رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

60 درصد از "بناهای تاریخی هرات" تخریب شده است

12:10 - 07 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۲۶۰۰
رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات گفت: عدم آگاهی مردم و نداشتن امکانات جهت مرمت بناهای تاریخی در هرات سبب تخریب این بناها شده است.

به گزارش سرویس بین الملل آریا رئوفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات  با اشاره به نگرانی این اداره از تخریب بناهای تاریخی توسط مردم و یا نبود امکانات برای مرمت آنها، گفت: در حال حاضر در هرات بیش از 500 بنای تاریخی وجود دارد که بر اثر مرور زمان و یا عدم آگاهی مردم 60 درصد از آنها تخریب و یا از بین رفتند.

وی افزود: این عدم آگاهی شهروندان در هرات سبب شده است تا برخی از بناهای تاریخی در شهر قدیم هرات تخریب و بناهای جدیدی به جای آنها ساخته شود و یا از این بناها برای جمع آوری آشغال‌های سطح شهر استفاده شود.

رئوفیان گفت: به همین منظور این اداره برای جلوگیری از این روند برنامه‌هایی برای اطلاع رسانی در مورد بناهای تاریخی هرات و شناساندن ارزش واقعی آنها به شهروندان و ادارات شهرداری و شهرسازی که کار ساخت و سازهای شهری را کنترل می‌کنند را راه اندازی کرده است و از طرفی دیگر جذب کمک‌های بین المللی و ملی برای بناهای تاریخی هرات یکی از اهداف این اداره به شمار می‌آید.

رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات خاطرنشان ساخت: نگرانی‌ها در خصوص تخریب بناهای تاریخی و فرسوده شدن آنها به مرور زمان ادامه دارد و تا بحال بزرگترین مشکل نبود امکانات برای مرمت دوباره این بناهای تاریخی است.

همایون احمدی کارشناس بناهای تاریخی در هرات گفت: شهر قدیم هرات که از شهرهای باستانی و در معرض توجه سازمان یونسکو قرار دارد امروز بر اثر عدم اطلاع مردم و بی توجهی به این بناهای تاریخی و همچنین بر اثر ساخت و سازهای فراوان در حال تخریب بوده که اگر جلوی این روند گرفته نشود تبدیل به شهری مدرن خواهد شد.

کارشناسان یونسکو یا سازمان فرهنگی حفظ بناهای تاریخی چندین بار برای بررسی بناهای تاریخی به هرات آمده‌اند ولی با وجود بیش از 500 بنای تاریخی هنوز هرات نتوانسته بناهای تاریخی خود را در این سازمان به ثبت برساند.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *