مستندسازی با موضوع اربعین حسینی واجب است

14:30 - 24 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۱۸۳
مستندساز پیش‌کسوت، ساخت مستند با موضوع «اربعین حسینی» را واجب دانست و گفت: باید تلاشمان را به کار ببندیم تا آثاری نفیس و در خور شأن ایشان ارائه دهیم.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، حمید مجتهدی، کارگردان و تصویربردار پیش‌کسوت در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درباره اینکه تهیه و تولید فیلم‌های مستند با موضوع «اربعین حسینی» را چقدر لازم می‌داند گفت: شخصا کار کردن در این عرصه را واجب می‌دانم و معتقدم برای قدم گذاشتن در این راه باید از قبل پیش‌نویسی انجام داد و تلاش کرد و در عین حال حتما در کارمان از تصاویر هوایی خوب ثبت کنیم. من خودم قرار بود اربعین سال گذشته مستندی با همین موضوع آماده کنم که سعادت نشد و برای امسال هم برنامه‌ریزی‌هایی انجام خواهد شد که اگر قسمت شود حتما کار می‌کنیم و اگر نه، سال آینده قطعا کار خواهم کرد.

وی در پاسخ به اینکه بهتر است از چه زاویه دیدی به این حماسه نگاه کرد، بیان کرد: من امام حسین(ع) را به عنوان یک قهرمان مذهبی می‌بینم، قهرمانی که ایستاد و دفاع کرد، زبانم در برابر ایشان قاصر است و نمی‌دانم چه بگویم؛ اما به نظرم برای قدم گذاشتن در این راه و ساخت مستندی فاخر با موضوع اربعین، باید به مواردی چون زیارت امام حسین(ع) توسط زائرین، بزرگداشت ایشان، چهلمین روز شهادت خودش و یارانش، مقدمات پذیرایی از زائرین و ... اشاره کرد. حسین(ع) پسر علی(ع) و فاطمه(س) است و نوه پیامبر (ص) است؛ پس برای کار کردن برای ایشان باید از جان مایه گذاشت.

او سپس در زمینه اینکه تجلی وحدت در همایش دینی آیینی اربعین حسینی چگونه باید حفظ شود، توضیح داد: به نظرم این بخش باید از ورود خالصانه زائرین به کربلا آغاز شود تا اینکه وارد بخش‌های پیاده‌روی زائرین شود و مسیر راه نشان داده شود تا اینکه به روز اربعین برسیم. برای حسین(ع) هرچه کار کنیم کم است.

سازنده مستند «ایران» همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه اثرات این حرکت مردمی را چگونه باید حفظ کرد تا بعد از اتمام آن در سبک زندگی مردم جاری و ساری باشد، خاطرنشان کرد: بازهم تاکید می‌کنم که حسین (ع) نوه پیامبر(ص) و پسر علی(ع) و فاطمه(س) است؛ پس اگر این موضوع را در خاطر داشته باشیم قطعا می‌توانیم اثرات معنوی اربعین را حفظ کنیم. من خودم به عنوان مستندساز همیشه دوست داشتم از محل واقعه عاشورا و آنجا که سر مبارک حسین(ع) را بریدند کاری بسازم و از همان محل کارم را شروع کنم تا اینکه به اربعین برسم.

حمید مجتهدی تصویربردار و کارگردان با سابقه در حوزه مستندسازی است. نخستین فیلم او «مومیایی» است که در سال 1345 کارگردانی کرد. مجتهدی در فیلم‌های «محمد رسول الله» و «عمر مختار» با مصطفی عقاد همکاری کرده است. او عنوان سومین فیلم‌بردار هوایی در دنیا را دارد. فیلم مستند «دماوند» نیز از دیگر ساخته‌های اوست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *