شب آواز ایرانی حال و هوای عاشورایی به خود می‌گیرد

13:30 - 29 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۹۶۰۵
بامداد فلاحتی شنبه ۲۹مهر ماه در بیست و سومین شب آواز ایرانی به اجرای برنامه خواهد پرداخت و مرتضی صنایعی ( نوازنده نی)، سیاوش اسماعیلی (نوازنده عود) و مهدی نظام‌دوست (نوازنده دف) او را در اجرای این مراسم همراهی خواهند کرد.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، بیست و سومین شب آواز ایرانی، شنبه 29 مهر ماه با حضور استادان و هنرمندان عرصه آواز و موسیقی ایرانی، ساعت ۱۸ در تالار سوره حوزه هنری برگزار می شود که در بخش پایانی این برنامه، بامداد فلاحتی خواننده آواز ایرانی به همراه نی مرتضی صنایعی، عود سیاوش اسماعیلی و دف مهدی نظام‌دوست به عنوان میهمان ویژه این برنامه در ایام عزاداری سالار شهیدان به اجرای قطعاتی متناسب با این ایام خواهد پرداخت.

بامداد فلاحتی متولد هفتم تیرماه ۱۳۶۱ (یزد) کارشناس موسیقی و فارغ التحصیل رشته آهنگسازی از جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر در سال ۱۳۹۰، آواز و نوحه خوانی را از دوران کودکی با پدر ،استاد سید حسین فلاحتی آغاز کرده که به گفته خود تا به امروز هنوز ادامه دارد. وی دوره مقدماتی ساز تنبک را با استاد مهدی مثنوی شروع و دوره عالی را با استاد محمد اسماعیلی به پایان رسانده است. فلاحتی ساز سه تار را با استاد اصغر حسینی در یزد شروع کرد و با زنده یاد استاد جلال ذوالفنون ادامه داد تا اینکه به مدت ۷ سال، در کنار زنده یاد استاد جلال ذوالفنون، کنسرت هایی در فستیوالها،جشنواره‌ها و تورهای زیادی را در داخل و خارج از کشور اجرا کرد. بامداد دوره سلفژ را با زنده یاد استاد پرویز مشکاتیان و دوره مقدماتی و صداسازی را با استاد حمیدرضا نوربخش شروع کرد. ردیف‌های آوازی و دستگاهی را با روایت‌های چند استاد از جمله( عبدالله دوامی، محمود کریمی، طاهرزاده) با زنده یاد احمد ابراهیمی، محسن کرامتی، مهدی فلاح، صدیف و هم‌چنین آواز مکتب اصفهان به شیوه استادان (تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، سید رحیم) هم در محضر زنده یاد استاد دکتر حسین عمومی درک کرده است. در این میان از آشنایی با استاد فریدون شهبازیان استفاده کرده ودوره‌های مقدماتی آهنگ‌سازی ارکسترال را فرا گرفته که تا به امروز شاگردی ایشان هنوز ادامه دارد. وی با هنرمندان بسیاری که اکثرا از آهنگسازان بنام هم‌روزگار هستند کنسرت‌هایی را در داخل و خارج ازکشور از جمله قونیه، آنکارا و استانبول، هندوستان، تاجیکستان، ارمنستان، ایسلند، چک، قزاقستان، روسیه، آلمان، فرانسه، ایتالیا اجرا کرده است.

آثاری که از بامداد فلاحتی تا به حال منتشر شده است نزدیک به ۴۰ اثر تک ترک(تک آهنگ) با آهنگ‌سازان مختلف است و هم‌چنین آلبوم‌هایی که از او تا به امروز در بازار موسیقی منتشر شده عبارتند از سیم آخر، باز‌باران، بی من مرو، آبروی آب، بی صدف دردانه باش، زیر باران شقایق، در این خانه بگردیم، هفت شهر عشق، گوهر افشان و آخرین کار راز آفرینش.

مرتضی صنایعی ( نوازنده نی) متولد آبان ماه 1354 (شهرضا) موسیقی را با ساز نی از سال 1363 آغاز و از مکتب هنرمندان ارجمندی چون ناصر پور حسین، خلیل ملکی بهره مند گردید. تكنیک صدادهی نی و ردیف عالی دستگاهی را در محضر استاد بزرگ محمد علی کیانی نژاد گذراند. در زمینه آواز نیز از محضر اساتید بزرگ ، علی رستمیان و زنده‌یاد استاد رضوی سروستانی بهره جست. وی در زمینه ساخت نی از زنده‌یاد هوشنگ پورازاد(مبتکر) الهام گرفته که در همین زمان افتخار چندین جلسه آشنایی از مکتب خداوندگار نی استاد حسن کسایی را داشته است. وی انتشار آلبوم‌های سر سماع، هفت بند، دیلمان، شهد وشکر(موسیقی توصیفی براساس ملودی های مقامی بختیاری وقشقایی)، نغمه و نگاه ، و نوازندگی در بیش از 60 اثر هنری (مقامی و کلاسیک ) و نوازندگی در فیلم‌های بیداری رویاها ، تنهایی، پس از سالها، بیدارباش، چرخ و فلک، کیفر، دیوار را در پرونده هنری خود دارد.

سیاوش اسماعیلی (نوازنده عود) فارغ التحصیل موسیقی آهنگساز و نوازنده سازهای عود، سه تار، سنتور است. از جمله فعالیت های هنری وی می توان به اجراهای متعدد به همراه اساتیدی چون استاد فریدون شهبازیان و هادی منتظری ، زنده‌یاد ایرج بسطامی، مسعود حبیبی، بامداد فلاحتی در ایران و کشورهایی چون ایرلند ، روسیه، عمان ، ترکیه ،عراق اشاره کرد.از جمله آثار منتشر شده وی می توان به آلبوم «سرمه سا» بعنوان آهنگساز و تنظیم کننده آلبوم زیرباران شقایق استاد جلال ذالفنون و بامداد فلاحتی اشاره کرد. هم‌چنین ساخت تیتراژ و تصانیف مختلف در برنامه های صداوسیما و آثار تالیفی وی در قالب پنج جلد کتاب برای عودنوازی و سه تار با نام خنیاگر 1 و 2 از مهم‌ترین فعالیت‌های هنری اسماعیلی نام برد.وی در زمینه آموزش موسیقی سابقه بیست سال تدریس در آموزشگاه های مختلف و همچنین در دانشگاه علمی کاربردی را نیز داراست.

 

مهدی نظام‌دوست نوازنده دف از محضر اساتیدی چون بیژن كامكار و احمد خاك‌طینت بهره برده است. وی همكاری با اساتیدی چون جلال ذوالفنون ، هادی منتظری ، شهرام ناظری و گروه‌های بامداد ، قاصدك ،آوا و... را در کارنامه هنری خود دارد و كنسرت‌هایی را در شهرهای مختلف ایران و خارج از كشور برگزار کرده است.

در این نشست ماهانه كه با هدف تجلیل از جایگاه هنر آوازخوانی، كشف و معرفی چهره‌های جدید شكل گرفته است؛ هنرمندان دیگری نیز اجرا خواهند داشت. علاقه مندان برای اطلاع از سایر بخش‌های برنامه می‌توانند‌ به اخبار تكمیلی در وب‌سایت مركز موسیقی حوزه هنری به نشانی musicenter.ir مراجعه كنند.

گفتنی است علاقه‌مندان برای تماشای برخط بیست و سومین شب آواز ایرانی می‌توانند‌ به وب‌سایت موسسه حام به نشانی www.e-haam.ir مراجعه كنند.

بیست و سومین شب آواز ایرانی به همت مركز موسیقی و مركز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری، شنبه 29 مهر ماه ساعت 18 در تالار «سوره» حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به حافظ برگزار می‌شود. ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *