رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رشد داعش در "افغانستان" تهدیدی برای امنیت پاکستان و کشورهای منطقه است

16:11 - 27 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۷۸۸
شمیم شهید از تحلیلگران پاکستانی در روزنامه پاکستان تودی در مقاله ای در خصوص گسترش گروه تروریستی داعش، رشد نفوذ این گروه را در افغانستان، تهدیدی برای امنیت پاکستان و کشورهای منطقه می داند.

به گزارش سرویس بین الملل ، در این مقاله آمده است: گروه تندرو و افراطی موسوم به داعش در ادامه اقدامات ضد حکومت مرکزی کابل در 15 منطقه استان کنر افغانستان رشد چشمگیری داشته است و با توجه به اینکه استان کنر با منطقه قبیله ای باجور در پاکستان هم مرز است این وضعیت می تواند تهدیدی جدی علیه امنیت ملی پاکستان تصور شود .

تحلیلگران سیاسی پاکستان می گویند:خطر رشد داعش در افغانستان برای پاکستان به مراتب کمتر از خطر جماعت الاحرار که در سال 2014 میلادی از بدنه تحریک طالبان پاکستان منشعب شده است می باشد.

12 اکتبر امسال یکی از گروه های داعش قبل از آغاز عملیات نظامی علیه ارتش افغانستان در استان کنر جلسه ای در منطقه بادگو برگزار کرد، ولی با حمله پهپادهای آمریکا 14 نفر از آنها کشته و شماری دیگر زخمی شدند.
نتیجه این عملیات از سوی نیروهای آمریکایی حمله داعش به ایست بازرسی نظامیان ارتش افغانستان در منطقه ' Koza Shagai ' بود که در نتیجه یک تن از نیروهای ارتش افغان کشته و تعدادی زخمی شدند پنج تن از اعضای داعش نیز در این حمله به هلاکت رسیدند .

بر اساس اطلاعات دریافتی، داعش در صدد کنترل بر مسیر جاده بین کنر و جلال آباد است تا از این طریق بر مرکز راهبردی ننگرهار که با سه منطقه قبیله ای پاکستان هم مرز است مسلط شود .
داعش مراکزی را در روستای' Shultan ' در منطقه ' Gabari' استان کنر هم مرز با منطقه قبیله ای باجور پاکستان ایجاد کرده است . در منطقه ' Gabari' قبیله مامون سکونت دارند.

این قبیله در منطقه باجور پاکستان نیز ساکن هستند.
حضور پرتعداد داعش در منطقه کنر باعث ناامنی در منطقه شده به نحوی که تعداد زیادی از ساکنان این منطقه از جمله مقامات دولتی و لشکری به شهر جلال آباد و کابل نقل مکان کرده اند.

خبرهای دریافتی حکایت از آن دارد که داعش در حال تقویت موقعیت خود در این استان است و در کنار آن گروه با تبلیغات وسیع سعی می کند تا افکار عمومی در استان کنر و نورستان را به پیروی از افکار سلفی برای مبارزه با دولت افغانستان به سوی خود جذب کند.

داعش همچنین سعی می کند تا اعتماد نظامیان و دولتهای محلی در استان کنر را برای ایجاد امنیت در این استان هم مرز با پاکستان جذب کند، این گروه همچنین ارتباط با گروه جماعت الاحرار به فرماندهی عبدالولی احمد معروف به خالد خراسانی را آغاز کرده و در پی آن است تا از ظرفیت این گروه برای تقویت خود نیز استفاده کند .
منابع موثق در ارتش افغانستان اعلام کردند که گروه داعش در استان های هم مرز با پاکستان در حال تقویت خود هستند.

این در حالی است که قبل از اینکه آمریکا مادر بمب ها را در استان ننگرها علیه داعش رها کند این گروه در موقعیت کاملا دفاعی قرار داشت داعش اکنون در تلاش است تا راه ارتباطی بین استان کنر و جلال آباد را ببندد، به همین دلیل برخی از مناطق بین کابل و جلال آباد را به کنترل خود درآورده است.

اخیرا هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا مرکز تجمع جماعت الاحرار را در  لال پورا  واقع در استان ننگرهار مورد هدف قرار دادند که در نتیجه تعدادی از فرماندهان و اعضای این گروه کشته شدند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *