کارشناسان سازمان ملل خواستار توقف فجایع میانمار شدند

13:13 - 08 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۳۵۶۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل خواستار توقف فجایع در میانمار و نسل کشی مسلمانان روهینگیایی شدند.

کارشناسان سازمان ملل خواستار توقف فجایع میانمار شدندبه گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از مرکز پایش ستاد حقوق بشر، هفت تن از کارشناسان سازمان ملل از جمله خانم یانگی لی، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در میانمار، فرناند د. ورننس، گزارشگر ویژه مسائل اقلیتها، موتوما روتر، گزارشگر ویژه در مورد اشکال معاصر نژادپرستی، تبعیض نژادی و احمد شهید، گزارشگر ویژه در مورد آزادی مذهب و عقیده، خواستار توقف فجایع فزاینده در استان راخین شدند.

فجایعی که کمیسر عالی آن را نمونه کامل پاکسازی قومی می‌داند.

آنها تصریح کردند اقدامات دولت در استان راخین ناقض قوانین بین الملل حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه است، اقداماتی مانند اعدام‌های فراقانونی، شکنجه و رفتار ظالمانه، خشونت‌های بر مبنای جنسیت، جابجایی اجباری افراد و سوزاندن ۲۰۰ روستا و خراب کردن ده‌ها هزار خانه.

این کارشناسان افزودند: در حدود ۴۳۰.۰۰۰ نفر ظرف هفته‌های گذشته از میانمار به بنگلادش گریخته اند و واضح است افراد محل زندگی آبا و اجدادی خود را هرچقدر هم که فقیرانه باشد ترک نمی‌کنند.

گروهی از کارشناسان سازمان ملل به رهبری کوفی عنان دبیر کل اسبق سازمان ملل، اقلیت مسلمان روهینگیا را در معرض نقض حقوق بشر دانسته اند و تاکید کردند: دولت جانشین، پس از استقلال یافتن و بخصوص پس از اشغال نظامی سال ۱۹۶۲، به مرور حقوق مسلمانان روهینگیا را نقض کرده است.

کارشناسان در پایان این اقدامات دولت را «پروژه ناتمام ر‌ها شدن از دست مسلمانان» نامیدند و از اعضا سازمان ملل خواستند تا مصمم و دسته جمعی از این اقدامات نظامی و امنیتی جلوگیری کنند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *