنانی در کاخ سفید با یادآوری اینکه بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد، گفت: از وزارت خارجه می خواهم که آماده شود تا انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را آغاز کند. رئیس جمهوری آمریکا سپس فرمان اجرایی شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را امضا کرد.


شهر قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.


قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.


شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند».



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *