از برقراری صلح و سازش در پرونده‌های قتل عمد تا آزادی ۶۷ زندانی با تلاش شورا‌های حل اختلاف زنجان

10:57 - 03 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۲۱۳۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
در پایان سال ۹۵ استان زنجان دارای ۶۴ شعبه شهری و ۴۹۵ شعبه روستایی و جمعا دارای ۵۵۹ شعبه بوده و میانگین پرونده وارده به شعب شهری استان ۸۲۷ فقره بوده است.
از برقراری صلح و سازش در پرونده‌های قتل عمد تا آزادی ۶۷ زندانی با تلاش شورا‌های حل اختلاف زنجانبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، انسان موجودی اجتماعی و ناگزیر از ارتباط با همدیگر و این ارتباط متضمن برخی موافقات، قرارداد‌ها و عقود بوده و تعهداتی را له و علیه اشخاص به وجود آورده و به جهاتی مسئولیت‌های خارج از عقود و قرارداد‌ها حتی ناخواسته ایجاد و بعضا انجام تعهدات یا حل و فصل برخی از اختلافات ناگزیر از مراجعه به مراجع حاکمیتی و دادگستری می‌باشد.

در این راستا صرف نظر از روند رسیدگی و مراحل مختلف، هزینه‌های مادی و غیر مادی فراوانی به طرفین تحمیل و چه بسا موضوع نهایتا به نتیجه مطلوب خواهان با اجتماعی نرسد که خود آسیب و تبعات مختلفی را ایجاد می‌نماید. مسلما می‌توان اختلافات به وجود آمده را بدون استفاده از عنوان حاکم و محکوم و تحمیل آثار استخفاف و تحقیری، محکومیت به صورت عزتمندانه و با حفظ شئون طرفین حل و فصل گردد.

در این راستا شورا‌های حل اختلاف با تکیه بر مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت افراد متنفذ و ریش سفیدان و معتمدین جامعه با فلسفه وجودی یجاد صلح و سازش، میانجیگری، عدم صدور حکم و تکیه بر وساطت و اصلاح ذات البین توسط اعضای شورا، استفاده از نخبگان و افراد دارای منزلت اجتماعی ایجاد تا حل و فصل سمتی از امور مردم را به خود آن‌ها و با نظم و نسق قانون مدارانه و حاکمیتی بسپارد و در این راستا ما می‌توانیم با توانمند سازی شورا‌ها و تامین زیر ساخت ها، عده و عده لازم و ایجاد وضعیت مناسب و در شان شورا صلاحیت و تاثیر این نهاد را افزایش داده و ان شاءالله مشکلات مردم را به دست خود مردم حل و فصل نمائیم تا به نتیجه عملی مد نظر ایجاد شورا‌ها که بسط و گسترش فرهنگ گذشت و از بین بردن کینه‌ها و دشمنی است در جامعه دست یابیم.

در این استان در سال ۹۵ با تلاش شورای حل اختلاف تعداد ۳۴۹۵۳ فقره از پرونده‌های مختومه زنجان پالایش و ساماندهی گردیده است.

در پایان سال ۹۵ استان زنجان دارای ۶۴ شعبه شهری و ۴۹۵ شعبه روستایی و جمعا دارای ۵۵۹ شعبه بوده و میانگین پرونده وارده به شعب شهری استان ۸۲۷ فقره و استان در رتبه ۹ کشوری است که نسبت به سال ۹۴ چهار پله نزول داشته است.

شورا‌های حل اختلاف استان زنجان در سال ۱۳۹۵ مجموعا تعداد ۲۸۹۰۳ فقره از پرونده‌های وارده خود را از طریق صلح و سازش به سرانجام رسانده اند.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص شعب شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان و نقش آن در فرآیند قضا زدایی، مرکز امور شورا‌های حل اختلاف توجه خاصی به توسعه و بهینه سازی این شورا‌ها دارد. در استان زنجان تعداد شعب ویژه زندان ۱ شعبه اعلام شده است.

میزان پرونده‌های وارده این شعب در پایان سال ۹۵ تعداد ۵۳۵ فقره و میزان پرونده‌های مختومه این شعب نیز در پایان سال ۵ تعداد ۴۰۶ فقره گزارش شده است؛ که از این میزان ۱۴۷ فقره معادل ۳۶/۲% درصد با صلح و سازش مختومه شده است. همینطور در مدت مشابه تعداد ۶۷ زندانی آزاد شده اند.


انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *