قضات برگزیدگان این حکومت و جامعه اسلامی هستند

13:16 - 30 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۹۹۳۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: قاضی و قضاوت کردن بسیار سخت است و شرایط ویژه‌ای دارد.

به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، غلامحسین اسماعیلی طی سخنانی در جمع قضات و خانواده‌های آنان با تعریف شخص قاضی و نحوه انتخاب او عنوان داشت: قاضی یعنی انسان برگزیده و برتر از سایر کارگزاران حکومتی برجسته و وِیژه و در عهد نامه حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر وقتی به فصل قضاوت می‌رسد آن حضرت می‌فرمایند: (ثُمَ‏ اخْتَرْ لِلْحُکْمِ‏ بَیْنَ‏ النَّاسِ‏ أَفْضَلَ رَعِیَّتِکَ فِی نَفْسِکَ)، یعنی از میان مردم برترین، برگزیده‌ترین و ممتاز‌ترین افراد را براى قضاوت انتخاب کن.

وی در ادامه تشریح کرد: درنظام جمهوری اسلامی ایران، قضات برگزیدگان این حکومت و جامعه اسلامی هستند و شما مدیران گرانقدر از بین برگزیدگان و برترین ها، باز برگزیده مجدد می‌باشید؛ چراکه قضات برترین مردمان و مدیران برترین قضات یعنی برگزیده برگزیدگان هستند و بنابراین لازم است خانواده‌های ارجمند قضات توجه داشته باشند که باید به این بزرگوارانی که اینگونه انتخاب شده اند، افتخار کنند و بدانند آن‌ها جزو خانواده برگزیدگان جامعه اسلامی به شمار می‌روند.

رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: قضات باید هنگام پذیرفتن این منصب واجد شرایطی باشند؛ ولیکن اگر تمام آن الزامات شرایط لحاظ نشده بود، لازم است خود را با این شرایط تطبیق داده و این جایگاه و اقتضائات آن را شناخته و شئون و حیثیت شغل مورد تصدی را مراعات کنند.

وی به خانواده قضات توصیه کرد: شما خانواده‌های قضات باید این شرایط را بشناسید و اقتضائات عهده دار بودن این منصب و جزء این خانواده بودن را رعایت کنید و دارا شدن این امتیاز نیز به انتساب به ولایت و حکومت و امامت است و حضرت علی (ع) در ادامه فرمایشات خود برای انتخاب قضات فرمودند: آن را انتخاب کنید که پیوندش با خداوند متعال، نبی مکرم اسلام واهل بیت عصمت و طهارت (ع) وحکومت اسلامی قوی تر، بیشتر و مستحکم‌تر باشد و بدین منوال شما باید سعی کنید پیوند خود را با ولایت، امامت، حکومت، اسلام، دین، قرآن، زندگی اسلامی و با شئون شیعیان امیر مؤمنان و آنچه خداوند فرمود: ه منطبق نمائید و بدانید قضات و خانواده‌های آنان بیشتر از سایرین زیر ذره بین قرار دارند.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه با ذکر حدیثی از حضرت امام صادق (ع) خطاب به یکى از اصحابش عنوان داشت: (ان الحسن من کل احد حسنٌ و انّه منک احسن لمکانک منّا، و انّ القبیح من کل احد قبیح و انّه منک اقبح). نیکى از هر شخص نیکو است، ولى از تو که به ما نسبت دارى نیکوتر است، و زشتى از هر کسى زشت است ولى از تو زشت‏تر و مطابق این روایت ما جامعه قضات که منصوب به حضرت امیر المؤمنان هستیم و مردمی که به دادگاه می‌آیند و به قضات می‌گویند که تو جای حضرت علی نشسته ای، هر فعلی در مقایسه با آن عزیزان محاسبه و برداشت می‌شود و بدین تعریف قضات و همسران آنان باید شان و احترام این جایگاه را بطور کامل حفظ کنند.

اسماعیلی در پایان سخنان خود به توصیه‌های حضرت لقمان از جمله قبول موعظه و عمل به آن، تلاش و کوشش در جهت بهتر بودن هر روز نسبت به روز‌های گذشته، پرهیز از پر خوری و به فکر آخرت بودن و نداشتن چشم طمع به دست دیگران اشاره و مطالبی را ارائه کرد.

گفتنی است؛ در سومین نشست شورای مدیران که در مجموعه فرهنگی و رفاهی خزر آباد ساری با حضور مدیران قضایی و خانواده‌های آنان برگزار شد برنامه‌های متنوع فرهنگی از جمله کلاس آموزشی برای خواهران، پخش فیلم سینمایی با مضمون دفاع مقدس و برپایی نماز جماعت و ذکر مصیبت برای حضرت امام حسین (ع) و ... اجرا شد.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *