صادرات نفت ایران به روسیه آغاز شد

19:23 - 09 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۲۶۹۳
روسیه اعلام کرد که صادرات نفت ایران به این کشور در ماه نوامبر جاری آغاز شده و روسیه یک میلیون بشکه نفت دریافت کرده است.

صادرات نفت ایران به روسیه آغاز شد

به گزارش گروه بین الملل به نقل از ایرنا،آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: روسیه در چارچوب برنامه «مبادله نفت در عوض کالا» از ایران یک میلیون بشکه نفت خریداری کرده است.
براساس اطلاعات پایگاه اینترنتی وزارت انرژی روسیه، نوواک گفت: اولین محموله نفت به میزان یک میلیون بشکه از ایران تحویل گرفته شده و این محموله به کشور‌های دیگر و نه روسیه ارسال شده است.


وی ادامه داد: روسیه در این برنامه به عنوان اپراتور و عامل فروشنده اقدام می‌کند.


وزیر انرژی روسیه با بیان اینکه به اجرای این برنامه علاقه مندیم، اظهار داشت: زیرا نصف مبلغ حاصل از فروش نفت خریداری شده از ایران برای عرضه کالا‌ها و خدمات روسی به این کشور مصرف می‌شود.


نوواک گفت: براساس توافق ایران و روسیه در چارچوب برنامه «مبادله نفت در عوض کالا»، ایران ۵ میلیون تن نفت در سال به روسیه تحویل خواهد داد.


وی خاطرنشان کرد که روسیه در مدت باقی مانده در سال جاری (میلادی) از ایران در چارچوب این برنامه نفت خریداری نخواهد کرد.


وزیر انرژی روسیه به تازگی اعلام کرد که ممکن است این کشور در یک ماه آینده واردات نفت از ایران را آغاز کند.
وی پیش از این اعلام کرده بود که دو طرف برای عرضه روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت ایران به روسیه به‌زودی به توافق دست خواهند یافت که ممکن است در قالب عرضه فیزیکی یا سوآپ (معاوضه) انجام شود.


پیش‌تر بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز از برنامه ریزی برای صادرات روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت به روسیه خبر داده بود.
زنگنه هم سوم اسفندماه پارسال پس از دیدار با 'الکساندر نوواک' وزیر انرژی روسیه، گفته بود: دو کشور به زودی برای آغاز صادرات نفت ایران به روسیه توافق نامه‌ای امضا می‌کنند.


به گفته وی، براساس این توافق نامه روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران به روسیه تحویل و به مقاصدی که این کشور اعلام می‌کند، صادر خواهد شد.


وزیر نفت افزود: پنجاه درصد از ارزش محموله‌های صادراتی یاد شده، در مواعد مشخص به صورت نقد به ایران پرداخت می‌شود و مابقی آن نیز برای تأمین مالی واردات کالا‌های روسی مورد نیاز ایران، هزینه خواهد شد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *