همکاری دهیاران و انجمن‌های مردم نهاد در حفاظت از منابع طبیعی و اراضی ملی نقش مهمی دارد

10:04 - 01 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۱۴۶۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان لرستان گفت: دعوت از دهیاران در جلسه‌های شورای حفاظت از اراضی ملی و توجه به آنان در حفاظت از اموال عمومی و فعال کردن انجمن‌های مردم نهاد تاثیر زیادی در کاهش تصرفات و تجاوزات به منابع طبیعی دارد.

همکاری دهیاران و انجمن‌های مردم نهاد در حفاظت از منابع طبیعی و اراضی ملی نقش مهمی داردبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، جلسه شورای حفاظت از اراضی، منابع ملی و بیت المال شهرستان کوهدشت با حضور رئیس کل دادگستری لرستان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، رییس دادگستری و دادستان شهرستان کوهدشت، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری، معاون امور آب منطقه استان و مدیران ذی ربط در دادگستری شهرستان کوهدشت برگزار شد.

در این جلسه جعفر بدری رئیس کل دادگستری استان لرستان به ضرورت برگزاری جلسات حفاظت از اراضی طبیعی در راستای حل مشکلات منطقه اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مسئله در شهرستان کوهدشت بهره برداری غیر اصولی از آب است.

وی گفت: برای حل این مشکل اجرایی شدن پروژه سد معشوره یک ضرورت حیاتی برای منطقه است و تمام مسئولین اجرایی و نمایندگان مجلس باید در این راستا تلاش بیشتری داشته باشند تا بخشی از مشکلات منطقه حل شود.

این مقام قضایی دعوت از دهیاران در جلسه‌های شورای حفاظت از اراضی ملی و توجه به آنان در حفاظت از اموال عمومی وتقویت NGO‌ها و فعال کردن انجمن‌های مردم نهاد را راه حلی برای مشکلات اراضی منطقه دانست.

در ادامه این جلسه سعید رازانی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان لرستان اظهار کرد: با توجه به اهمیت منابع طبیعی و تأکیدات رئیس قوه قضائیه بر حفاظت از منابع ملی، جلسه‌ای به عنوان شورای حفاظت از اراضی ملی، طبیعی و بیت المال در مراکز استان‌ها به طور منظم تشکیل شده که در رأس آن رئیس کل دادگستری حضور دارد.

وی بر لزوم تعیین شعبات ویژه در دادسرا‌ها و داداگاه‌ها جهت رسیدگی به پرونده‌های مربوط به تصرف و تخریب جنگل‌ها و مراتع و تاکید کرد و گفت: با توجه به مشکلات کم آبی در کشور لازم است برخورد قاطع با متخلفان و متجاوزان به منابع طبیعی صورت گیرد، همچنین باید در تعیین الگوی کشت تجدیدنظر صورت گیرد. جهاد کشاورزی نیز باید در تعیین الگوی کشت مناسب تدبیری بیاندیشد.

در ادامه این جلسه فردین عسکرزاده رئیس داگستری شهرستان کوهدشت با تشکر از رئیس کل دادگستری استان بخاطر حساسیتی که در بحث حفاظت از منابع و اراضی ملی دارند، افزود: با توجه به مشکلاتی که در حوزه استفاده غیرمجاز از منابع و اراضی ملی در شهرستان وجود داشته در سال گذشته ٤ جلسه و در سال جاری ٣ جلسه شورای حفاظت از منابع و اراضی ملی در شهرستان تشکیل شده است.

وی گفت: در ٦ ماهه سال جاری ٥٢ فقره پرونده در خصوص موضوعات مختلف منابع طبیعی تشکیل شده که از این تعداد ٣١ فقره مربوط به تخریب مراتع، ١٩ فقره مربوط به قطع درختان و ٢ فقره مربوط به حمل هیزم و تهیه زغال بوده است.

این مقام قضایی در ادامه اظهار کرد: علی رغم تلاش‌های صورت گرفته با توجه به گستردگی شهرستان، کمبود‌های شدید باران و آتش سوزی‌هایی که در فصول گرم سال صورت می‌گیرد، استفاده غیرمجاز و خارج از ضابطه از آب‌های زیرزمینی و وضعیت شهرستان در زمینه کم آبی در وضعیت بحرانی قرار دارد که در جلساتی که با همکاران قضایی داشته ایم خواستار برخورد قاطع با متصرفان به اراضی ملی و طبیعی بوده ایم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *