نهادهای متولی برای بازگشت مجدد مددجویان به زندگی سالم اجتماعی تلاش کنند

10:43 - 29 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۹۱۹۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس کل دادگستری استان کرمان بر برنامه ریزی،طراحی و اجرای برنامه زندگی بدون جرم ویژه زندانیان تاکید کرد و گفت:تمامی نهاد های متولی بایستی در اجرای این طرح در راستای بازپروی و بازگشت مجدد مددجویان به زندگی سالم اجتماعی کمک نمایند.

تمامی نهادهای متولی بایستی در راستای بازپروی و بازگشت مجدد مددجویان به زندگی سالم اجتماعی کمک نمایندبه گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان، یدالله موحد رئیس دادگستری کرمان در سالروز شهادت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) در جمع خانواده زندانیان که با حضور روسای کمیسیون‌های اقتصادی و آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار گردید، اظهار داشت: با اجرای موفق برنامه زندگی بدون جرم اعتماد اجتماعی از دست رفته به مددجویان بازگردانده می‌شود.

زندان یک آسیب جدی اجتماعی است

وی با بیان اینکه زندان یک آسیب جدی اجتماعی است، تصریح کرد: برنامه زندگی عاری از جرم می‌تواند رفتار‌های زندانی را از جامعه ستیزی به جامعه دوستی پیش ببرد.

حمایت‌های بعد خروج از زندان یک ضرورت غیر قابل اجتناب است

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان تاکید کرد: حمایت و مراقبت از مددجویان و خانواده زندانیان چه در زمان تحمل حبس و چه بعد از خروج از زندان یک ضرورت غیر قابل اجتناب است.

هزینه سنگینی از بیت المال صرف نگهداری زندانیان می‌شود

وی با بیان اینکه هزینه سنگینی از بیت المال صرف نگهداری زندانیان می‌شود، افزود: تمام هزینه‌هایی که دولت متحمل می‌شود و تمام سختی‌هایی که خانواده مددجویان تحمل می‌کنند برای این است که بعد از آزادی سرپرست یا عضو خانواده به یک زندگی شرافتمندانه و سالم اجتماعی بازگردد.

موحد ادامه داد: دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی، قضات، جامعه، خیرین باید با سازمان زندان‌ها راهمراهی کنند تا آن‌ها بتوانند در سایه حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد در مسیر اصلاح وبازپروی شخصیت زندانیان حرکت کنند.

مددجویان بیاموزند که تحت هر شرایط دشوار نباید رفتار مجرمانه داشته باشند

این مقام ارشد قضائی استان کرمان عنوان کرد:مهمتر از همه خانواده زندانیان و خود مددجویان باید بیاموزند که تحت هر شرایط نامطلوب و دشواری نباید رفتار مجرمانه داشته باشند بلکه باید به ارزش‌های اخلاقی پایبند باشند و از گذشته عبرت گرفته و برای آینده‌ خوب برنامه ریزی کنند و به عنوان یک شهروند خوب به جامعه بازگردند.

برنامه زندگی بدون جرم به عنوان یک برنامه موفق در سطح دنیا مطرح است

رئیس شورای قضائی استان کرمان تاکید کرد:در برخی از کشور‌ها برنامه زندگی بدون جرم با همکاری جدی مددجویان و خانواده آن‌ها طراحی و به مرحله اجرا در آمده است و می توان از این طرح به عنوان یک الگوی موفق برای بازپروی وبازگشت مجدد به زندگی سالم اجتماعی استفاده کرد.

موحد خاطرنشان ساخت: اجرای این برنامه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با توجه به فرهنگ دینی و باور‌ها و ارزش‌های مذهبی موجود و سایر شرایطی که داریم می‌تواند با موفقیت دنبال شود.

وی تصریح کرد: مدیران، نهاد‌های متولی، خیرین، دستگاه‌های بهزیستی با محوریت خود مددجویان و خانواده و بستگان مددجویان می‌توانند در موفق اجرا کردن  این برنامه نقش موثری ایفا کنند و ضرورت دارد جمع زیادی از مددجویان در این برنامه ثبت نام کنند.

تغییر نگرش مددجویان به زندگی ضرورت دارد

وی ارائه آموزش‌های خاص در جهت تغییر نگرش مددجویان به زندگی و همچنین آموزش سبک زندگی و تقویت مهارت تصمیم گیری را اولین قدم اجرای برنامه زندگی بدون جرم دانست.

موحد بیان کرد: برنامه زندگی عاری از جرم باید از این توانمندی برخوردار باشد که مددجویان با احساس مسئولیت راجع به آینده خود و فرزندانش فکر کنند و نهایتا تصمیم بگیرند و این برنامه باید از این قابلیت برخوردار باشد حتی کسانی که به رفتار‌های مجرمانه و قانون شکنانه عادت کرده اند، این عادت ناپسند را ترک و رفتار‌های پسندیده و شادی آفرین را جایگزین سازند.

وی با بیان اینکه برنامه زندگی عاری از جرم می‌تواند رفتار‌های زندانی از جامعه ستیزی به جامعه دوستی پیش ببرد، گفت:به طور مثال امروز با واقعه تلخ و دردناکی به نام زلزله مواجه هستیم حس نوع دوستی و اقدامات انسان دوستانه را آنگونه که در تعالیم عالیه دین مبین اسلام وجود دارد در این مواقع همیشه باید زنده نگه داشت.

رییس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: برنامه زندگی بدون جرم باید تک تک زندانیان و شرایط خاص آن‌ها را مورد توجه قرار دهد و با مشارکت خود آن‌ها وبا انجام کار‌های مثبت فی الواقع زندانی یاد می‌گیرد به خودش و خانواده اش و جامعه اش احترام بگذارند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان گفت:ایجاد اعتماد به نفس وتوانایی خدادادی برای حرکت در مسیر درست و خداپسندانه از اهداف مهم این برنامه می‌تواند باشد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *