ادعای روزنامه پاکستانی: توپ توسعه روابط بانکی "تهران - اسلام آباد" در زمین ایران است

10:05 - 25 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۰۶۷
روزنامه انگلیسی زبان نیوز چاپ پاکستان در مقاله ای با بیان انجام توافق های تهران و اسلام آباد در توسعه همکاری های بانکی، ادعا کرده است که تحقق این مهم بین دو کشور، به گام ها و اقدامات تهران بستگی دارد.

به گزارش سرویس بین الملل ، روزنامه انگلیسی زبان نیوز پاکستان در مقاله خود به نقل از مقامات دولتی این کشور که نامی از آنها برده نشده است، نوشته است: مسئولان ایرانی و پاکستانی پیش از این برای گسترش معاملات بانکی بین دو کشور به توافق دست یافته بودند که بر اساس آن قرار شد، شش ماه پس از این توافق، روابط بانکی دو کشور عملی شود اما این کار تاکنون صورت نگرفته است و الان توپ در زمین ایران است.

این روزنامه در این مقاله از قول این مقام پاکستانی نوشته است: منتظریم تا مسئولان بلند پایه بانک مرکزی ایران با صدور دستورالعمل هایی به بانک های فعال این کشور بر اساس مفاد توافقنامه 'ترتیبات بانکی و پرداخت ها' که ماه آوریل امسال بین دو کشور به امضاء رسید، عمل کنند.

پس از اینکه تحریم های آمریکا علیه ایران برداشته شد، اوایل سال گذشته بانک مرکزی پاکستان به دیگر بانک های تجاری و نهادهای مالی این کشور اجازه داد تا برای مبادلات تجاری بین دو کشور با فعالان تجاری و بانک های ایرانی همکاری کنند.

از سوی دیگر شبکه معاملات بین المللی از جمله جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی سوئیفت نیز به تحریم ها علیه ایران خاتمه داد و بانک های ایرانی توانستند دوباره به عضویت این نهاد بین المللی درآیند.
سوئیفت در مارس سال 2012 پس از اعمال تحریم های بین المللی ارتباط خود را با ایران قطع کرده بود.

فوریه سال جاری نیز دولت پاکستان طرح مکانیسم حل و فصل تجارت دو جانبه  را تصویب کرد و در پی آن در ماه آوریل، بانک مرکزی پاکستان و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای آغاز مجدد همکاری های بانکی توافقنامه بانکی موسوم به ' ترتیبات بانکی و پرداخت ها 'را امضا کردند و سپس در ماه 'می' نیز بخشنامه مکانسیم حل و فصل تجارت دو جانبه تهیه شد که هدف از آن ارائه شیوه نامه تسویه پرداخت های تجاری برای گسترش مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان بود.

اما نبود تمایل برای اجرای معاهده ' ترتیبات بانکی و پرداختها' از سوی طرف ایرانی باعث شد تا این معاهده به خوبی اجرا نشود و در نتیجه باعث شد تا قاچاق سوخت و کالا در مرزهای مشترک همچنان به روابط تجاری و قانونی دو کشور ضربه وارد کند .

صادرات پاکستان به ایران برنج، پلاستیک، کاغذ و پرتقال و صادارات ایران به پاکستان را فراورده های نفتی و خشکبار تشکیل می دهد، پس از آنکه قدرت های غربی علیه ایران دست به تحریم زدند تجارت بین دو کشور همسایه از سقف 1.32 میلیارد دلار در سال 2008 به 431 میلیون دلار در سال 2011 کاهش یافت.
با این حال بانک مرکزی پاکستان، دیگر بانک های این کشور را تشویق کرد تا به تجارت کالاهایی که در فهرست تحریم ها وجود ندارد با ایران همکاری کند .

در حال حاضر هیچ نوع مشکلی بین دو کشور در قبال افزایش صادارت و واردات و همچنین تراکنش های تجاری و صدور اعتبار اسنادی بین دو کشور وجود ندارد .

اسناد موجود در بانک مرکزی پاکستان حاکی است که اخیرا بانک مرکزی ایران در حال رایزنی با دیگر بانک های این کشور برای تهیه بخشنامه ای در خصوص روش اجرای مکانیزم حل و فصل توافقنامه 'ترتیبات بانکی و پرداخت ها' است.
اگر این تلاش ها به نتیجه ملموس برسد، بانک مرکزی پاکستان منتظر است تا بانک مرکزی ایران بخشنامه ای تنظیم کند تا زمینه برای اجرای معاهده 'ترتیبات بانکی و پرداخت ها' بین دو کشور هموار شود .

بر اساس توافقنامه مذکور بانک مرکزی دو کشور توافق کردند که برای معاملات تجاری از واحد پولی یورو و یا ین ژاپن استفاده کنند، همچنین در کشور همچنین موافقت کردند تا 250 میلیون یورو و یا اعتباری مشابه آن به ین ژاپن در راستای تسهیلات اعتبار متقابل اعطا کنند.

قراربود این مبلغ در جهت زمینه سازی برای تسهیل معاملات تجاری بین دو کشور مورد استفاده طرفین قرار گیرد و بانک های مرکزی دو کشور نیز در این زمینه به بانکهای تجاری و نهادهای مالی معتبر دو کشور کمک کند.
به گزارش ایرنا، آمار رسمی موجود درخصوص حجم صادارات و واردات میان ایران و پاکستان، حاکی است در سال 1394، کل مبادلات تجاری رسمی میان دو کشور تنها 861 میلیون دلار بوده است.
این رقم در سال 1395 سیر صعودی خود را آغاز کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *