هشدار لاوروف درباره مناقشه قره باغ

5:00 - 01 آذر 1396
کد خبر: ۳۶۹۸۸۷
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره خوشبینی بیش از حد درباره حل و فصل سریع مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره منطقه قره باغ هشدار داد.

هشدار لاوروف درباره مناقشه قره باغبه گزارش گروه بین‌الملل ، به نقل از خبرگزاری فرانسه از ایروان؛ سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بعد از رایزنی در باکو و ایروان روز سه شنبه درباره خوشبینی بیش از حد درباره حل و فصل سریع مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره منطقه قره باغ هشدار داد.

سرگئی لاوروف روز دوشنبه به باکو و روز سه شنبه به ایروان سفر کرد. این سفر در حالی صورت گرفت که دیداری قرار است در هفته‌های آتی بین وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و آمریکا برگزار شود.

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در ایروان اعلام کرد «من با همکاران آمریکایی و فرانسوی خودم اوضاع را بررسی می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد تدابیر فعالانه‌ای را به منظور ایجاد شرایط برای حل و فصل این مناقشه پیدا کنیم». وی افزود: «اما من چندان خوشبین نیستم. این بحران سخت است و تجارب ما از مذاکرات نشان می‌دهد که به این زودی حل نخواهد شد».

روسیه همراه با فرانسه و آمریکا «گروه مینسک» را رهبری می‌کند که ماموریت دارد با نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا راه حل مسالمت امیز برای مناقشه قره باغ پیدا کند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان دو جمهوری سابق شوروی از بیش از یک ربع قرن درباره قره باغ اختلاف نظر دارند. توافقنامه آتش بس سال ۱۹۹۴ بعد از جنگ منجر به کشته شدن ۳۰ هزار نفر و صد‌ها هزار آواره امضا شد. در همین حال توافقنامه‌ای بین باکو و ایروان امضا نشده است و معمولا درگیری‌هایی روی می‌دهد.

آوریل گذشته دست کم ۱۱۰ نفر از جمله غیرنظامیان و نظامیان دو طرف در بدترین خشونت‌ها بعد از ۱۹۹۴ کشته شدند. توافقنامه جدید درباره آتش بس در مسکو بین طرف‌های درگیر امضا شده است، اما درگیری‌ها در خط مرزی بین دو کشور ادامه دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *