اختلاف نظر در حوزه كارشناسی قابل قبول نیست

20:25 - 01 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۰۵۹۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
غلامحسین اسماعیلی در مراسم روز كارشناس که امشب در سالن اجلاس سران و با حضور مسئولان قضایی برگزار شد، با اشاره به اهمیت كار كارشناسی گفت: من بر این باورم كه در هیچ نظام فكری و مكتب حقوقی و اندیشه و ایدئولوژی آنگونه كه فقه اسلام و مكتب تشیع به موضوع كارشناسی اهتمام داشته، هیچ مكتب دیگری را پیدا نمی كنید كه تا به این اندازه به موضوع كارشناسی توجه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقي و قضايي خبرگزاري ميزان، غلامحسین اسماعیلی در مراسم روز كارشناس که امشب در سالن اجلاس سران و با حضور مسئولان قضایی برگزار شد، با اشاره به اهمیت كار كارشناسی گفت: من بر این باورم كه در هیچ نظام فكری و مكتب حقوقی و اندیشه و ایدئولوژی آنگونه كه فقه اسلام و مكتب تشیع به موضوع كارشناسی اهتمام داشته، هیچ مكتب دیگری را پیدا نمی كنید كه تا به این اندازه به موضوع كارشناسی توجه داشته باشند.

رئیس كل دادگستری استان تهران ادامه داد: درست است كه ما قضات بر این باوریم كه كارشناسی قضاوت و تشخیص حكم نیست ؛ اما كارشناسی تشخیص موضوع است، تشخیص موضوعی كه قضاوت و حكم مبتنی بر آن خواهد بود و اغلب تشخیص موضوع از تشخیص حكم سخت تر است.

اسماعیلی خطاب به كارشناسان دادگستري تصریح كرد: به همین جهت ما باید در كارشناسی ویژگی هایی را مدنظر قرار دهیم و توقع ما از شما این است كه نظرتان یك نظر علمی، فنی، دقیق و غیرقابل تشكیك باشد.

وی ادامه داد: اظهارنظرها باید با تحلیل های كارشناسی همراه باشد، قطعاً ما به كارشناسانی متخصص ، باسواد، آموزش دیده و متبحر نیازمندیم.

اسماعیلی تأكید كرد: در كنار همه اینها كارشناس باید متدین و متعهد و عادل باشد. اگر كارشناس هرقدر اندیشمند باشد اما تدین و تعهد لازم را نداشته باشد قابل اعتماد نیست.

وی افزود : ما در نظام و حكومت جمهوری اسلامی هستیم و در این نظام به ما مسئولیت داده شده است پس كارشناس باید انقلابی باشد و نسبت به نظام و سرنوشت جامعه اهتمام داشته باشد.

وی ادامه داد: ما نیازمند جوانگرایی در عرصه های مختلف هستیم و هرچه به نسل جوان تحصیلكرده و متعهد میدان دهیم به پیشرفت كار كمك كرده ایم.

وی خاطرنشان كرد: جامعه كارشناسان رسمی دادگستری جامعه ای هستند كه در مراجعه به بخش های مختلف دادگستری باید مورد تكریم قرار گیرند و البته همه در شأن و جایگاه خودشان باید تكریم شوند و ما جامعه كارشناسان را جامعه بی طرف در دعوا می دانیم.

اسماعیلی ادامه داد: گلایه می شود كه با برخی كارشناسان بیشتر كار ارائه می شود اين درحالي اسا كه ما به جد دنبال عدالت توزیعی هستیم.

رییس كل دادگستری استان تهران در پایان گفت: اختلاف نظر در حوزه كارشناسی برای ما قابل قبول نیست زیرا كارشناسی تشخیص موضوع است و تشخیص حكم نیست.

انتهاي پيام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *