ارتقای فرهنگ صلح و سازش در جامعه از مهمترین رویکردهای برنامه توسعه قضایی است

14:21 - 25 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۶۱۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
سرپرست معاونت شوراهای حل اختلاف دادگستری کل استان آذربایجان شرقی گفت: از جمله رویکردهای برنامه توسعه قضایی ارتقای جایگاه فرهنگ گذشت و مصالحه در جامعه است.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، محبوب علیلو سرپرست معاونت شوراهای حل اختلاف دادگستری کل استان آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه ارتقای فرهنگ صلح و سازش در جامعه یکی از رویکردها و برنامه‌های توسعه قضایی است، گفت: حل اختلاف و ایجاد صلح و سازش پایدار بین مردم چنان دارای اهمیت است که مولی الموحدین حضرت علی(ع) ارزش آن را از یک سال نماز و روزه مستحبی بیشتر دانسته است و خداوند متعال نیز در قرآن کریم مکرر مسلمانان را به گذشت و رفع کینه و خصومت‌ها سفارش کرده است.

وی ادامه داد: گذشت و بخشش دو مقوله مهم در زندگی بشر است که ریشه اختلاف را از بین برده و محبت و دوستی را در بین مردم رواج می‌دهد.

سرپرست معاونت شوراهای حل اختلاف دادگستری کل استان آذربایجان شرقی گفت: دستگاه قضایی همواره از فرهنگ و سنت حسنه صلح و سازش حمایت کرده و بر این اساس می بایست از توان ظرفیت افراد متنفذ و دارای مقبولیت اجتماعی در جهت توسعه و ترویج فرهنگ گذشت و مصالحه و پیشگیری از جرایم و ناهنجاریهای اجتماعی بهره برد.

علیلو بیان کرد: شوراهای حل اختلاف به همین منظور و برای بهره گیری بهتر و بیشتر از ظرفیت بزرگان، متنفذان و ریش سفیدان در حل و فصل مشکلات تشکیل شده است.

سرپرست معاونت شوراهای حل اختلاف دادگستری کل استان آذربایجان شرقی گفت: نظر به ضرورت بسط، توسعه و ترویج روحیه گذشت و ایثار در جامعه بیان کرد، این مهم باید از طریق فرهنگ سازی و تبیین جایگاه صلح و سازش و آثارفواید آن و افزایش سطح آگاهی افراد در جامعه نهادینه شود.

محبوب علیلو با اشاره به توفیق نسبی و تدریجی شوراهای حل اختلاف در رفع خصومات و حل و فصل یا تعیین تکلیف دعاوی مطرح شده افزود: از آنجا که سعی شده در شعب ویژه صلح و سازش شوراهای حل اختلاف از افراد متنفذ ریش سفید دارای مقبولیت اجتماعی استفاده می شود بر این اساس اصحاب و دعوی و طرفین امر جزایی همواره دعوت به اصلاح ذات البین شده و از نفوذ و جایگاه این افراد در این راستا استفاده می شود.

وی با سپاسگزاری از زحمات و تلاشهای طاقت فرسا و بی شائبه قضات، اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف و ارج نهادن به خدمات حمایتی آنها در جامعه از اعضای شوراهای حل اختلاف خواست اولویت اول خود را اصلاح ذات البین قرار داده و صدور حکم را محدود به موارد ضروری و اجتناب ناپذیر موکول کنند، به این جهت که در صورت حصول سازش بین طرفین، کینه و خصومت از بین رفته و اختلافات به نحو عمیق و ریشه ای حل و فصل می شود که این خود، در کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب های اجتماعی و پیشگیری از جرایم موثر خواهد شد.

انتهلای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *