دبیرکل سازمان ملل متحد درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس، به مقامات این کشور هشدار داد

3:14 - 15 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۴۴۲۹
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد : «به عنوان یک اصل اساسی، دبیرکل به طور مداوم علیه اقدامات یک جانبه هشدار داده است که می تواند منجر به تضعیف راه حل دو کشور شود.»

دبیرکل سازمان ملل متحد درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس، به مقامات این کشور هشدار دادبه گزارش گروه بین‌الملل ، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اگرچه می گوید، تا اعلام رسمی مقامات آمریکا درباره انتقال سفارت این کشور در سرزمین های اشغالی به قدس باید صبر کرد اما موضع دبیرکل را در باره این موضوع هشدار به اقدامات یکجانبه می داند.

«استفان دوجاریک» در نشست خبری روز سه شنبه در پاسخ به سئوالات مکرر خبرنگاران درباره موضع سازمان ملل متحد نسبت به این تصمیم دونالد ترامپ گفت: ما گزارش های مطبوعاتی را در این باره دیده ایم.


وی درباره این که آیا مقامات دبیرخانه سازمان ملل با مقامات آمریکا در نیویورک در مورد این مساله گفت و گو کرده اند یا خیر ؟ اظهار کرد: من از ارتباط مستقیم میان آمریکا و دبیرخانه در این مورد خاص در نیویورک آگاه نیستم. ما به طور واضح منتظر رسیدن یک اعلامیه رسمی هستیم.


سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در عین حال تصریح کرد: «به عنوان یک اصل اساسی، دبیرکل به طور مداوم علیه اقدامات یک جانبه هشدار داده است که می تواند منجر به تضعیف راه حل دو کشور شود.»


دوجاریک ادامه داد: ما همیشه موضوع قدس را به عنوان یک مسئله اساسی در نظر داشته ایم که باید از طریق گفت و گوی دو طرف با توجه به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد حل و فصل شود.


خبرنگاری پرسید انتقال سفارت آمریکا به قدس می تواند تنش در منطقه را تشدید و حتی بحرانی کند، چرا دبیرکل سازمان ملل در اقدامی پیشگیرانه، بیانیه ای قوی صادر نمی کند یا با مقامات کاخ سفید تماس نمی گیرد؟


سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: موضع دبیرکل سازمان ملل متحد دراین باره خیلی روشن است و به صورت عمومی و خصوصی اعلام شده است.


دوجاریک اضافه کرد: همانطور که گفتم، صبر خواهیم کرد تا ببینیم چه خبر است. موضع دبیرکل چیزی است که من آن را اعلام کرده ام. ما آگاه هستیم که قطعنامه های متعددی درباره قدس در سازمان ملل متحد وجود دارد، من سخنگوی یک نفر و آن هم دبیرکل سازمان ملل هستم و فکر می کنم موضع او را در این باره مطرح کرده ام.


ترامپ در ماه مارس در خلال پویش انتخاباتی خود برابر کمیته آیپک (لابی یهودیان امریکا) گفت: «به زودی سفارت آمریکا را به پایتخت ابدی ملت یهود یعنی قدس منتقل خواهیم کرد.»


این تصمیم تا هفتم آذرماه امسال مسکوت مانده بود تا این که «مایک پنس» معاون اول ترامپ در آیین هفتادمین سالگرد عضویت رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد به صهیونیست های حاضر در این مراسم گفت: امروز رکورد حمایت آمریکا از اسرائیل زده شده است. در حال حاضر ترامپ رئیس جمهوری فعال ترین توجه را برای زمان و چگونگی انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس دارد. این موضوع موج مخالفت ها را به دنبال داشت .

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *