تشدید اختلافات قومی توسط "دولت افغانستان" انکارناپذیر است

9:05 - 01 آذر 1396
کد خبر: ۳۶۹۵۶۵
رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی در واکنش به نامه‌ وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که حکومت وحدت ملی همواره برای دامن زدن به اختلافات قومی و طرح توطئه‌ علیه جریان‌های سیاسی موثر در این کشور تلاش کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل ، عطامحمد نور والی بلخ و از رهبران«شورای عالی ائتلاف نجات افغانستان» اعلام کرد مردم در برابر توطئه‌هایی انجام شده خاموش نخواهند نشست و به زودی جریان‌های همسو تصمیم و موضع خویش را درباره این مسائل اعلام خواهند کرد.

عطامحمد نور در صفحه فیسبوک خود نوشت: این نخستین باری نیست که یک تبار بزرگ این کشور مورد اهانت قرار می‌گیرد پیش از این نیز بارها شاهد رویکردهای قوم‌گرایانه در دولت افغانستان بوده‌ایم.

وی در ادامه تصریح کرده است که این رویکرد هیچگاه نمی‌تواند وحدت مردم افغانستان را برهم بزند.

رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی همچنین دولت افغانستان را متهم کرد که وزرای آموزش و پرورش، اقتصاد و مخابرات، تعدادی از مقامات ارشد دولتی، رئیس عمومی تربیت بدنی، سفرا و والیان برخی از ولایت‌ها را بی‌دلیل و بر اساس تفکیک قومی برکنار کرده‌است.

والی بلخ افزود: درباره اختیارات قانونی مقامات ارشد دولتی که از تیم مخالف ریاست جمهوری افغانستان هستند محدودیت‌هایی اعمال شده است و شخصیت‌های تاثیرگذار و مردمی نیز هدف قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد حکومت وحدت ملی برای ایجاد اختلاف بین اقوام «غلجایی» و «درانی» در پشتون‌ها نیز تلاش می‌کند و علیه جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی توطئه کرده است.

عطامحمد نور تاکید کرد این نامه نشان دهنده بدبینی و نگاه آمیخته با تبعیض برخی‌ها از درون نظام است.

این در حالی است که پیش از این نیز ریاست جمهوری افغانستان از سوی تعدادی از جریان‌های سیاسی به تلاش برای دامن زدن به اختلافات قومی در این کشور متهم شده بود.

عطامحمد نور پس از انفجار بزرگ چندی قبل در کابل با راه اندازی جنبش «رستاخیز» خواستار اصلاحات در نهادهای امنیتی این کشور شد اما اعضای این جنبش از سوی دولت افغانستان سرکوب شدند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *